Gravid???
Har två ljusblåa platy, en hane och en hona!! dom är så otroligt söta då dom aldrig lämnar varandras sida, simmar tillsammans hela tiden, Nu har jag märkt att honan är lite rundare och har som en svart fläck på buken, men det har hanen med så jag vet inte riktigt!! Har inte fått yngel förut nämligen..så jag har ingen aning…
Han parar sig med honan när de simmar med varandra, o hon blir förmodligen stressad av det. Köp gärna en hona till så slipper hon bli stressad. Platys är gravida typ hela tiden fast de inte går med en hane så du kmr få yngel bara du har växter ynglena kan gömma sig i :)
Ok, då ska jag köpa en hona till :-) hur länge brukar det ta innan hon föder? vad ska jag göra för att klara dom små liven? vet inte om de andra fiskarna äter upp ynglen..
Bra gör så desto flera honor desto bättre :) 4 veckor, har du typ nån slags mossa så kan de gömma sig i det. Det vore bäst om du hade ett yngelakvarium eller så funkar yngelkasse oxå, när de är 1-2 cm så kan du släppa tillbaka dom i de vanliga akvariet
ok 4 veckor, jag upptäckte det idag som först så jag har ingen aning hur långt gången hon är. Nej ingen mossa, men kanske en yngelkasse eller yngelakvarium blir bäst för jag är lite orolig över att dom ska bli uppätna av de andra fiskarna.
Nån klarar sig alltid om man har mkt växter :) Om du ska ha ett yngel akvarium måste du ha en liten pump med en nylonstrumpa på. Lycka till :)
har bara 54L så jag har fem växter. Läste lite om mina fiskar och det stod att Sorgmanteltetra kan äta ynglen!! Jag tror hon är dräktig men det är första gången så jag har ingen aning hur man märker det, men jag hoppas :-)
Platys är alltid dräktiga
hur ser man det? märkte i morse att hon var rundare om magen och såg en svart fläck på magen som jag inte lagt märkte till förut. Hanen har också en mörk fläck. Hur många brukar dom få åt gången?
Bild? Gravida Guppy är tjocka och har en svart fläck på magen,så hon är gravid :) dem kan få allt mellan 10-80 yngel,men vanligast är nog 20-30 ca.
ska se om jag kan få till en bra bild :-) ojdå, ja då blir det till att köpa ett akvarium till då ;-)
Jupp hon är definift dräktig (gravid) Räkna inte med att alla yngel överlever. Bara ca 5-10% av yngel honon föder överlever per kull. Lägg upp en bild på hanen oxå :)
om det är den hanen jag tror så ser han exakt likadan ut, annars har jag en som är helt orange med. Men det är den ljusblåa som jagar henne hela hela tiden, hon får inte vara ifred om hon inte gömmer sig.
hihi vad kul
nu är bara frågan hur långt gången hon är!!!
Jag skulle tippa på att hon föder om ca 1-3 v Men hon kan också föda tidigare elr senare. Har du 2 hanar och 1 hona? Isf måste du köpa minst 2honor till! Annars stressas dem honan i onödan. Lycka till :)
Eftersom alla levandefödare lagrar sperma så är dem alltid gravida dock i mer eller mindre grad!
Ja det betyder det, men som sagt så är dem ALLTID dräktiga som jag skrev precis ovan.
Fin :) Du måste verkligen skaffa 2 honor till,annars strässas honan ihjäl!
Det ska jag göra, ska åka dit idag..för jag tycker synd om henne :-( har en platy hona till men henne bryr sig han inte om…
Bra :) 4honor och 2 hanar blir super ;)
japp, fy vad spännande det ska bli!!!! får nog skaffa ett akvarium till :-)