Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3751 ggr
[Geekinblack]
0

Liten fråga om platy yngel :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej folk :) tänkte bara ställa en liten fråga för skojs skull, men först måste jag förklara läget.

För ett par månader sen fick min platyhona yngel i en yngelkasse och jag bevittnade hela födseln. Honan är en korallplaty tror jag (liten rund, röd och fet) och hon är helröd. Mina andra korallplaty (om det är det dom är) är också små, runda och röda fast med svarta fenor. Inkl hanen.

Det simmade även tre andra platy hanar i karet under tiden hon blev gravid (två är borta nu) varav två mussepigg Platy samt en hane som var lika lång som mussepigg hanen fast han var bara gul och svart. En av mussepigghanarna var dock väldigt liten och nyligen överflyttad från yngelakvariumet så han var kanske inte könsmogen.

Hur som helst, mina yngel har bott i ett separat litet kar på 30 liter i flera månader och ju större dom blir desto lättare blir det att se skillnad på dom och här kommer min fråga:

ETT av alla yngel som klarade sig igenom den första tiden blev gul. Har ca 12 yngel i lilla karet nu varav alla är röda med svarta fenor utom EN som är gul med mussepigg stämpeln på stjärten. Hur går detta ihop??

Alla 12 (svårt att räkna men tror det är 12) är från samma kull, jag bevittnade födseln så den gula är helsyskon med dom andra. Mamman är helröd men barnen är röda och svarta samt det gula mussepigg ynglet. Vem är pappan? xD

Vet inte om det syns så bra på bilden men slänger med en bild iallafall.

Kwassi
0

DEt kan vara flera olika pappor i en och samma kull när det gäller levandefödare :) Så skulle gissa på att det är både en gul och en röd pappa! :)

[Geekinblack]
0

Kan det? :O funderade på om det kunde vara så men det verkade inte så troligt… men då kanske det är så då :P isåfall är min stackars lilla guling halvsyskon med resten av kullen då… haha :P

[dynamitella]
0

Ja, flera olika hanar kan överföra sitt ärvsanlag :)

Lika så kan fiskarna du köpt som är helröda, ha anlag för andra färger som ligger dolda.

Jag fick fram röda guppys från en green cobra och en gul-orange hona. Eftersom cobra-hannen var linjeodlad med samma färg i alla leden måste det vara honan som haft en mor eller far med röd färg eller röda anlag.

[Geekinblack]
1

Häftigt! Då vet man ju aldrig vad bebisarna blir för några egentligen :)

mussepigg Platy är mina favoriter av platys så jag blev superglad när det blev en sån :) har ju en ensam hane som jag fiskade upp ur stora karet när han bara var ett litet yngel som nu i vuxen ålder ser exakt ut som en annan hane som jag hade men som dog. Misstänker att han som dog är pappa både till min nuvarande hane och till den lilla honan :) men då hoppas jag dock att dom inte tänker para sig sen :/ dom e ju syskon isf…

Kwassi
0

Brukar oftast inte vara några problem om syskon "parar sig" :)

[Geekinblack]
0

Jag läste någonstans om att inavel på fiskar var okej ett visst antal generationer typ, men att man ska ta bort dom som växer skevt eller har annan skada, nån som vet något om detta? Jag vill helst inte ha inavel alls men det kan ju bli svårt att undvika…

Stoodyear
0

Fiskar är inte känsliga för inavel så du behöver inte gå och vara orolig, men självklart skall man tabort alla "missbildade" för odla på dem är inte schysst och leder bara till fler "dåliga" fiskar.

[Geekinblack]
0

Okej vad bra, tack :) fick nyligen ta bort två av mina yngel i yngelakvariumet för dom två växte inte alls och var knappt hälften så stora som övriga syskon. Kollade man uppifrån så såg deras kroppar ut att vara helt krokiga :S man kan kanske inte vara helt säker på om det blir inavel över huvud taget eftersom dom man köper på affären kanske redan är syskon :/

[dynamitella]
2

Åtgärden för inavel är oftast att man byter fisk mot fisk med någon annan. Jag, mormor och en bekant brukar byta levandefödare en gång i månaden. Oftast bara 2-3 fiskar i taget.

På så sätt hålls linjerna friskare :)

[Wijsa Kaberg]
2

#9: Det var väldigt smart! Då slipper man ju köpa nya från djuraffären ;)