Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1406 ggr
Chokladmunk
0

Äppelsnäckor + heatpack

Hej hej,

Som rubriken säger är jag nyfiken på hur ni som är vana vid att skicka äpplen går till väga på vinterhalvåret, skickar ni dem i en box med frigolit låda som isolering och heat packen utanför frigoliten som man gör med fx räkor? Kan ju annars tänka mig att det inte blir särskilt bekvämt för snäckorna i en vanlig postpåse med heatpack..

Mvh

Hanna

ivanhoe81
0

då jag fick snäckor så fick jag dem i en rengjord snusdosa där de hade en fuktig bomullstuss i, sedan var de i ett sådant vaderat kuvert
men då var det inte så enormt kallt ute så om jag minns rätt så var det ingen heatpack

[dynamitella]
1

Det är väldigt viktigt med heatpack om det är minusgrader.

Bäst vore om ni kör med postens "skicka lätt". På så sätt kostar det alltid 39 kronor, och paketet ligger inte ute, och man kan använda en säker kartong. Inuti kartongen räcker det med en mindre kartong, påse eller burk med snäckorna i. Är det mer än 5-10 minus ute hade jag även här använt heatpack (inlindat i tidningspapper för att inte koka snäckorna).

Soda2
1

Jag använder mig av det vadderade kuväret med storlek M alltså det som kostar 45 kr. I det lägger jag längst ner bomull, sen snäckorna i en snusdosa med fuktad bomullspads (en under snäckorna o en över) sen lindar jag in svälja dosan i papper. Efter det lägger jag ett lager till med bomull sen ett med papper o sen högst upp heatpacken (se tills å det inte bir för tjockt om man lägger det på låda).

Här töms lådan kl 10 på morgonen o bilen åker direkt till postkontoret så har jag brottom lägger jag det på lådan 10 i 10 annars lämnas det in på näsmaste postställe.

Pga att det ligger bde papper o bomull mellan snäckorna o heatpacket blir dte inte för varmt utan bara behagligt varmt för snäcklingarna.

Chokladmunk
0

#3 Precis vad jag var ute efter, tack :)

Soda2
0

varsågod :)