Yngel!!
Hej!
jag såg igår ett yngel i akvariumet… Jag har det i en liten glasburk, utan lock. Behöver den fisk mat? och hur ofta? och när kan man släppa i den i akvariumet igen? jag tror det är någon som ynglat precis och det finns säkert fler! för jag såg en hane äta upp ett annat litet yngel :( Men som sagt jag behöver svaren på mina frågor! :)
MVH/ Moa 
Det är mkt bättre om du köper en yngel kasse,som du lägger i akvariet. Man brukar säga vid 2cm kan man släppa ut ynglet,men det beror på vad du har för fiskar. Smula lite fiskmat i små bitar och ge den det. :)
…beror ju också på vad det är för ett yngel? Levandefödare?
Ja det finns nästan i alla affärer, eller så kan man beställa en på nätet. En liten burk bredvid kommer inte funka, för det går inte hålla bra vattenkvalite, eller värme eller syre typ.
aaa…. okej och om jag hittar flr yngel kommer dem väll få bättre plats i en yngelkasse? hur mkt kostar en sån???
http://www.pwss.se/product.php?productid=1&cat=0&page=2
även ett yngle bör du ha i en kasse, det går inte ha dem i en burk, då får man skaffa ett akvarium till och ha inrett med pump och värme.
Alltså jag ska köpa en yngelkasse imorgon och då kan jag samtidigt passa på att köpa lite fler honor… Men en yngelkasse sitter väll innanför akvariumet eller? och ska det också ha en liten pump elller grus i botten eller ska det bara vara vatten i???
MVH/ MOa
Ja den är innanför och det är hål i den så att vattnet kan strömma igenom, det är hela vitsen så att man ska slippa pump och värmare… Behövs inget grus i heller.
Jupp du kan släppa ut ditt Guppy yngel när den är ca 2 cm :)
OK! ungefär vart sitter hållen, jag vill inte att mitt yngel ska kunna ta sig ut, det är så litet! men okej, inget i förutom vatten. Tack för all fakta…
MVH/ MOA
#10 Moa, det är bättre att ha större utrymme för ynglet. Bättre de än att ha en jätteliten kasse innanför akvariumet. Duvet ett sånt som jag har.
#4 Jo, man kan ha en bunke utanför akvariumet. Spelar ingen roll om det är ett litet akvarium eller en bunke och om dem inte får syre när de är utanför akvariumet och ingen pump, hur kan de då få syre när de är innanför akvariumet och ingen pump?. Jag har haft ett litet akvarium med yngel utan pump och det har gått jättebra.
Japp, men alltså jag kommer ju köpa en yngelkasse imorrn, och jag ska ju samtidigt köpa honor, du vet… och det värkar ju ganska bra med en yngelkasse! :) <3
#13 Bättre med en bunke/litet akvaium men gör som du vill
ja, men filippa den har ju håll i sig och då kan det komma in syre som dem sa ju! :)
Va, vad har hål i sig?
ja, yngelkassen har håll i sig, så därifrån kommer det in syre ifrån pumpen direkt in ifrån akvariet…
Ja, det vet jag väl. Men Du vet mina yngel klarade sig utan pump som ger syre. Så man måste inte ha en sådandär yngelkasse eller vad det nu heter….. x)))) De andra måste ha förmycket med luft.
vaddå för mkt med luft?
Men hello det är ju bra med en sån för du vet som vi sa förrut…
så jag kan ju liak gärna ha mina yngel i ett sånt nu ju…
vi ska ju ändå kanske ha uppfödning av guppysar! <33
Vet :) Men köp baraa ett billigt mini-akvarium :) <3
det får ju inte plats… och katterna kan ju ta dem där ifrån om det inite finns någon lock eller någonting
och det får som sagt inte plats
jag vet också vem som är mamman en blå hona
Känns väl som ni är ute och cyklar lite nu. Det som rekommenderas är yngelkasse, eller ett yngelakvarium med pump och värme.
#23 Det spelar faktigst ingen roll. Jag har haft fiskar sen jag var väldigt liten och har alltid haft ett ganska litet akvarium utan någon pump, till ynglerna.
#24 om dem nt får tillräckligt med kmr dem inte att växa lika snabbt som dem skulle med mkt syre. Dem kam bli missbildade,sjuka elr t.o.m dö av syre brist!
Man kan inte ha ynglen utan pump om de inte andas på ytan, och det gör inte guppys.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Är det inte lika bra att ge dem de bästa möjliga förutsättningarna att växa upp i? Varför ska man säga att "Det går"? Visst, det kanske går, men varför inte bara göra det fisken mår bäst av?
Och #24, om hon ändå är på väg att köpa en yngelkasse imorgon, varför försöka få henne till att göra på det sämre sättet?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#27 jag sa att hon fick göra som hon vill. Men jag kännner henne så jag sa bara att det går utan pump och någon skit yngelkasse för hon vet själv att det går. Får man inte ha sina egna åavsikter eller? Och yngelkasse har jag sett att dem är jätte små. Så jag tycker att det är bäst med ett litet akvaium. Och vad spelar det för roll hur snabbt dem växter? Fattar inte jag.
Nu får du ta och lägga ner, det är oseriöst att sitta och rekommendera olämliga lösningar till folk. Nej, guppys skall ha pump eftersom det annars kan bli syrebrist i akvariumet, sen hur du väljer att plåga dina fiskar när dom växer upp kan du hålla för dig själv men sitt inte och säg att andra ska göra så när det är fel.
Yngelkasse är givetvis inte lika optimalt som ett litet och väl utrustat akvarium är, men pump ska finnas och några bunkar eller små burkar kommer inte på fråga!
Växer dem långsamt betyder det att villkoren för dem är så dåliga att de inte kan utvecklas i normal takt. Vilket skapar fiskar som inte mår bra och även blir missbildade.
Att du har haft akvarium sedan du var liten säger mig ingenting, du verkar ju ändå inte lärt dig något om fiskhållning på de åren.
#29 Lek inte bakom datorn. -.-
#30, vad tusan snackar du om? Alltså uppenbarligen är du inte speciellt gammal men ska du vara på såna här forum får du försöka lära dig att ta åt dig när det finns människor som vet bättre än du.
#31 Ja, jag är inte dum -.- Men man behöver ju liksom inte leka boss. Okej ja jag har min åsikt vad jag tycker och ni har eran . slut. Och förresten så kan jag inte veta om någon vet bra eller dåligt. Så kom inte här och säg att jag ska ta åt mig. Lämna det bara. Någon som inte riktigt är mogen här?
Det vi berättar för dig är fakta, inte åsikter.
Det har jag inte sagt. Jag pratar om ett litet akvarium som man kan ha ynglerna i. Någon som är lite efter?
Har läst igenom tråden och jag måste också säga vad jag tycker.
#32 Vaddå "Någon som inte riktigt är mogen här?"
Hur gammal är du själv om man får fråga? Du verkar inte vara särskilt gammal av det du skriver. Men jag måste fråga dig - för jag tycker det är bra det du säger med ett eget akvarium till ynglen, men du menar alltså att man inte behöver ha någon syrepump till dem? Jag kan ju säga som så att de måste ha syre och cirkulation i vattnet för att må bra och inte bli sjuka, samt för att utvecklas på ett bra sätt. Bara för att de KAN överleva i ett akvarium utan luft och cirkulation så betyder inte det att dom mår bra av det.
Moast - Jag tycker det låter toppen att du tänker skaffa en yngelkasse, då får ynglet en bättre chans att överleva och så får det ju bra med syre och cirkulation också. 
#35 så du tycker att de ska få ha så litet utrymme tills de blir 2 cm långa? Det kommer att dröja. Jag tycker bara att det är lite taskigt.
Kan skjuta in en kommentar här =)
Guppys är ju enormt produktiva, så yngel får du hur du än gör , jag hade aldrig mina yngel eller dräktiga honor i någon yngel kasse för att skydda ynglena.
Skaffade endler guppys 1 hane 3 honor till mitt 100 liters akvarium
Nu efter 6 månader har jag 80 till 120 st yngel, varvid 7 st vuxna individer .
visst vill man få så många yngel som möjligt att överleva så är nog yngelkasse eller ett yngelakvarium optimalt .
Men om du låter de födas rakt ut i akvariet så äter en del vuxna individer upp de nyfödda, jag tycker detta är bättre för underutvecklade/felutvecklade yngel försvinner direkt då och de som överlever är de starkaste .
Alltså köra efter starkast överlever så får du fram fina guppys till din avling, du kommer få jättemycket yngel iallafall =)
Hade varit trevligt ifall du kanske kunde slänga ut någon bild på akvariet då jag är nyfiken hur just du har det för guppysarna =) ?
undrade med är det "vanlig" guppy's eller endler eller någon vildform du har ?
Vh Daniel Gustavsson
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
Undrar du om Moast kan lägga ut en bild på hennes akvarium?
yapp =)
Jag vet iaf att det är ungefär ett 50 liters eller mindre. :)
okey för som jag skrev ovan , med eller utan yngelkasse blir det proppat med yngel, snabbt =P
aa
Jag ska se om jag kan lägga upp någon bild på akvariumt…
Just nu har jag bara två stycken yngel i kassen.. så dem har ändå mkt utrymme. 

#43 har du en nät yngelkasse elr en vanlig av plast? Om du har en i nät så måste du rengöra kassen varranan dag. Och ifall du har en i plast är det bäst om du rengör den var 3 dag typ. Lycka till :)
Observera att man troligen kommer kunna släppa ut ynglen innan 2cm, eftersom redan vid 1cm så är dem svåra att käka upp, de kanske blir lite jagade i början men de brukar släppa ganska snabbt. Mina kunde jag släppa ut ganska fort och det var aldrig några problem :)
Okej! tack för alla tips, har nu haft kassen av nät i en dag, då jag ska gjöra rent imorgon…
Moa, du har ju med nät.
#47 Hon sa ju det?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#46 "okej! tack för alla tips, har nu haft kassen av nät i en dag"
#47 "Moa, du har ju med nät"
kanske bara min dåliga humor men lite skojsigt xD
OK hehheh.
men hur ofta unefär ska jag göra rent mitt vanliga akvarium tycker ni???
Som vanligt?
#51 Jag gör rent en gång i veckan eller varannan vecka. Det beror lite på 
Galenpanna
52# som vanligt.. jag vet inte vad som vanligt är? akvariumet är ju nystartat…
Ja men det framgick inte direkt? Jag byter 1 ggn veckan ca 30% oavsett nystart eller ej. Men det finns säkert bättre förslag. Har alltid i mycket nitrivec eller toxivec i början för att minska risken för nitritspikar.
ååå.. vet inte vad nitrivec och det andra toxivec är kan du berätta det??
Eller är det sådan där blåsaft man heller i som blandar vattent..
http://www.pwss.se/product.php?productid=4044&cat=0&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=700&cat=18&page=1
"Blå saft" är beredningsmedel och är inte samma sak, det gör kranvatten till fiskvatten. Och nitrivec skapar hälsosamma bakterier som bryter ner nitrit/nitrat i vattnet som är vanligt vid nystartade kar.
okej!!