Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 2378 ggr
[Zipzee]
0

Oljig hinna på vattenytan

Hej!

Ser ibland att det blir en oljig hinna (kameleontfärgad) på vattenytan hos mina vattensköldisar. Filtret är SKITDÅLIGT men kommer snart ersättas av ett betydligt bättre, väntar bara på att det ska komma på posten. All inredning i akvariet är rengjord, så min fråga är ifall det här kommer från sköldpaddorna? Något i deras hud, skal, avföring som skapar denna hinna? Är inget större problem då den försvinner vid vattenbyte, men är bara nyfiken på var det kommer ifrån :)

[SonjaG]
0

Jag har endast erfarenhet av sådan hinna i ett akvarium med fiskar.

Det kan komma av att man matat för mycket, eller att filtret är svagt.

Lägg ett tidningspapper PÅ ytan och låt det suga upp snabbt.

Detta brukar avlägsna hinnan. Lycka till!

[Zipzee]
0

Sköldpaddorna äter i separat kar eftersom dom grisar ner så mycket :) Filtret är jäkligt dåligt men väntar som sagt på ett nytt. Jag har en sån där sug-grej med pumpblåsa och det tar bort hinnan snabbt, var mest bara nyfiken på varför det blir sådär :)

theraphosa
0

Du kan lätt få bort de genom att lagga ett hushollspapper föricktigt på ytan så de kan suga upp de oljiga. Funkar as bra för mig när jag får sånnt. Och va ganska snabb att ta bort de när du ser att de kommit så de inte blir grönt…

[Zipzee]
0

#3 Du säger att det blir grönt, är det typ alger du menar då?

theraphosa
0

#4 Alltså de oljiga kan ju komma från nån oren bunke när du fyllt på vatten, maten osv och de gynnar alger och man kan då få en jobbig alg som jag ej mins vad den heter, men den lägger sig på ytan.

Om man har en pump med bubbel funktion (syre som dras ner i utblåset) så ta på de så brukar de försvinna, ev buta lysrör så uv:t dödar algerna. Finns även pumpar med uv fileter, fast uv dödar äver bra backterier bör man tänka på.

sissie
0

Jag har för mig att denna produkt - Blue Exit - tar bort dessa alger, som visst egentligen är en bakterie, på något vis.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg