Ni som skickar
vet att det finns flera här som skickar fisk/snäckor/räkor ibland.
Hur gör ni om det har dött djur på vägen, betalat ni tillbax summan de betalat då även fraktsumman?
Det hände mig idag en av alla jag skickat i hävdar att snäckorna var döda vid hemkomst o hon kräver hela summan tillbax inkulsive fraktkostnaden.
Jag har erbjudit att skick anya helt kostnadsfritt såklart men detta var personen inte intresserad av o nu har jag erbjudit att betala tillbax summan för snäckorna men inte fraktkostanden för det har ju gått som det skulle paketet kom ju fram.
Så hur brukar ni göra o hur skulle ni göra om detta hände er?
Jag gör såhär.
Jag packar perfekt. Kartong med frigolit, tidningspapper, heatpack och breathingbag. Aldrig mer än 15 räkor per påse, och alltid mossa för dem att hålla sig fast i + en bonusräka per 5 räkor.
Om någon skulle påstå att mina utmärkt packade räkor var döda på grund av mig, hade jag krävt bild på vart enda räka, samt bevis på att de hämtade ut räkorna i tid, samt att allt sker SAMMA dag som uthämtning av räkorna.
Då hade jag nog ersatt räkorna, eller givit tillbaka summan för räkorna (inte för frakten).
Men om det är på grund av mig, för att jag glömt heatpack, eller skrivit fel adress, så allt tagit för lång tid, hade jag på en gång skickat nya räkor gratis. Eller så hade de fått summan för räkorna tillbaka.
Men jag betalar aldrig tillbaka frakten.
Det räcker med att du erbjöd dig att ge henne nya snäckor (som du betalar frakten för, inte hon). Vill hon inte ta det alternativet har hon kanske blåst dig. Fick du bilder på de döda snäckorna? (hur skickade du?)
Tack för svar.
jag skickade dessa igår de kom fram idag så det har gått fort tog mindre än 24 timmar faktist tom. Jag använd emig av det vadderade kuväret mellanstorleken fyllde med papper o bomull samt ett heatpack som jag isolerade mot (så de inte blir för varma) la i en snusdosa med fuktig bomull o ordenligt med luft ändå.
Så har jag altid skickat förr o det har gått bra, nått dödsfall men inte mer än så.
Ja jag fick en bild på snäckorna men jag tyckte inte de såg helt döda ut faktist visst var foten ute ur snäckan men min aligger ofta på just det sättet när de är på väg ut för att börja krypa runt.
on säger att hon tittade på dem i 4 timmar o de rörde sig inte 8vaför ha dem kvar i dosan i 4 timmar till o börja med förstår jag mig inte på).
Jag har ju ernjudit ny asnäckor men hon är rädd att även dessa kommer fram döda, har erbjudit mig o betala bara för snäckorna men nej hon kräver hela summan för "hon har inte betalat för o få döda snäckor".
Nu erbjöd jag mig tom o åka till grannstaden o möta henne där o lämna över nya snäckor om hon är rädd för att få dem skickade så får vi se vad svaret blir.
#2 Ibland när man skickat snäkor så kan det ta upp till ett dygn innan de "kryper ut" också, det har jag själv varit med om på äppelsnäckor.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Jag tycker det låter skummt bara. Hon ska utgå från att snäckorna är döda eller ej när de legat i akvariet minst 1 dygn, har de inte rört sig då och luktar satan, ja då är det döda. Men att sitta och studera dom i dosan och konstatera att de är döda låter bara dumt klart de inte rö sig då, de kan lika gärna torka ut där ute i luften och de kan ju vara lite snuriga efter åkturen och det kanske tar tid innan de piggnar på sig. Jag skulle inte tro de var döda iaf.
När jag skickar fisk säger jag alltid, "om fisken av någon anledning skulle vara död så vill jag se bildbevis på fisken kvar i oöppnat påse och även bild på själva paketet senast 24 tim efter". Då betalar jag tillbaka endast kostnaden för själva fisken, aldrig frakten. Vill personen ha dom skickade så får de stå för den ovansett hur det går, så är det alltid när det gäller allt.
Du får vara lite hård mot henne tycker jag för hon har ingen anledning att begära tillbaka pengar om hon inte är helt ärlig och gett det är riktig chans.
Okej? La hon inte dem i akvariet, eller vatten?
Jag har fått "öppna" snäckor ett par gånger. Och det är väldigt enkelt att se om de är döda eller inte. Är de döda kan man ganska enkelt dra ut dem ur skalet.
Men oavsett vilket tar jag en skål med akvarievatten och låter snäckorna "vakna" i, ofta med en bit broccoli för att hjälpa dem på traven.
Har hon bara låtit dem ligga sådär litar jag inte på att de är döda..
Min första instinkt bara att ha läst ovanstående så låter det som om antingen så tror personen bara att dem är döda för att de ligger stilla, eller så försöker denne lura dig. Tycker de vore konstigt att man annars skulle vägra nya som ersättning. Därför var min första tanke att personen enkelt inte ville betala för dem och hävdar därför att dem är döda istället.
Hon totalvägrar hon ska ha HELA summan tillbax för hon har inte betalt för döda djur.
Jag sa att jag inte betalar tillbax för frakten för kuväret o heatpacken har hon fått helt så det betalar jag inte tillbax.
Jag skrev ävend etta som ni skriver att de ska ligga ett dygn i karet innan hon kan se om de verkligen är döda eller inte osv.
Så pengar för snäckorna eller inget är det hon får jag tänker vara hård.
O nån myndighet kan hon väl inte vända sig till eller?
Jag känner oxå som hon lurar mig snäckorna såg inte död aut o som sagt på bilden låg de kvar i dosan precis som när de skickades. Hon hade studerat dem i 4 timmar o eftersom bilden var i dosan så antar jag attd et var där hon studerade dem med.
Då det är "olagligt" att skicka levande djur med posten vore det inte smart av henne nej.
De skulle i alla fall inte bry sig om en sån sak. Det står ju ord mot ord :)
Jag håller med ovanstående, det känns som nån försöker blåsa dig, medvetet eller inte. Hon kan ju vara korkad nog att tro de är döda för att de inte kravlar fram för att hälsa på henne, men mer troligt är att hon inte vill betala.
Stå på dig, har hon gjort så "fel" med snäckorna när hon skulle kolla dem så får hon allt stå kostnaden för frakten. Frakten är ju en tjänst hon ska betala för, vare sig snäckorna lever eller inte. Den biten kan hon inte kräva dig på, det är faktiskt en deal med Posten, inte dig.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Nu vill hon ha minadress för att själv hämta nya snäckor (fast hon vägrat ta nya förut) luktar det skunt eller vågar jag ge henne min adres?
Jag vette fan alltså :)
Jag hade sagt att ni kunde mötas upp någonstans.
(men hm. tänka sig om hon är ute efter bråk?)
Det avgör du själv. _JAG_ hade inte velat ta hem en främmande människa som jag misstänkt försökt blåsa mig. Jag hade vänt på det. "Jag kan komma hem till dig med snäckor istället!"
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Så hade jag med gjort!
Tycker oxå det känns lite skumt hela grejen, möt upp personen istället.
jag har redan erbjudit mig att möte henne i grannstaden (där hon bor) men hon ville visst inte det så.
hmm möta henne kan jag göra absolut om hon går med på det
I mina öron låter det bara skummare och skummare.. Innan du träffar henne så begär att hon ska lägga ner snäckorna i akvariet och sedan fota dom 24 tim senare, det går att se datum och tid när en bild är tagen och du sparar den på din dator. Då vet du om hon ljuger eller ej. Jag hade iaf börjat så.
Jag skulle inte ge ut min adress iaf…
måste bara fråga om den här tråden och tråden "äpplen" hänger ihop på nåt vis? Eftersom de verkar handla om samma sak ;)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Ja jag märkte att handlar om samma sak men den personen är inte samma som min kund.
Nej men fy!
Ge absolut inte ut din hemadress, detta osar mer än skumt.
Jag tror inte en sekund på henne då hon är så fast besluten att få tillbaka alla pengar.
Antigen är hon ovanligt dum, eller har något ont i sikte. Akta dig! 
Jag tycker att du gjort så mycket för att vara tillmötesgående… Jag vet inte ens om jag tycket att du ska ersätta nåt alls längre om jag ska va ärlig :P
Ge henne två-tre alternativ och vill hon inget av dom tycket jag att du struntar i det…
Ta defenitivt inte hem henne utan möt i så fall upp och ha nån med dig!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Ja jag tycker hon verkar skum.
De allternativ jag erbjudtit hittils är ju att skicka nya, ersätta de döda (men inte frakten med pengar), komma till granndtaden (hon bor där) men inget har hon accepterat.
Kommer även erbjuda att möta nånstanns o se om detta tas emot.
Jag tycker det är oerhört tråkigt att det blivit så, jag är mån om mina kunder o jag vill att de ska få så mycket som möjligt för sina pengar, ger lite rabbat ibland (vilker jag gjort till denna kund med) o skickar alltid med ektra snäckor.
Jag tycker jag har varit tillmötesgående mot denna kund o försökt o lösa det efter min förmåga.
När man bor i grannstaden (4 mil bara) förstår jag inte varför man vill ha dem skickade från början istälet för o hämta upp, har man inte bil finns pendeltåg som går fort o inte kostar så mycket.
Tack så mycket för all hjälp jag uppskattar det verkligen.
Summerat: Ersätt inget och undvik denna personen. Något står definitivt inte rätt till.
#23 Du har gjort mer än väl för att vara en jättebra säljare. Dessvärre verkar din kund vara aningen koko. Inget att göra åt 
Hej!
Har råkat ut för liknande situationer när jag var "grön" på marknaden, o van och oerfaren om situationer som denna.
Kunden hörde av sig och sa att snäckorna var döda vid ankomst, jag blev förvånad då det aldrig hänt något paket jag skickat innan. Eftersom det var första gången så skickade jag nya snäckor direkt utan att be om bildbevis eller liknande. Hon hotade med att sprida ut ett dåligt rykte om mig som säljare.
Dock dagen därpå så hörde hon återigen av sig och hävdade att paket nr 2 också var avlidna vid ankomst och att hon ville ha nya igen. Men övriga kunder som fått hem paket av mig samma dag sa att deras snäckor var pigga direkt när de anlände.
Det blev fler hotfulla mail, och sen efter lite googlande hittade jag till hennes blogg där det var fullt med små bilder på snäckbebisarna!!! LEVANDE!!!!
Kände mig så lurad!
Jag har skickat så många paket året runt, till hela sverige och det har aldrig vart problem med avlidna snäckor.
En gång har det hänt, och den kunden skickade tillbaks de avlidna snäckorna till mig "precis som vid en reklamation om man ej är nöjd med en tröja" ex. Så då skickade jag nya till honom direkt och han blev jätte nöjd.
Det finns tyvärr folk som försöker luras med allt möjligt och få det mesta gratis här i livet.
Men de är ju en risk som både säljare och köpare måste ta, det är ju inte heller säkert att alla säljare är seriösa.
Jag har fått mail från desperata ledsna människor som betalat dyrt för snäckor och fått hem snäckor med stora skalsprickor, hål och skador på fot, fått bilder av dem och det var hemskt. Hur kan man som säljare göra något sådant? :/
Man får gå på magkänsla, rekomendationer och vad som känns seriöst och pålitligt.
Men min erfarenhet i det hela stora så finns det massor av trevliga snäck adoptivföräldrar där ute som jag haft trevliga affärer med :) Och jag hoppas att detta är första och sista gången för dig.
Stå på dig! Du har gjort det du kan, och du ska nog försöka bryta kontakten med denna person.
Mvh Camilla www.appelsnackor.webs.com
#26 Väl talat.
Ja går denna människa inte med på att mötas npnstanns tycker jag att jag har gjort det jag kan och kommer att bryta kontakten.
Det är upp till henne nu om hon vill ha nya snäckor eller inte.
Igen tack alla för hjälpen o tipsen det uppskattar jag massor.
Ja lyssna på Milla! Hon vet garanterat vad hon snackar om :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08