Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1136 ggr
tvättäkta bybo
0

äpplen

har fått hem mina snäckor idag, vissa av den har inte ens rört på sig, vissa flyter, vissa har rört lite på sig men inte krupit iväg…

hur länge kan man vänta innan man vet om de är döda? är 6 timmar sedan de kom ner i karet nu…

stosse
0

Oj, jag skulle vänta minst någon dag. :)

tvättäkta bybo
0

3 st av 14 har krupit iväg nu, efter 6 timmar… förra gången jag köpte så kröp alla inom en halvtimme i karet… :/

tvättäkta bybo
0

får hoppas att jag får nya om de är döda, känns som inge kul att betala 240:- för 3 snäckor… :/

stosse
0

Är de köpta i affär så skulle jag gå tillbaka, är de köpta av privatperson så är det bara hoppas på att man får nya billigt/mot fraktkostnad.

[hejhejnaffy]
0

Om du köppte dem via posten i det här vädret är det nog risk att dem är döda :/ Dem som flyter har nog nt överlevt,men man får ju ge dem en chans och hoppas på det bästa…

Lindzen
0

Vänta iaf 24 tim innan du konstaterar dom döda. Prova knacka lite lätt på skalen hos de som flyter eller peta på locket och se om de släpper ut luft. Kan bara vara så att de har dragit i sig för mycket luft under frakten också.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Imitra
0

jag fick hem snäckor idag och de levde allihop så om de är packade ordentligt ska det inte vara nån fara att de dör av vädret. Men den du köpte av lär väl ha förstått att heatpack behövdes eller?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

tvättäkta bybo
0

i morse var alla snäckor borta från hörnet jag la dom i, hann inte kolla ordentligt i morse, kan hända att fiskarna har "blåst" iväg dem oxå, får kolla bättre ikväll :) såg iaf 4 st som kröp nu :) men de 3 som flöt igår flöt i i morse oxå… :/

#4 #5 de är köpta av privatperson.

#6 har knackat lite på skalet, då sjunker dom, men flyter upp igen någon minut senare…

#7 såg inget heatpack…

sussa08
0

Enligt mig, så tar man som köpare en risk när man ber att få djur hemskickade.. Jag brukar varna för vad som kan hända, och skickar inget när det inte är plusgrader garanterat dygnet runt då jag inte använder heatpack.. Vill köparen ha varor skickat trots risker som jag varnar för så avsäger jag mig ansvaret men ger självklart tips om hur man ska göra för att undvika att något händer…

Den är det självklart att man kan vara schysst och ge ett bättre pris eller så, om den som skickat har gjort fel så tycker jag att det är självklart att man ersätter iaf :)

Det är vanligt att äpplen fluter förresten, men har aldrig varit med om en död snäcka som flyter dock..

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

tvättäkta bybo
0

#9 om säljaren garanterar levande djur då?

tvättäkta bybo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

7 st döda… :(

Soda2
0

Man kan inte garantera att djuren ska komma fram levande det är alltid en risk, men man kan ju som säljare skicka nya individer om de dör.

Att skicka utan heatpack nu när det är så kallt är inte så smart.

tvättäkta bybo
0

näe jag vet :)

snailmilla
0

Hej!

Det borde vara en självklarhet att skicka med heatpack såhär års. Leveransen brukar vara mindre än ett dygn och heatpack håller i ca 18h. Så en erfaren säljare lämnar in paketet på posten strax innan hämtning. Sen kan det ju vara bra om köparen själv är medveten om detta och kan påpeka det vid beställningen att man gärna betalar extra för att få med ett heatpack.

Jag är själv en erfaren säljare när det gäller att skicka snäckor. Det jag vill att mina kunder gör är att höra av sig såfort de märker att snäckorna är ur livet, då är ju detta den beräknade "leveransdagen".

Om snäckorna anländer ur livet kan man antingen ta bildbevis på dem (din bild visade klart och tydligt att snäckorna är avlidna) och skicka till säljaren. Vid stora beställningar brukar jag ange att jag vill ha de avlidna snäckorna tillbaks skickade, som en reklamation. Så man som säljare också kan känna sig trygg och inte bli lurad.

Man kan aldrig som säljare garantera levande djur, vid skick på posten. Om paketet är flera dagar försenat är ju detta dock inte säljarens fel.

Sen så hoppas man ju som säljare att köparen tar sitt ansvar och hämtar in paketet ur brevlådan såfort det kommer med postbilen. Så de inte ligger ute en halv eller hel dag i iskalla vintern och fryser ihjäl pga det.

Det bästa är om man diskuterar detta med sin säljare innan köpet går igenom, så man vet vad man har för rättigheter osv. :)

Hoppas ni kan lösa detta.

Med vänlig hälsning

Camilla Thunberg www.appelsnackor.webs.com

sussa08
0

Som det är sagt tidigare kan man inte garantera levande djur… Men, har personen i fråga gjort det så ska du ha nya djur eller pengar tillbaka för iaf de som dog… Min uppfattning av en säljare som lovat nåt sånt är att den antagligen är oerfaren i ämnet Hoppas det löser sig iaf :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08