Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1542 ggr
Zandrama
0

Akvarie tankar igen

(Kunde inte hitta en Grupp detta passade in i)

Har inte haft ett akvarium på flera år nu, men är annars uppväxt med akvarium och har alltid haft ett x)

Jag har nu igen börjat bli sugen på att skaffa ett akvarium igen. Dock så är det ju hela denna bit med vad man ska ha för fiskar och viklken storlek etc etc… xD

Iom att det var sååå länge sen jag ens tittade på akvarium eller ens hade det intresset så har mycket fallit bort tyvärr, plus att det har kommit väldigt mycket nytt sen dess :)

Min tanke nu har dock varit att skaffa ett Guppy akvarium. Har alltid älskat Guppys. Just för alla olika färger och för att de är så lätt ynglade av sig xP
Men har då också funderat på om man kanske skulle haft några snäckor och kanske någon räka så att man får rikligt med duktiga städare i akvariet :)

Jag tycker INTE om att fråga i djuraffärer längre då jag dessvärre enbart har dåliga erfarenheter av deras inkompetens :/

Vad har ni för rekommendationer? Någon butik i Sthlm som ni vet är duktiga på ämnet som man kan kika förbi och stalka med frågor och tips annars? :P

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
0

En annan fundering: Kan man ha guppies, räkor och snäckor tillsammans? Vilka räkor och snäckor rekommenderas isåfall? Och ska man då komplettera med någon annan städare?

//Belinda aka Zandrama

Randen
0

ja man kan ha guppys och räkor och sniglar…

körsbärs räkor och äppelsnäckor.

kanke nångon sorts algätare: seamesisk algätere, kenesisk algätere..

Gurky
0

Akvarielagret i Bromma kan jag rekommendera. Dock inte när det gäller saltvatten :p

Zandrama
0

Tack för tipsen :D

#3 Åh då blir det en utflykt dit inom kort :) Var på Zoomarknad i Bromma igår för att kolla akvarium och allt tillbehör :P

Har fortfarande svårt att bestämma mig för vad man ska ha för storlek på Guppy karet :/
Kamphane karet lär nog inte bli mer än 20-30 liters.
Var dock lite trist att de försökte få på mig Nano Akvarium som var svindyra O.o Jag kan ändå inte ha något kar utan "lock" eller glas som täcker iom illrarna hemma och om man ska ha snäckor.

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
0

Vad skulle ni rekommendera för storlek på ett akvarium där man enbart ska ha ett gäng guppies, några räkor och några snäckor?

Känns som att 50-60 liter skulle bli lite litet iom att jag vill att Guppy fiskarna ska "yngla av sig" en del :)

//Belinda aka Zandrama

Randen
0

60/70-90l kanske…

Stoodyear
0

Men nej man ska ju inte ha räkor med andra fiskar, då det är stor chans att dem käkar räkorna. De kan endast funka med riktigt små och fredliga fiskar dvs inte Guppy.

Zandrama
0

#6 ja, det lutar nog mer åt 90-100 l känns det som :P Har man gott om plats ^_^

#7 Aj då :/ Ja men då får det bara va räkor hos kampfisken, så blir det guppys och snäckor tillsammans istället :) Och kanske några siamesisk algätare

//Belinda aka Zandrama