Min fisk äter inte!
Jag var och köpte en ny fisk i förrgår, och både igår och idag så tar han inte för sig och äter. Tetrorna ränsar allt på några sekunder..
Undrar om jag måste köpa ett mindre akvarium till för honom.
Han håller sig gärna i hörnen av akvariumet och ser lite risen ut.
Kanske är ålder? :(
Vad är det för fisk?
En kampis. Han simmar ju runt och så men håller sig gärna i hörnen, han äter inte heller.
Tänkte att han kanske är depprimerad, hade funderingar på att skaffa en hona men ångrade mig snabbt. Istället tänkte jag att om jag köper ett mindre akvarium till honom så kanske han blir piggare och äter.
Fast jag vet ju inte!
Pröva ge han fisk "godis" typ röda mygg fungerar bra när man vill få en fisk att få upp aptiten .
KAn absolut 0 om kampfiskar så vet inte om något foder är ajabaja att ge dem men spirulina tabletter älskar ju nästan all fisk,
provat med något gottefoder till han eller bara flingfoder ?
Flingfoder kan ju vara lite sisådär för vissa fiskar att äta , röda eller svarta mygg är ju alla mina fiskar galna i .
prova dig fram och see om något specielt foder kan få fart på aptiten =)
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
Har provat med 2 olika foder, Har köpt speciellt foder bara för sånna fiskar som han Men tetrorna käkar upp allt.
Tänkte köpa frysta mygglarver och lite annat och se om han käkar då
:)
hehe mina falska neontetrer (grön Neontetra ) är tvärtom dina :P
De äter ta mig F'n inget flingfoder de ska va svarta eller röda mygg punkt slut !
sen mina siameser ancsistrus och svärdsbärare bara glufsar i sig flingfoeder så vi får hoppas han gillar Mygglarver , annars har jag hört en del som köper skalade räkor och smular till en sorts "gägga" och matar med =)
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
hur stort är akvariumet?? kan vara för stort för kampisen då han bara håller sig i hörnen
hur starkt är filtret kampisar vill ju ha dte lugnt o har svårt os imma i strömt vatten.
dessutom ska de inte ha varken torrfoder (även om det står att det är till dem) eller röda mygg. Det är köttätare o behöver en proteinrik kost.
Min får fryst artemia o cyklops men även vita o svarta mygglarver går bra. Tänk på att de är sega med o röra sig ganska långsamma, jag får släppa ner fodret rakt på min hane för att han ska äta.
Röda mygglarver orsakar förstoppning därför de inte är bra att ge, desustom kan de orsaka allergi och är odlade i smutsigt vatten.
Okej! Tack :)
Kampfiskar är väldigt stillsamma av sig. Det kan också vara att han är ny i akvaiumet och väntar med att äta. Så har det vart för mig flera gånger. (:
Kampfiskar går absolut bäst ensamma, i eget akvarium med MYCKET växter och dämpat ljus. De blir gärna skygga om de går med andra fiskar då de är mycket långsammare att äta och de kräver också andra förhållanden är vad många andra fiskar vill ha. Tex de vill ha väldigt varmt, runt 29 grader och näst intill stillastående vatten.
Röda mygg ska du inte mata med, om du nu inte vill ge honom bukvattensot. Det är väldigt riskabelt att bara med röda mygg, har förlorat minst 10 kampfiskar på det.
Mata istället med fryst artemia, svarta/vita mygg eller oxhjärta. Mycket bättre och de vill gärna ha mat 2 ggr om dagen, annars kan de bli magra då de har väldigt hög ämnesomsättning.
Just därför tänkte jag köpa ett litet mindre akvarium till honom :)
Ska även köpa artemia och sånnadär mygglarver (inte röda)
Om du har fiskar som äter upp all mat väldigt snabbt så kan man ta och mata på olika ställen i akvariet. Har inte så stor koll på just kampfiskar, men om jag har en matvägrande fisk brukar jag mata den med levande och efter det brukar det inte vara några problem. Artemia är väldigt lätt att odla själv och är heller inte beroende av årstiden som tex daggmask.
Röda mygg bör man aldrig mata med, dels för att många fiskar kan ta skada av det och att det finns en stor risk för att utveckla allergi mot kräftdjur om man hanterar dom.
Idag har jag lyckats mata honom med att rensa maten jag köpte med. Han fick dem torkade köttbitarna som fanns i. Dock råkade det bli lite övermatning av akvariet, men försökte ta bort dem flesta flingorna med håv. :) Är så glad att han åt
vad är han för för sort? han såg ut som typ SD för att han hademycket rundare bakfena än vad VT brukar ha :)
Han är VT.
han är det? jasså han var verkligen fin! :)
Nej du kan flytta på honom fast han byggt en skumbo, när han vant sig vid nya stället så bygger han nya
minavitas.wix.com/kennel