sjuk kamphane??
Jag har haft min kamphane sedan i oktober förra året och den har alltid simmat som en tok och varit pigg. Nu i ett par dagar så har den legat på botten först i ett hörn, brukar ligga på sidan och flämtar, den simmar upp till ytan och ner igen för att lägga sig. Har märkt att den väljer ställen där den får vara i fred, om det kommer andra fiskar så simmar den bort och lägger sig under en växt eller så. Idag så såg jag närmar på honom och den har lite utstående ögon, fjällen är utåtriktade, ser ut som små taggar från sidan och nu ligger den på sidan av pumpen och flämtar. Rör sig inte ur fläcken. Vad tror ni???
det här mad en (utputande) ögan kan bero på en sak som i seg inte är en sjukdom, kommer inte ihåg vad det hette men min platy hade det (han dog).
tro inte att jag har rätt :P men jag kommer ihåg att jag har läst det någonstans…
men det andra, att hans fjäll står ut, ser taggigt ut från sidan…och att han inte simmar alls.
Ålder kanske ? De flesta blir så när de blir gamla, finns inte mycket man kan göra för att hjälpa honom, De flesta går inte att rädda när fjällen står ut, Men jag har lyckats rädda en av mina honor, Jag bytte nästan 100% vatten varje dag, lät henne vara ensam, jag matade henne inte på några dagar, och vid varje tillfälle la jag i pyttelite salt utan jod. Försök med detta, men är han gammal och verkligen jätteslö och om det ser ut som om han lider kanske du borde avliva honom, vet att fe några som gör det, Mvh Affe
Vet inte hur gammal han är alls, han var vuxen när jag köpte honom i oktober..hans färg har bleknat med såg jag. Förresten är det någon som vet om kamphanar ska ha lite vita fläckar i ansiktet?? Så detta är alltså ålderdom!!! mina fina kampis…
Det är bukvattensot med största säkerhet när fjällen står ut, för sent att göra något och eftersom det smittar så avliva honom!
Ok, är det något jag har gjort för att han ska bli sjuk?? tycker jag har skött om fiskarna så bra.. Hur ska man avliva honom??
Behöver det inte alltid vara, men utfodring med röda mygg kan orsaka bukvattensot hos kampfiskar!
jag har inte utfodrat med röda mygg, men när jag kom upp i morse så var han död och de andra hade börjat äta lite på hans fenor. Nu undrar jag om man måste medicinera mot bukvattensot för de andra fiskarnas skull??
vad har du haft hanen med för fiskar`?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Njae, vänta med det till att du ser någon mer fisk som verkar dålig, har du tur kanske det inte hann smitta… Man ska ju gärna låta bli att medicinera i onödan liksom…
Jag har platy, Neontetra, pansarma, sorgmantel och gul algätare och en molly. Ok då väntar jag, ska kolla dom extra mycket nu, när kan man säga att faran är över??
Svårt att säga, kanske en vecka?