Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1119 ggr
viciouscircle
0

Ägg - kalk

Kommer inte kunna få tag på kalksköldpadda (eller liknande) förns på måndag.. (det var slut på stället jag hade tänkt köpa)..

Vattnet här är väldigt kalkrikt och har högt pH men har stoppat i en rot i karet så det har antagligen sjunkit?

Nu är det så att jag fick hem lite bebisäppelsnäckor i veckan och tänkte att dom kanske klarar sig utan extra kalk ett tag.. men dom växer så det knakar och vill gärna ge dom bäst förutsättningar.. Har precis kokat ägg men såg att dom måste torka i ett par dagar. (Värdelöst för då hinner jag ju ändå köpa nåt annat)..

MÅSTE dom verkligen torka så länge? Eller kan jag ha i dom på en gång?

ivanhoe81
0

enda som jag har hört är att hinnan på insidan inte ska med ner i akvariumet men låter någon annan som kan mer få svara på det med om det måste torka i några dagar

[dynamitella]
0

Jag torkar inte. Skalar äggen, mortlar skalet (efter att ha pillat bort hinnan så gott jag kan).

Jag har aldrig låtit torka eller hållt på sådär. Har du ett stort akvarium (mer än 50 liter), så gör det minimaliska hinn-pulvret inget märkvärt.

Med det sagt klarar dina snäckor sig utmärkt i en vecka utan stående men, om du inte har typ 5 i pH :)

viciouscircle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1# Ja hinnan visste jag om i alla fall =) Den är väck (vilket jäkla pillergöra!)

2# Aight =)

Mätte pH innan jag satte i roten och då var det uppe i drygt 8-8,5 .. och vattnets hårdhet var väldigt hög. Så jag troooor ju inte egentligen att dom tar skada.. Men nu när dom växer så mkt vill jag hellre ta det säkra före det osäkra :) (Den ljusare biten av skalet som syns på bilden är den bit som har vuxit sen jag fick hem dom för 3 dagar sedan :O 0,5 cm cirka.) Att det är ljusare beror, vad jag har förstått, på att det är nytt och pigmenten inte hunnit med än riktigt?

snailmilla
0

#3 Så kul att du bryr dig =) !! Du kunde ju hojtat till, jag har massor av kalsköldpaddor hemma så hade jag kunnat skicka med dig en!

Vaad sööt rosa är! Om du har 8 i pH så behöver du ju inte oroa dig! runt pH 7 och över så är det bra! =)

//Camilla

viciouscircle
0

Trodde djuraffären här intill skulle ha kalkpaddor hemma (eller nåt liknande) trodde det var standard. Men hon hade inte hemma och brukade sällan köpa in.. är så mkt kalk i vattnet här så det brukar inte vara så stor efterfrågan tydligen :/

Dom växer och frodas i alla fall! :) Väldigt söta att kolla på! Hade tänkt maila dig ett par bilder sen också föresten ^^, (perfekt att ta närbilder på - äntligen ett motiv som inte rör på sig så snabbt haha!) :D

viciouscircle
0

Herregud. Kan nu säga att den vuxit samma bit igen :S haha.. 1 cm på 6 dagar.. (pigmenten har hunnit ifatt men man kan fortfarande ana randen) är det normalt eller är det någon sorts supersnäcka jag adopterat av snailmilla? :D