Identifiera snäckor
Jag har haft "kanelbullar" (är det de som är Gyraulus acronicus? Eller vad heter de egentligen på latin?) och physor, men de jag fick med ett gäng musselblommor var nya för mig. Växterna var lite halvdana, långa algslingor samt andmat och krävde en hel del tvätt innan jag stoppade ner dem i ett provisoriskt akvarium (vill inte ha dem i ordinarie ifall jag missat t ex andmat eller algerna förökar sig)
Jag blev genast gladare när jag hittade dessa små filurer, men vad är de för något? Några långa "trumpetsnäckor", och några som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva.. I storlek med kanelbullesnäckor, men skalet hade med formen som äppelsnäckor (ja, i miniformat då), samtså var sidan med "snurren" helt platt. Såg nästan avkapad ut, helt rak yta med skarpa ytterkanter. Försökte få bild men utan makroobjektiv eller ens närbildslins var det svårt, med tanke på storleken.
Tänkte att någon kanske kan veta vilka familjer eller släkten de tillhör i alla fall, så kan jag leta runt lite själv efter specifik art.
Det är helt vanliga malaysiska sandsnäckor :)
Jag har alltid en näve såna i alla akvarium. De är flitiga med att äta mat från botten och lufta botten till växternas rötter. Himla bra djur!
Jaha, hade jag sån tur att jag fick sandsnäckor.. har ju funderat på att köpa. :)
Jadå :) De brukar följa med substrat och växter.
Den andra snäckan är en "kanelbulle" som vi kallar dem :) haha. De gör ingen skada eller nytta. De är mest i vägen tycker jag >.< De tiofaldigas i mängd per månad här hemma. Minst.
Men är där inte för många är de harmlösa.
Jag har för övrigt pakistanbotior i ett akvarium här hemma, så de blir bara glada om de får lite extra käk.. om de nu förökar sig i massor.