Blickfång (fisk)
Funderar på o köpa en litens törre fisks om kan utgöra ett blickfång i akvariet, men har ingen aning om vad jag vill ha riktigt.
Jag vill ha nått fredligt som går i hop med mina andra såklart men som samtidigt har ett intressant beteende.
Har nu äppelsnäckor, amanoräkor, Ancistrus, siamesiska algätare, guppys o kolglödstetror. Akvariet är på 180 liter.
Har funderat lite på guramis då jag gillar dem men hade läppgurmis förut o de var inte snälla alls, hanen byggde skumbo hela tiden o satte skräck i de övriga invånarna o terrade honan massor. Dessutom åt honan på snäckornas tentakler.
Finns det nån fredligare gurmi? Vet att affärena runt mig har både honungs i viltfångad Dvärggurami. En har även chokladgurami men de ska tydligen vara känsliga?!.
Haft en kamphona där i men även hon åt på äppelsnäckornas tentakler.
Nån annan art som skulle passa kanske?
Själv tycker jag att slöjstjärtarna är väldigt charmiga, de finns ju i flera olika färger och storlekar och vad jag förstått är de ganska trevliga 
Galenpanna
akvariet är för litet varmt o för mcyket växter för dessa så nej det är absolut inget alternativ
de skulle käka upp mina andra
Honungsguramis, utan tvekan. De kan tjafsa men är i övrigt mycket fredliga!
Kanske ett stim av nån Regnbågsfisk?
Finns ju en hel del att välja på bland dem! Både större och mindre fiskar, i många otroligt vackra färger.
Mosaikgurami sägs fungera mycket bra i sällskapsakvarium med mindre invånare…
#3 är det bäst med 1 hona o 1 hane eller vill hanen ha fler honor?
#5 värt o kolla upp o
Jag har alltid hållt dem i par, men de trivs lika bra med 1 + 2 och kan ibland vara fördelaktigt, lite beroende på hanens "temperament" med. Men i ditt stora akvarium inga problem vilket som. Honungsguramis kan vara revirhävdande (som många labyrintfiskar, ex vid lek) men vaktar inte speciellt hårt. Enligt mina erfarenheter.
Hur de är emot snäckor vet jag ej så noga, har haft mina med helena snäckor och de visade då inga tendenser till att nypa dem. Det går även skräpsnäckor hos mina 30tal yngel men inte heller dem är ens intresserade.
Det kanske är individuellt hur de är mot snäckorna, naffsa är helt ok men biter de av bitar så är det inte ok. Det är väl bara o prova, brukar få lämna tillbax om det inte fungerar.
Har 2 par Blå gurami i ett kar med barnet, Ancistrus & äpplen utan några problem :)
är inte blå rätt stora? jag tänker mest på mina kolglödstetror de är ju bara 3 cm så vill inte att de blir mat
Max 15cm fullvuxna :)
Jag har hona och hane av mosaikguramis i mitt 180 L med diverse andra invånare, däribland äppelsnäckor som de inte alls bryr sig om. Det fungerar bra mellan dom, något jag konstigt nog märkte att de gick bäst i par, dock så är hanen över 2 år och rätt gamal så han har väl inte riktigt lika stark lekinstinkt längre..