Kuhliål
Hej! Funderar på att köpa 1-2 ny kuhliålar då jag har en ensam i mitt 60 l. Men tänkte först ställa lite frågor: 1. Vad äter dem mer än alger och fiskmat? 2. Hur gammla kan dem bli? 3. Passar dem bra ihop med en Ancistrus? Tacksam för svar :)

Kuhli kan bli urgamla! Säkert 20 år om de får rätt förutsättningar. Vilka som är de absolut rätta förutsättningarna kan jag inte svara på. Det var många år sedan jag hade Kuhli.
Mina gick ihop med några Ancistrus (ej superstora) och det gick bra.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
hej jag har ett kar där jag har tre kuhliålar och en stor Ancistrus och två kyss guramisar en blågurami en chokladgurami en fjärils fisk och två pristellatetror.
och ja som #2 säger så kan dem leva hur länge som helst om dem mår bra jag har haft en i snart 7år så. lycka till.:) :D
mvh slemmis
mvh slemmis
Vad matade du dina med?
#2 tack :)

Jag minns inte alls vilket foder mina fick. Länge sedan nu.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
jag matar inte mina eftersom att jag har dem med fiskar men man kan väll mata dem med vanlig fiskmat mygglarver,artemia. m.m typ alg tabletter till räkor och krabbor och sånt går också.
mvh slemmis
mvh slemmis
Jag matar mina på kvällen med svartamygg, artemia och cyklops :) Ju fler man har desto mer ser man dom.
-Rasmus 🌈
Okej tack för fackta :) Ska nog köpa hem lite mygglarver och två ålar till ;)
Ålarna vill ju hällst gräva ner sig på dagarna. Jag har vanligt svart grus, men sjulle gärna vilja ha sand oxå. Kan man ta sanden från stränder och tvätta noga, elr måste man köpa det i djuraffären?
jag har sand från stranden på sommar stället som jag har gjort riktigt ren. så den ska nog gå
mvh slemmis
S finns det blästersand på biltema och jula som är billigt & funkar bra! Typ 70kr för 25kg :)
#10 hur rengjorde du den?Spolade du bara rent den några antal gånger elr hade du i typ något speciellt medel som fiskarna tål? :)
#11 det var ett ganska ok pris. Får se om jag åker in om biltrma elr kör till strandden :)
Min Kuhlii ål zackira som gör sitt kvällsutbrott ;D http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=4pW1uWKFCFY
kan du göra så man ser videon direkt i inlägget, man trycker på infoga video under välj fil :) kan inte kolla påden :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmm det gick inte… Nu kanske det funkar? :)
japp de funka xD söt!
Haha tack :) Väldigt dålig kvalite i vidion bara för att det var på kvällen. Imorgon ska jag evt köpa 2 st randiga/fläckiga kuhliiålar. Kan filma när jag köppt dem ;)
#hejhejnaffy
Det ser ut som ett typiskt lek-beteende :) köp 2-3 feta kuhliis till, så kanske du får ungar.
Roligt att se!
Jag sitter här med tre romstinna honor, och funderar på att flytta dem till yngelkaret så att de kan få en chans att para sig. Men vi får se :)
#18 görså kul med fler bara :)
#19 har nu köppt 2 kuhlii till :) Dem äter inte yngel va? Lägger upp en video på dem senare :)
Här är claudia (den stora) och knut (den lilla) Då får man hoppas på ungar när de är lite större :)
Oj glömde videon hehe…
#19 hur ser man vilken kön det är? Är honorna rundare än hanarna?
#23 Snygga ålar! Jag har tänkt att satsa på ett akvarium med kuhliisar :) typ 10st :P (om inte mer) sen så ska det va dvärgklogrodor däri också!
-Rasmus 🌈
#25 tack! Klogrodor är så söta och roliga att kålla på! Det är kuhliioxå så jag är säker på att det kommer bli ett ricktigt coolt akvarie :) Lycka till!
Alla 3 ålar låg och slappade i stengrottan :) Zackira beundrar dem ;) Och det känns som att hon redan blivit mer aktiv på dagarna :)
Om du har plats borde du skaffa 2st kanelkuhliisar! Dom är hel bruna :)
-Rasmus 🌈
#28 coolt!
Sökte på dem på google men hittade bara vanliga randiga.
Kan du lägga upp en bild på dem?
#30 snygga!
Okej jag gick upp och matade mina fiskar. Claudia åt och zackira var nära henne. Sen filmade jag dem och just då började dem ringla runt på varran. Så vad fasen syslade dem med?
Kl 21.59: Zackira och claudia simnar runt som zackira gjorde på 1filmen. Zackira simmar i större cirklar runt claudia och claudia simmar i små cirklar. Ibland simmar zackira upp brevid henne och liksom skatar ner farten,sen simmar hon vidare runt i cirklar. Är de på g elr något?
Någon här som kan sånt här med kuhlii åls lek? Zackira håller fortfarande på med sin..?lek?
De är nästan omöjliga att få avkommor ifrån. När de leker simmar de tätt tillsammans fram och tillbaka under ytan. Äggen läggs då i flytväxternas rötter, och sjunker sen till botten. Är föräldrardjuren kvar i akvariet när de sjunker äter de upp alla äggen, lika så all annan fisk.
Så ska man odla så är det art-akvarium som gäller :) Och även då är det löjligt svårt.
Aha! Så det är DET som mina fiskar kalasar på efter ålarna har haft rally 
Säkerligen!
Ser du något grönt så är det helt klart rom :P
åhå, gröna klumpar har jag sett cikliderna tugga på. Började undra vad det var för spännade mossa jag hade fått, för gud så de har party i den
det är ålrom, helenarom och ciklidrom om vartannat i den där mosstussen!
misstänker att jag har 2 romstinna honor och en hane, då 2 av dem är feta som prinskorvar medan en är normalstor
tjockisarna är typ till hälften vita då magen är så stor. Vi brukar fnissa åt dom, de ser ut att leva gott 
#38 jag vet inte… Dem har inte lagt någon rom än,men claudia är mkt smäll fet…
Båda har simma tätt intill varran ett litet tag runt i karet. Det ser ut som att dem parar sig…