Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 2606 ggr
ivanhoe81
0

vart kan man hitta ett filter

letar efter ett skumfilter till mitt blivande räkakvarium på 35liter, men hittar bara vanliga filter

har läst att vanliga filter kan suga in räkorna så de dör var av orsaken att jag vill ha ett skumfilter

ivanhoe81
0

om ni vet om någon sida som säljer eller hur jag ska göra för att få ett sådant filter så ge mig råd och tips

ivanhoe81
0

där har vi ett ja tack så mycket

[dynamitella]
0

Alla djuraffärer har skumfilter, om du vill köpa i butik :)

ivanhoe81
0

oki jag var och frågade i den butiken som jag köper i och de hade inga sa de, men kanske bör åka till en annan butik och kolla då

Squamata
0

E ju annars lätt o göra ett själv.
En bit Filtermatta Tryck i en bit VP-rör med små hål i och sen ner med en luftslang i bottnen av röret så de stigande luftbubblorna drar med sej vattnet precis som på det färdigköpta.
Annars kan de flesta innerfilter modifieras till att bli räksäkra.
Anledningen till att de suger in yngel och räkor är att insugshålen e så små i förhållande till filterytan. 

Själv har jag öppnat nåt innerfilter i bottnen vilket fördelar suget över en större yta o då kan räkorna sitta i (på) filtret (filtermattan i innerfiltret)  och äta.

Sen kan du ju ta ett pumphuvud o sätta slang o VP-rör på o sticka ner i en bit filtermatta också… 

Finns massor av sätt . 

Så här gjorde jag senast.

http://www.redbee.se/showthread.php/3073-Hur-jag-bygde-om-rena-filstar-i1-till-Spongefilter-(Bilder)?highlight= 

Annars finns ju turbofiltren från Aquael som redan är räksäkra. :)

MarieEriksson
0

Tyvärr har långt ifrån alla djuraffärer den här typen av filter.

Här är en annan sida som säljer dom:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-billifilter-p-217

A58oA49
0

Guldfisken.se har vanliga trekantsfilter som drivs med luftpump

Sittrica
0

Jag beställde 15 st skumgummifilter (eller vad man ska kalla dem) för 60 liter från http://scanaqua.se/ som drivs med luftpump. Och jag är mycket nöjd med dessa.

Jag har dem i alla mina kampfiskakvarier som alla är på ca 20 liter vardera. Tyvärr var 3 av 15 smått defekta, men inget som man inte kunde fixa till själv så att de började fungera normalt igen.

[Kamillah]
0

Hur funkar dessa filter, får man med allt man behöver direkt för att bara stoppa i det i akvariet som med ett vanligt innerfilter? Inga extra slangar, pumpar eller så man behöver köpa med?

Kwassi
0

Jo, både luftpump och slang! Pumpar om man bra ska ha ett duger brukar gå på ca 85kr och slang ca 20 :) Sen finns det också pumpar med flera utgångar och man kan köpa till massa saker till dessa, ex. Förgrenare; ger fler uttag med lägre effekt.. Kran för att minska farten osv.. Alla dessa delar går väl på typ 15kr styck beroende på storlek!

[Kamillah]
0

#11 haha okej.. jag fattar fortfarande inte hur den funkar.. det är ingen elsladd till den eller? Hur pumpar den vattnet? Foten i munnen

Stoodyear
0

Pumpen har sladd till kontakt, från pumpen går slangen ner och kopplas till filtret i karet.