Ja. Det är inte normalt..
Ser det ut såhär? http://www.filosofiforum.com/bilder/033.JPG
Då måste jag tyvärr rekommendera isolering eller i värsta fall avlivning. Det ser ut som bukvattensot, som är smittsamt och dödligt.
Jag beklagar.
okej tack har redan isolerat henne för jag märkte att det inte stog rätt till. hon det exakt ut så som på bilden.
mvh slemmis
Jag har råkat ut för det flera gånger, och förlorat hela stim med fiskar.
Behandling mot bukvattensot
Det är viktigt att alltid hålla koll på sina fiskar och notera tidiga symtom, eftersom bukvattensot blir alltmer svårbehandlad ju längre tid sjukdomen får utvecklas. Om man griper in tidigt har man mycket goda chanser att få sin fisk frisk igen, särskilt om man kombinerar medicinsk behandling med att se till de faktorer som försvagat fisken och gjort den mottaglig för bukvattensot försvinner.
Metronidazol är effektivt mot flagellaten som orsakar bukvattensot. Det finns flera olika medicinmärken som innehåller den aktiva substansen metronidazol, och ofta anges dosering på paketet. I annat fall kan du följa tumregeln 5 milliliter 40-procentig metronidazol per 100 liter vatten. Om din akvariebutik inte säljer metronidazol kan du kontakta en veterinär, eller köpa metronidazol avsett för behandling av människor. Flagyl är ett av flera medicinmärken för människobruk som innehåller metronidazol. Om du köper 200 mg tabletter räcker det med en tablett per 50 liter vatten.
Vissa akvariebutiker säljer även särskild anti-flagellat medicin som ska fungera mot flera olika sorters flagellater, inklusive den som orsakar bukvattensot.
Ibland är det nödvändigt att upprepa behandlingen med metronidazol eller generell anti-flagellat medicin efter några dagar. Det är då mycket viktigt att göra ett stort vattenbyte innan.
Behandling mot bukvattensot kan kombineras med nifurpirinol-baserad medicin. Nifurpirinol dödar inte själva flagellaten, men ämnet är verksamt mot en rad olika organismer som kan orsaka följdsjukdomar hos den försvagade fisken.