Elak ciklid hane
Hej, Jag skulle behöva lite hjälp utav några fisk kunniga människor.
för 6månader sen så köpte familjen Malawiciklider. 1 blå/svart hane och 3 gula honor. Fast nu har en gul "hona" blivit en blå/svart hane.
så nu blir den ny utvecklade hanen jagad,biten utav den gamla hanen…
Vi har massor med växter, stenar som den skulle kunna gömma sig vid, men den gamla hanen letar upp den direkt och jagar.
Personen i djuraffären som sålde dem till oss sa att flera hanar skulle gå bra ihop. Men det verkar ju inte stämma…
HJÄLP! måste jag sätta den nya hanen i ett eget akvarium, för att få lite lugn & ro i akvariumet?
Ciklider brukar vara revirhhävdande och väldigt "elaka" av sig. Det talas det däremot vädligt tyst om i djuraffärerna. Beroende på vad det är för fisk och hur stort karet är så varierar det om man kan ha flera hannar/honor av samma sort.
Du kan ju prova med att tömma ut allt vatten ur akvariet och alla fiskar. Flytta runt sakerna och fixa lite och sedan fylla med vatten och sätta i den nya hannen några timmar före den gammla. Så de tror att de är i en ny "sjö".
Tack så mycket, ska prova det 
Hur många liter är karet på? :)
ööö… vet inte riktigt men tror det är 140L
Man ska helst inte ha för många hanar i karet, då blir det bråk. Det bästa är ju att köpa hos en uppfödare för dom kollar könet, djuraffärer går på vad dom tror..
Mina föräldrar har oxå malawisar, köpte i början i djuraffärer o fick nästan bara hanar och 2 dog pga bråk. Numera köper dom fiskarna hos en duktig uppfödare som kollade könet på fiskarna innan han sålde, vi har fortfarande många hanar kvar men som tur är så bråkar dom hära inte.
Vi hade en extremt aggressiv hane, som jagade 1 utav fiskarna hela tiden, fisken va helt slut, kunde knappt simma o hade skador på kroppen, vi flyttade undan den hanen som va bråkig och akvariumet har vart väldigt lugnt sen dess. Så det kan vara värt att testa :)

Kan det vara P. saulosi du har? Som många redan har skrivit är det lätt hänt att det uppstår bråk när man håller Malawiciklider. Det finns några knep man kan ta till för att få lite harmoni i akvariet, men de kommer aldrig vara helt fridfullt som med t ex guppy…
Jag rekomenderar inte att man håller malawiciklider i ett akvarium mindre än 200l då fiskarna dels är väldigt livliga och behöver simytan, plus att det kommer ge större yta för eventuella hannar av lägre rang att gömma sig på. Har man ett tillräckligt stort akvarium kan man såklart hålla många hannar, då de kan anlägga sina små revir i akvariet. Knep #1 är alltså mycket utrymme.
Knep #2 kan tyckas lite motsägelsefullt mot vad jag skrivit ovan, men att hålla malawisar lite trångt minskar risken för gräl. Minsta volym på 200l håller vi fast vid, men många tenderar att hålla fler fiskar än de klassiska rekomendationerna. Finns det lite mer fisk i akvariet minskar risken för att den dominanta hannen får storhetsvansinne och "tar över" hela karet.
Ett tredje tips (nu är jag lite krass) är att läsa på om arterna innan. Det finns en uppsjö av olika arter och vissa är "snällare" än andra. Jag har aldrig haft bråk bland mina saulosi när jag höll dem, men så har jag heller aldrig haft dem i speciellt små akvarier. Vill du ha kvar dina saulosi (om det nu är den arten du har) så kan du eventuellt bli tvungen att plocka bort den sent utfärgade hannen, risken finns att han kommer bil mobbad till döds annars.
Slutligen ett litet tips på en snäll malawiciklid:
En art som jag upplever som väldigt snäll och som dessutom brukar vara väldigt tålig är den som i affärerna kallas Golden. Här är det inte helt lätt att se skillnad på hanne och hona (hannen har något starkare färger och mer svart på fenorna), men å andra sidan brukar inte hannar vara speciellt elaka mot varandra, så det brukar inte vara något problem om man får mer än en hanne med sig hem.
Jag hoppas att problemet löser sig, lycka till!
Tack så jätte mycket för alla tips ^^
Familjen har nu bestämt att flytta fiskarna till ett större akvarium på 300liter.
#6 Japp det är såna fiskar som vi har.

#7 Vad bra, det lär göra fiskarna glada! :)
Tänk på om ni ska ha flera arter ihop att inte hålla arter som är för lika varandra, det kan leda till bråk det med.
#8 jupp, jag hoppas att det kommer bli mycket bättre .
vi kommer bara hålla oss till en art, vill inte riskera att det ska bli mer bråk :)
Nu tycker jag att det var lite orättvisa ord angående djuraffärer. Jag har gått en treårig utbildning på ett djurgymnasium och vi hade ett akvarierum där vi bland annat hade några malawiciklidakvarium. Vi hade flera honor och hanar i samma akvarium och detta gick superbra. Alla i djuraffärer är inte bra, men de flesta är ju ändå kunniga. Människan i butiken kanske hade liknande erfarenhet som jag - att det ska gå bra. För jag antar att alla fiskarna var blandade i samma akvarium när du köpte dem?
Sen beror det ju helt på om fiskarna gillar varandra lite också. Man bråkar ju en del med syrran här hemma, och lite likt är det säkert i fiskvärlden ;)
Men det var bra att flytta dem till större kar! Ju större desto bättre, och finare dessutom :)