Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2125 ggr
annaelfie
0

ske skillnad på kön

Hej! Jag har just hat två dödsfall på två av mina tre delfinciklider.Vill inte att sen siste stackaren ska gå själv. De bråkade ganska mycket när de var tre och jag antog då att det var två hanar och en hona. Vill nu då om det är en hane jag har kvar, köpa till två honor, och om jag har en hona kvar vill jag köpa till två till honor. Vad är bäst? Hur vet jag att jag köper rätt kön och hur set ja skillnad på dem  ? Tack så mycket för svar!

Ni är fantastiska här inne

[josefineomar]
0

Jag tror det är väldigt svårt att se skillnader på delfinciklid. Men vad jag har erfarat av de ciklider jag haft så brukar vuxna hanar ha som en bula på pannan. Enligt Zoopet är hanen oftast större än honan dessutom.

Har du kollat vattenvärdena så att detta inte är anledningen till dödsfallen? Man brukar ju hålla delfinciklider, och alla Malawiciklider, i grupper på flera individer, så de borde ju klara av att vara fler hanar än honor. Fast då det bara var en hona, så kanske det blir mer rivalitet.

Det verkar inte som om att det är så enkelt att se skillnad när de är små, så mitt förslag vore ju då att köpa äldre exemplar där man ser om det är honor eller hanar :)