Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 5445 ggr
MrJLundin
0

Mat till mal.

Hej, vill ha lite hjälp här.

Har en L081 "golden nugget" sedan lite mer än en månad tillbaka. Och hade till en början väldigt svårt att få den att äta. Den ville inte ha några av dom algtabletterna som jag släppte ner under natten. Och med dessa djur så brukar den första månaden i ett nytt kar vara den mest kritiska för om den ska överleva. Men tillslut (efter mycket testande) så märkte jag att zucchini var en favorit. Men nu när han har fått lite hull, så tänkte jag att jag ska testa med annan mat så han kan få lite variation i kosten.

Så lite tips på bra mat till en Golden, också gärna om ni har tips på någon algtablet som kan gå hem?

GuUuLd
0

Tyvärr så är just Baryancistrusarna de svåraste arterna att hålla i akvarier, just pga. kosten.

De är ju såkallade "aufwuchs" ätare, i deras naturliga miljö så lever de bland stenar som är täckta av fintrådiga alger och i dessa alger så lever de små djur (insektslarver och kräftdjur) vilket är svårt att få till i ett akvarium. Visst kan de anpassa sig men är det VF djur så är det kanske inte alla som anpassar sig till fodret vi ger. Men passande föda till dem är algae wafers, zucchini, gurka, skalade ärtor, sallad, spenat samt även små mängder proteinrika foder som t.ex. röda mygg och tubiflex.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

MrJLundin
0

Tack för svar! Jag har testat en massa olika algae wafers, men dom förblir orörda tyvärr. Ska absolut testa skalade ärtor, sallad och spenat!

Har även hört att det ska gå köpa något som liknar det "sjögräset" som man har runt sushi. Är det något som skulle funka tror du? Och om du vet vart man kan få tag på det?

Westman73
0

röda mygg och tubiflex båda lever i skitit vatten.

skulle  provat svarta och vita mygg. matar själv aldrig med röda.

brysselkål funkar bra med.

GuUuLd
0

Det funkar jättebra med både röda mygg och tubiflex, matar själv med sånt dock är det frysfoder.. Men matar lika mycket med vita & svartamygg.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Westman73
0

sluta med röda för flera år sedan.

inte bara för att dom lever i skitit vatten utan för att det kliar satan om fingrarna när man höl på med dom.

och varför mata med det om det finns bättre grejer :)

GuUuLd
0

Röda är bra grejer om man vill få upp dem till lekkondition, man kan bli allergisk men man behöver ju inte pilla på det med fingrarna nödvändigtvis, har man i blisterpack är ju det smidigt, vi pillar då aldrig på maten..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
0

Har du provat broccoli? Alla mina malar, snäckor och räkor, och vanliga fiskar slåss om kokt broccoli på en grillpinne.

Jag har noll erfarenhet av dina malar, så det är bara ett tips som går hem hos vanligare sorter :)

GuUuLd
0

Broccoli går säkert, det är bara prova sig fram. Men tyvärr brukar en del baryancistrusar dö inom en ganska kort tid. Det är inga rekomenderade l-malar att börja med.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

MrJLundin
0

Tack för alla svar! Jag är fullt medveten om att det är en svår L-mal, därav så ser jag till att den har dom bästa förutsättningarna för att överleva. Har även en väldigt bra mentor som hjälper mig när jag har frågor. Anledningen att jag fråga här är för att jag tycker att det är väldigt intressant att se vad andra människor med erfarenhet har för tips och trix.

Och det är väldigt bra tips så det är jag tacksam för!

Broccoli har jag testat, men det var ingening som var intressant när jag testade det. Dock så var det innan jag testade med Zucchinin, så det kan hända att han har fått upp aptiten nu så att man kan testa igen. Sen vet jag iom att dom är så pass svårodlade så är väl alla L081 VF djur? Så den mest kritiska delen är just att få dom att börja äta, så jag känner mig betydligt mycket lugnare nu när han äter. Men är som sagt nyfiken på vad som mer kan stå på menyn. Ska testa med skalade ärtor inatt och se hur det går :)

Som sagt tack igen för alla tips! Och ska även testa med tubiflex när han har kommit igång mer :)

GuUuLd
0

#9 Jo tänkte inte riktigt på vad jag skrev men de är VF, har för mig det har förekommit någon lyckad odling på dem men ja det är ju inget man lyckas med bara sådär :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

MrJLundin
0

#10 Ja, jag läst om någon tysk akvarist som hade lyckats. Men det var inte direkt enkelt vad jag kunde förstå :)