Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2762 ggr
mejamylove
0

stor posthorn

hur lång tid tar det för en liten nykläckt postis att bli stor, typ 2 cm?

[hejhejnaffy]
0

Jag vet tyvärr inte. Kanske lite ot men jag såg en blå posthornssnäcka på youtube. Den var ricktigt snygg :)

[dynamitella]
0

2 cm? Det måste vara en jäkligt stor posthorn då.

Mina blir inte större än 1.5 cm. Och de är då runt ett år gamla.

[Sarah E]
0

Jag har en som är 2 cm, minst. Men jag tror att den är ganska gammal, fast jag vet ju inte hur gamla posthorn blir :P Den följde med växterna och jag upptäckte den inte förrän efter ett par månader.

sallad
0

Jag stoppade ut ett posthorn i dammen i sommras och den blev STOR! eftersom den hade fri tillgång på mat :)

-Rasmus 🌈

mejamylove
0

oki, för de står på zoopet att de kan bli 2,5 cm :)

[dynamitella]
0

Då stämmer det säkert :)

Mina kanske är av en mindre sort bara (gener skiljer ju sig). Har blåa och orangea och bruna, men ingen har blivit över 1.5-1.8 cm.

(de kanske har dött av någon annan anledning innan de växt klart).

mejamylove
0

#6 ja, ja vet typ ingenting om posthorn, de här har egentligen inte något med vad du sa innan men ja började me 4 brun-röda posthorn o nu har ja hundratals posthorn i olika färger t.ex rosa, blå, prickiga, gula o genomskinliga hur kan de komma sig?? kan två bruna posthorn få bebbar i olika färger??

[dynamitella]
1

Ja, det är så man fick fram de ovanligare färgerna :)

Har du för många blå och rosa/orange, senare, så köper jag gärna en hel bunt utav dig. Jag har startat upp massor av akvarium på siståne, och fattas snäckor att hålla rent >.<

[hejhejnaffy]
0

Förökar inte posthornen sig jätte snabbt? Som typ skräpsnäckor? Hörde oxå att dem kunde börja äta på fiskar som ligger mkt stilla ex som kuhlii? Jag tycker dem är väldigt fina och skulle gärna vilja ha några, men man vill ju inte stå där med hundra snäckor efter bara några månader…

**Malin**
0

Posthorn ä myyycket effektiva =)))) men vill man inte de ska föröka sig så kan man ju bara plocka bort äggen =))) själv så har jag leopard posthorn o de ä mycket snygga (riktigt läckra ) O så mycket tror jag nog inte de förökar sig?!växer fort gjör de me god till gång till mat=) O ca 2 cm ä vuxen  =)))) så säg till om ni vill köpa =)))

Mvh Malin =)))

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

[hejhejnaffy]
0

#10 hur mkt tar du för dina?

**Malin**
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tar 10 kr st o för var 5 så skickar jag me en exxtra på köpet så vid fem får du 6 o vid 10 får du tolv Meila järna mig om du är intresserad =)) skickar mot postförskott=)

Mvh Malin

**Malin**
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och de ä en av de bästa alg ätarna =)))

[dynamitella]
0

Tar du tio kronor styck, för bruna posthorn (prickiga)?

mejamylove
0

#8 ja om ett tag så har ja väl för många av dom, ska bara plocka bort de bruna o orangea så de kan bli fler i lite finare färger :)

[dynamitella]
1

Vad roligt :)

Vill du inte ha de orangea så köper jag gärna dem. Jag tycker att de är snyggare än de bruna, men tåligare än de blå :)

mejamylove
0

tyvärr så har ja redan lovat min kompis att hon ska få dom, men de kommer säkert poppa upp några orangea senare oxå :) bara så att du vet är de blå typ blå med mörkblåa prickar så de är inte helblå :)

[dynamitella]
0

Är de vuxna eller små, de blåa? :) För mina bruna posthorn är rosa med prickar och blåa med prickar när de är små.

Men strunt samma då du :) Jag behöver dem nu snart, så jag hittar säkert någon annan som har för många.

mejamylove
0

de är 5 mm :)

får hoppas du hittar någon annan som har de du letar efter! :) men du kanske skulle kunna tänka dig att köpa några i framtiden :P

**Malin**
0

# 17 hej =) jo jag tar 10 kr st för de bruna me svarta prickar =)) de ä skit bra algätare o jag tycker de ä tåliga =))) för var 5 så skickar jag me en 6 på köpet =))) du kan ju maila =))

**Malin**
0

#¤ klarar de sig i dammen ?? men har du en liten damm då?? vi har en ganska stoor dam på ca 14000 l o den har vi grävt o byggt själva till o me gjort 1 vatten fall på ca 2 m o en mysig övergång =)))

sallad
0

Ja, dom klarar sig utmärkt! Dock vet jag inte om dom klarar vintern.. Men de finns ju svenska dammsnäckor (nåt sånt heter dom) dom borde ju klara vintern om inte dammen fryser helt..

-Rasmus 🌈

[dynamitella]
0

Tänk på att det är olagligt att ha äppelsnäckor, posthorn och diverse andra djur som kan ta sig ut i svensk natur, utomhus. I ditt fall kanske du bor en mil från närmaste vattendrag, men i många fall kan snäckor vandra ur dammar till närliggande vattenansamlingar.

Jag tycker att det är coolt med posthorn i dammen, ta inte detta fel, men tänk på att det kan bli problem om de överlever vintrarna och smittar vilda snäckor och djur med eventuella sjukdommar :)

sallad
0

#23 Aa det har du rätt i faktiskt :) tänkte inte på det förut. Men kan man ha svenska snäckor i dammen då? Om man tänker efter så kan ju en groda hoppa ner i dammen och sedan hoppa ner i ett annat vattendrag och föra med sig parasiter från guldfiskarna som förut gått i akvarium? Ska vi förbjuda att ha fiskar i dammen också? ;)

-Rasmus 🌈

[dynamitella]
0

Jag tycker också att reglerna är överdrivna :) Jag fick nämligen inte ha äpplen i min damm i kollonin, för att grannarna i området hade lusläst lagboken. Jag själv har inte läst så noga om det, utan har mest blivit uppläxad :)

Men kör på. Jag läste nu att vi har just posthorn i våra vattendrag. Så kononiserings-risken försvinner ju då (exempelvis om vi inte redan haft posthorn i naturen).

Men sjukdomsrisken är löjligt låg tycker jag. (tänkte bara skiva vad jag hört/vet, och varna lite lätt, så att du inte går och blir utskälld av någon naturfantast).

Lycka till :)