Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 4773 ggr
[hejhejnaffy]
0

Borneo sucker

Hej alla glada! Tänkte köpa 1-2 borneo sucker malar,men hittar ingen fackta om dem. Så då får jag ställa några frågor här då och hoppas att man får ett svar ;) 1. Kan man ha dem i ett 60 l? 2. Hur många ska man ha? 3. Hur stora blir dem? 4. Kan man ha dem i hop med leoparddanios och kuhliiålar? 5. Vad äter dem? Vilken temperatur vill dem ha? Tacksam för svar!

theraphosa
0

menar du arten Gastromyzon punctatus? för  de är ingen mal, den tillhör  karpfisk släcktet och är även nära släckt med botior. Äter alger, men behöver mer än de som räkmix och algtabletter bla. Jag skulle inte ha de i 60 liter, närmare 100-200 liter och strömmt.

[hejhejnaffy]
0

Aha okej, då blir det ingen sån för mig. Synd för är så söta och verkar vara väldigt bra städerskor.

theraphosa
0

#2 nja de är ju ingen algätare "städare" som en ansictrus mera som en botia skulle jag säga. Äter mat som hamnat på botten

theraphosa
0

Sewellia lineolata kallas vell inte för borneo sucker i handeln?

[dynamitella]
0

Nej. Det finns en hel uppsjö utan Gastromyzon-släktet, och just den som du skrev har jag aldrig sett eller hört talats om. Därför tänkte jag att affären kanske inte heller hade någon stenkoll på arten, och felaktigt nämnt lineolatan som borneo sucker. (Jag har sett det i ett antal affärer).

Jag visste inte heller om ts. googlade runt tills hon hittade en bild på en borneo sucker som liknade vår vanliga Sewellia lineolata i handeln.

Oavsett vilket var det en fråga, inte ett påstående :) Jag har ingen aning om vad hon egentligen menade. Oavsett vilket så kanske en sewellia vore något för ts. om det inte finns borneo suckers i hennes butik.

(Nu passar ju ingen av arterna hennes akvarium. Men det var så jag tänkte).

[hejhejnaffy]
1

Båda dem arterna är väll från samma släckt? Tänkte i vilket fall nt köpa någon sådan nu när jag vet att mitt akvarium inte passar till dem ;)

[dynamitella]
0

Ja :)

Okej! Det låter som ett bra val.

Jag hade jättegärna haft ett par jag också, men låter bli då det inte riktigt passar här heller :P

[hejhejnaffy]
0

Haha ja jag får hålla mig till kuhliiålar :)

theraphosa
2

Bara en liten rättelse så är de arterna samma familj inte släckte.

om du tänkter köpa nån av arterna (som är ganska lika) så har jag hört att man hellst ska ha en grupp av dem, annars blir de skygga. Men att hanarna är lite bråkiga med varandra, så ca 200 liter är nog lagom. Strömmt ska de oxå va.

Haha vart nästan lite sugen själv nu när man börja tänka lämpligt akvarium och inredning… X)

[hejhejnaffy]
0

Tack för all fackta :)

Tetran
0

Hej. Måste bara inflika litegrann här o säga att jag hade från början en grupp på tre st Sewillia Lineolata  och två st Leveretts Grönling. Det va dom enda fiskar jag hade i min 250l burk. Hade/har två ibland tre pumpar igång hos dem. Dom vill ha det mycket strömt. Vet inte hur jag gjorde, men vips så hade jag tre kullar med Sewillia-yngel..Skrattande Ynglen växer oerhört sakta.. Dom ska absolut va i grupp, men ändå kunna få vara ifred.

Det är inte bra att ha dem ihop med Malawis.. Sewillia är så mjuka, till skillnad från Ancistrus o Pleco, så dom blir ganska lätt och ofta tuggade på… Jag va dum nog o testade.. Gråter Det gör jag ju inte om.. Sen är det mycket riktigt vanligt att djuraffärerna inte har nån direkt koll utan kallar både Sewillia o Leveretts mfl för Borneo Sucker.. Trist..

Men iaf. Sewillia är faktiskt ganska så lata! Dom simmar hellre runt o busar o stojar med varandra än att dom "städar". Så om man vill ha en som ska städa, ska man inte ta dessa..

Jag älskar verkligen mina sewillia, dom flesta har blivit handtama, så det e jätte mysiga fiskar.. <3