RÄKOR
Jag har funderingar på att köra igång en liten räkodling i en "skål" jag har här hemma. Den är på 10 liter, så ett par rackare kan tydligen bo däri iaf. Sen har jag ju dvärgkulfiskar som ska äta något knaprigt ett par gånger i veckan, så att skålen blir överbefolkad är nog knappast något problem eller något jag behöver oroa mig för. OM nu räkorna får några små bebisar vill säga.
Men nu undrar jag såklart en massa. Har försökt läsa på, men har läst så olika så jag känner mig som att levande frågetecken just nu. Hoppas ni här kan hjälpa mig att besvara några av mina frågor iaf.
1. Vill dom ha pump eller syresten? Vet att dom inte vill ha det så strömt, men det går ju att sätta något för utblåset i pumpen så det inte blir så hårt tryck.. Den "skålen" jag har skulle det funka att ha pump i, eftersom den är cylinderformad.
2. Vill dom ha värme i vattnet, eller räcker det med 20-21 grader som det är när det är rumstempererat här hemma (även uppvärmt av en liten lampa)
3. Vad för sotrts räkor bör jag ha? Vilka är billiga att köpa, lätta att hålla och gärna lätta att odla? Gärna några som är lite kul att titta på också, då det bara kommer vara räkorna och min "skräpsnäck"-odling i skålen (snäckorna odlas enbart för att vara foder till kulorna)
4. Hur många är lagom att börja med?
5. Hur ska jag inreda skålen? Vet att dom vill ha javamossa, som jag beställt från Dynamitella, men vad mer vill dom ha?
6. Har räkor, som Ancistrus, några speciella krav på saker som måste vara i karet (ancistrus har ju "krav" på att ha en rot som dom kan tugga lite på)
7. Vad vill räkorna äta? Ger just nu fryst artemia, frysta röda mygglarver, flingfoder(guldfisk flingor) och maltabeltter. Kan räkorna tänka sig att äta något av detta, eller ska jag köpa något annat foder till dom sen?
8. Något annat jag bör tänka på med räkorna eller som kan vara bra att veta?
Jag hade inte startat med 10 liter :) Räkor är 10 gånger känsligare än fiskar när det gäller vattenvärdena.
Jag letar själv efter en skål, men har kravet att den måste rymma närmare 35 liter för att det ska gå bra. Vill du prova trots risken att förlora räkorna vid första nitritspiken, så bidrar jag gärna med tips.
Men jag har varnat dig :)
1. De vill gärna ha en liten pump. Jag använder mig av Fluvals "mini". Ta av kåpan på pumpen, så att skumgummit blottas. Låt det vara så, och sätt kapaciteten på det lägsta. På så sätt sugs inga räkor in i filtert.
2. De flesta räkor går bra att ha i mellan 19 och 25 grader. Alltså den tempen vi får vinter-sommar utan doppvärmare. På sommaren kan du få temperaturer över 28 grader, och då är det stor risk att räkorna dör. Så du kanske får flytta vasen till ett svalare rum på sommaren.
3. Körsbärsräkor, rainbowräkor, lågt graderade crystal-räkor. Jag tycker inte att några räkor är billiga nog att använda som foder :) Jag som själv har över 300 st. har inte mage att förlora den inkomsten till kampfisken. Men du får själv avgöra om det är värt det eller ej!
4. I 10 liter.. 5-10 st. Inte mer.
5. Rötter, övriga växter. De är inte kräsna alls.
6. De har "krav" på mossa, och gärna en bit rot. Inte för överlevnad, utan för att hållas sysselsatta med att äta hela tiden.
7. Räkorna äter gärna det du skrev. Men snäckor och räkor kräver en stor del vegetabilisk kost. Så broccoli, algtabletter, gurka, bruna eklöv, torkade nässlor osv. är mycket trevligt för dem.
8. När de ömsar skal, så kan folk tro att de gått och dött. Skalet är alltid genomskinligt och ihåligt. Räkor får inte avkommor om inte vattnet är bra. Har du för surt eller hårt vatten får vissa arter aldrig ungar. Man ska inte mata räkor varje dag, utan varannan/var tredje. Jag matar mina i det stora akvariet varje dag, men i mindre kar är det direkt farligt för vattnet att släppa ner mat som ligger och ruttnar.