just typiskt
inte nog med att växterna dör i mitt stora fiskakvarium utan jag har sett mängder med små vita maskar i räkornas akvarium, vad ska jag göra?? vet att de inte kan utgöra någon fara men det är ändå inte roligt att se dem
sedan ser jag något som verkar vara nykläkta med för det är små vita prickar som studsar efter ytan
kan det vara att jag matar mina räkor för mycket trots att jag bara ger dem en liten nypa ungefär var tredje dag??
de verkar hålla sig i de 2 främre hörnen av akvariumet
hur ska jag göra??? vill inte hålla på för mycket med räkorna heller då jag ser några som bär på rom
Låter som du fått samma problem som mig. Jag har än så länge inte gjort nånting annat än att mata mer sparsamt, tror min kamphane käkar masken också, och gjort fler vattenbyten. Ser ut som att det blivit mindre mask nu efter några dagar.
minavitas.wix.com/kennel
oki, jag hittade ett tips som jag testar just nu, en liten burk med en matbit i med öppningen täckt med nät från en finmaskig håv, ska ta upp den burken om ca 45 minuter och se om jag fått in några av maskarna
min kampfiskhane skulle aldrig röra dem, han rör inte mina småsnäckor och är inte lika ilsken som de andra kampfiskhanarna som jag hört (plus att han är kräsen)
Mina kampfiskar rör inte heller snäckorna, inte ens de nykläckta, men det är nog för att dom är uppväxta med snäckor.
Men om du har samma mask som mig så är det typ matmask som många fiskar gillar som levande föda, fast är din hane kräsen kanske han inte gillar mini mat som försvinner :P
minavitas.wix.com/kennel
ja min kampis är kräsen sedan vill jag inte stoppa ner honom i det akvariumet nu då jag har räkor i det akvariumet och några av räkorna bär på rom
även om jag inte tror att han kommer ta räkorna så är det onödigt att testa
det är små vita streck som jag har som man kan få vid övermatning etc som jag har läst om
Det heter nematoder.
Införskaffa 5-6 Guppy yngel. De tar hand om problemet och stör inte räkorna.
Satte in en hel endlerpatrull när jag fick sådant en gång, allt försvann på två dagar och kom aldrig tillbaka. Så jag kan verkligen rekomendera endlers.