Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 6991 ggr
Ketang
0

Kalk till äppelsnäckorna.

Det finns ju kalk sköldpaddor som man kan lägga i karet åt snäckorna. Men dom försvinner ju på bara ett par dagar. Hur ofta måste man lägga i en ny??

Jag har Kalk som man ger till hund. Pulver. Undrar om det är någon som vet om det fungerar att hälla i sånt i karet?

Innehåll: Kalciumcarbonat, Kolekalciferol (D3) 1520IE/kg, Askorbinsyra (C), Kondroitin, Biotin (H), Tokoferol (E) 750 IE/kg, Folsyra, Mangan (Mn), Selen (Se) 2mg/kg, Aminosyror.

[Caroline92]
0

Man kan köpa kalksten och lägga i :)

oh-la
0

eller så struntar du i allt sånt och lägger i äggskal :) äggskal buffrar vattnet över lång tid så man behöver inte hålla på och ha i en massa nytt kalk. det håller sig på en jämn nivå istället :)

offra ett okokt ägg och häll ut innehållet. efter det pillar du loss hinnan på insidan. äggskalet kan man sedan lägga i filtret om man inte vill att de ska synas. billigt och bra :)

snailmilla
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kalktillskott jag använder mig utav:

- Kalksköldpadda ca pris 19kr/st. Försvinner ut i vattnet och tas upp av snäckorna. Lägg i en ny vid varje stort vattenbyta. Jag har använt mig av dessa under flera år och är extremt nöjd med resultatet!

- Kalkkross: Placera under bottensubstratet längst bak i karet och runt, låt kanterna vara fria så man slipper se det under sanden. Håller pH värdet i shack! Kanon! Finns att köpa i lösvikt på de flesta zoobutiker.

- Krossat äggskal: Snäckorna äter detta, så här kan man hålla koll på att de verkligen får i sig. Lite pilligt men ett bra tillskott som jag också fått bra resultat med.

- Kalksten använder jag mig EJ av, då de oftast smular sönder och de hamnar lite små vita bitar här och där. Hade det tidigare men inga märkvärda resultat i skalen syntes.

pH värdet är viktigt! Vattnet bör hållas neutralt - hårt, ett pH mellan 7 - 8. Annars fräter vattnet på skalet som då sakta men säkert öppnar upp små hål och bristningar.

Skalet skyddas utav ett slags protein när snäckan är yngre, så ju äldre den blir ju mer mottagligt blir skalet för mjukt vatten.

Har tyvärr ingen erfarenhet av kalkpulver, till hund.

snailmilla
0

Äggskalsmetoden

Kokar man äggen är det lättare att pilla bort hinnan, så kan man låta äggen torka i en - ett par dagar. Sedan krossar man dem i en mortel och häller över i ett litet burklock/ glasskål med lågkant. För försiktigt ned på botten.

Ketang
0

Tack för alla tips! Pratade med uppfödaren av snäckorna som sa att hans inte gillade äggskal. Om snäckorna inte är och äter på äggskalen, måste man ha nåt annat då eller kan dom ta upp kalk via vattnet från äggskalen?

oh-la
0

ja, de kan ta upp kalk via vattnet. fördelen med äggskal är ju också att de funkar som buffert. har du äggskal i kommer du aldrig få ett pH under 7 eftersom äggskalen frigör kalk och buffrar om pH sjunker. äggskalen frigör under lång tid, så man får inget svajigt pH i vattnet och man kan ha i t.ex. rötter, som annars gör vattnet surt, utan att det påverkar vattenvärdena.

jag föredrar äggskal i alla akvarier där jag behöver ha upp pH, bara man är noga med hinnan på insidan så det inte ruttnar. mina snäckor äter inte på skalen alls och är superfina ändå.

dragonstar
0

Krossade äggskal på de sättet kan man öven ge till tex sina höns =)
Helt kalrt vad jag ska göra här..
Hur fins krossar ni det?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

stosse
0

Dum fråga, men löses äggskalet upp sakta men säkert? Undrar som #7 hur fint ni krossar det. Har gett äggskal till mina snäckor förr, men ingen verkade direkt intresserad så tänkte om man ändå kan ha det i akvariet för deras skull?

stosse
0

Jävlar i min gata vilken gammal tråd jag drog upp, sorry. Tänkte inte på att det är år 2012. :P

snailmilla
0

#8 Äggskalet buffrar liksom upp pH värdet, så de kan även läggas stora bitar äggskal i filtret (så man slipper se det) =).

Men jag finkrossar som puder/pulver i en maskin, och så lägger jag det i en skål på botten. Snäckorna behöver inte äta av det, men vissa gör det.

www.appelsnackor.webs.com

[Hjärnans-virvlingar]
1

Jag fick rådet att köpa krossade snäckskal som man ger till burfåglar… fungerar superbra mitt pH är stabilt på 7,2 nu, man slipper pillra bort hinnor och är lätt att lägga i filtret.

stosse
0

Måste äggskalet vara kokat innan man sätter ner det?

snailmilla
0

#12 Det är väl alltid bra att koka äggskalet så det inte följer med några bakterier eller så i vattnet. Dessutom ska man helst pilla bort hela hinnan och den låtsnar lätt om ägget är kokt.

www.appelsnackor.webs.com

stosse
0

#13, hinnan tar jag alltid bort. :D Ska koka äggskalen innan de åker ner då.

Ketang
0

#14 Det finns två hinnor, men det kanske du vet? Ska man ta bort båda eller räcker det med den som släpper lättast?

dermot
0

#11 Hur mycket snäckskal lägger du i filtret? Och sköljer eller kokar du det innan? =)

Vi har ju det till våra höns, men tycker det ser så "dammigt" ut..

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

stosse
0

#15 Har missat att det finns två, pillar bort det som lossnar på skalet bara. :)