Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 4721 ggr
annaelfie
0

svamp

skapar en by tråd så alla svampkunniga kan hjälpa till. Om man misstänker att en fisk, i detta fallet, malen synodontis robbanius, har svamp och man behandlar mot detta, kan det bli dåliga konserkenser i karet för de andra fiskarna som tillsynes mår bra, eller om det visar sig inte vara svamp?

vilket  medel är bra att köpa?

tack

annaelfie
0

behöver hjälp fort nu, en fisk, delfinciklid, har redan dött och den andra delfincikliden ''stryker sig' mot stenarna precis som om det kliade och har sett tunna tunna genomskinliga ' skinnslamsor' som en  tunn genomskinlig hinna ( EJ FJÄLLEN) hänga ifrån honom. malen verkar piggare. vad har jag gjort för fel och varför har de fått svamp? de andra fiskarna i karet mår bra

annaelfie
0

hej igen. är nu ganska säker på att jag har sammetsjuka. någon erfaren som vill berätta hur detta artar sig och hur lång tid det tar för fisken att dö utan behandling? kan de ha burit på det i flera veckor eller dör de efter tre dagar? ska köpa behandling imorgon i djuraffären. kan ja behandla med salt sålänge? har höjt tempen. jodfritt salt eller salt med jod? behöver svar nu

annaelfie
0

har läst vidare och kommit fram till att det är något som heter hudgrumling. eller

Costia, Trichodina, Chilodonella.

hemmakur mot detta? tips? ideer? någon?

ivanhoe81
0

tar du salt med jod så kommer du inte ha någon levande fisk kvar

annaelfie
0

tack! bra att du sa det! jag hade för mig att det var viktigt det där med jod. men så kollade jag alla salt jag hade hemma, fyra olika sorter, och alla hade jod. så tyckte jag bara det var konstigt. får köpa jodfritt imorgon också det kan ju vara bra att ha hemma

ivanhoe81
0

ja det kan vara bra att ha hemma, jag har fördelen att jag bara behöver gå till min akvariebutik och fråga om lite salttabletter även om han inte har öppet

annaelfie
0

kan bara nå min djuraffär med bil 20 min bort och jag har inget körkort. trist läge för mig

viciouscircle
0

jag har använt vanligt havssalt från Ica.

annaelfie
0

får gå inom ica imorgon också. tråkigt att mina fiskar dör. blir så ledsen

viciouscircle
0

Gör så. men kolla upp hur mkt dina fiskar tål i saltväg. Vissa malar har jag för mig är extra känsliga tex.. och då kan man inte vräka på med lika mycket.

annaelfie
0

ska tänka på det. om mina  fiskar lever tils imorgon

viciouscircle
0

Får hålla tummarna!

Ratata
0

I den här länken skriver de att hudgrumling behandlas med vita prick-preparat i kombination med salt. Frågan är om bara salt hjälper…

annaelfie
0

tack för tipsen! köpte ett medel igår som ska vara bra för lite av varje bland annat hudgrumling. har hällt i det och imorse hade jag i lite salt också och har haft lampan släkt hela tiden och de verkar vara piggare nu mina firrar. hoppas bara att de håller i sig när jag tänder lampan också!