Beslutsångest!
Har sån bestlutsångest för vad jag ska ha för fiskar i mitt stora (150 liters) kar. Har i dagsläget 2 ganska stora (knappt 10 cm) praktbotior, 2 nästan lika stora Ancistrus och 11 svarta neontetror. Ska på onsdag eller torsdag köpa lite fisk till mitt lilla kar, och funderar på att kanske köpa någon mer sort till det stora. Frågan är då, är det för tidigt med fler fiskar? Ancistrusarna och tetrorna hämtade jag igår..
Hur som helst så kan man ju börja fundera på vad för mer fisk man ska ha i, även om jag inte köper några nu i veckan. Skulle gärna vilja ha ett stim till, funderar på någon bora/rasbora (vad kallas dom egentligen?) särskilt galaxyn är jag extra förtjust i. Men vet inte alls om den passar ihop med dom andra jag har.. Men är mitt kar för litet för två olika stim? Har då tänkt mig typ 10 fiskar i det också, och en ganska liten art (mindre än tetrorna). Sen har jag blivit blixtförälskad i silvermollyn, så 3 såna är ett måste! :P Är lite sugen på Fjärilsciklider också, för att ha någon mer "stor" fisk, som man mer tittar på individerna istället för helheten som man ofta gör med stimfiskarna.
Men vad tror ni, blir det för mycket fisk? Har självklart inte tänkt att köpa alla nu i veckan, det hoppas jag att ni alla förstod.
Tips på andra roliga och fina fiskar som kan tänkas passa in tas tacksamt emot. Har för övrigt svart sand, svart bakgrund och ganska mycket växter, och just nu 25-26 grader i vattnet. En stor rot med massa gömställen (även om ena ancistrusen och botiorna just nu bråkar om vem som ska ha det bästa gömstället där), en stor grotta av svart shiffersten och sen en lite mindre grotta i form av en kruka, tror det är en 12,5 cm, vanliga terracota (stavning?) kruka, målad med fattenfast, vit färg.
Jag skulle nog satsa på att fördubbla (minst) antalet svarta neontetror. 11 st måste ju nästan "försvinna" i det karet, eller? Det är fint med större stim :)
Fast just nu när dom har i stort sett hela karet för sig själva (botiorna är bara framme på kvällen om jag matar med något riktigt gott, och sitter blickstilla) och de två ancistrusarna stör ju inte någon särskilt mycket. Så just nu är det ett ganska utspritt stim som tar upp hela karet faktiskt. Men jag hoppas dom håller ihop bättre när det kommer i lite annan fisk sen.
Men jo, jag har också funderat på att kanske dubbla dom. Men samtidigt känns det som att hela alltet kommer bli så plain.. Det är ju redan ganska svartvitt (eftersom man i stort sett aldrig ser till botiorna som är dom enda med lite färg) så egentligen vill jag ha någon med lite mer färg kanske. Funderade ett kort tag på vanliga neontetror eller så, men dom är sååååå tråkiga eftersom typ ALLA har eller har haft såna. Så just nu funderar jag på någon lite större (i storlek med mollyn typ) med mer färg och ha kanske 2-4 stycken. Men jag vet inte..
Vad tror du om 3 silvermolly och 2 fjärilsciklider då, får dom plats?
de jag har hört(ej erfarat sj) är bara sjukdom på molly :( Så jag skulle avråda till just Molly!
Kram /Tess
Jaha, det var ju skit. Vad ska jag då ha för fisk då? Behöver ha något som syns lite nu känner jag, någon fisk som drar blickar till sig :)
Något tips?
ta mina andra tetror..:P
Du skulle kunna ha några rasbora? finns ju flera snygga!
Rosentetror tycker jg e jättefina, kolla på dem?
Kram /Tess
Kollat på trådfensregnbågsfisk (Iriatherina werneri)? Osäker på hur de funkar med de andra (om de skulle bli mat för praktbotiorna, men det är ju risken med rasboror med?). Har några såna i mitt lilla akvarium, ska tydligen vara lite svåra till en början men sedan lättare. (kan inte utala mig så mycket om hur dom är då jag haft mina några dagar, dock utan dödsfall och utan att de håller sig undan). Tycker de är rätt i ögonfallande, fasten de är små (smaken är ju olika med det där såklart med) ^^
Hmm, kan inte så mycket om de fiskar du har så jag vill inte riskera att säga nåt som är helt fel 
Men fjärilar är ju fina! De passar väl bra att ha ett gäng av om du nu väljer dem. Mollys tycker jag personligen är sådär…halvtråkiga…men det är ju bara jag 
Ett par fjärilar funkar ju garanterat, men kolla vattnet noga innan så att de är i bra ordning med noll nitrit/nitrat osv, och att rekommendera under 7 i ph så kör på det. Det är ju himla roliga fiskar. Skulle börja med att skaffa ett par isf.
#5 fast det är ju just såna jag inte vill ha, eftersom "alla" har såna. Dom här är mycket finare :) Mjo, funderar på såna faktiskt. Men dom blir väl rätt små? Är rädd att någon annan kanske äter upp dom. Annars är ju galaxyn framförallt, RIKTIGT snygg! Men, blir inte rosentetrorna rätt så stora? I och med att dom är mer runda, jämfört med en Neontetra tex, så känns det som att dom upplevs som ganska stora. Men jag vet inte.. #6 när jag läste om dom så känns det inte som att dom kommer göra sig så bra i.mitt kar efter det är ganska mörkt., dom fick ju tydligen lite sämre färger då.. Men jättesnygg fisk! Kanske blir aktuellt när jag (inom ett år) skaffar ett till akvarium. #7 ja fjärilarna känner jag mig ganska säker på att jag vill ha, så länge ingen avråder mig väldigt mycket från att ha dom. Har tänkt mig att ha ett par isf, för jag tror att mitt kar är för litet för två par.. Mollys är jag också ganska anti egentligen, eftersom det är en vanlig och ganska tråkig fisk enligt mig. Men när jag såg dessa silvermolly så var jag helt såld. Dom var nästan självlysande för att dom var så vita, en otroligt fin fisk som jag tror skulle göra sig bra mot allt det svarta här i mitt kar. Men nu blev jag tveksam om dom också..
#9 Oj då, var inte meningen att göra dig tveksam. Det var ju bara min högst personliga åsikt
Om du blev såld på dem så tycker jag du ska skaffa dem! Det är ju du som ska bo ihop med dem vettja :)
Rosentetror har jag och de är fina, speciellt om de färgar ut riktigt bra så att det röda kommer fram. De vita fläckarna på fenorna ser självlysande ut. Fina! Och roliga. De kaxar gärna mot varandra och hanarna är som små tuppar i en hönsgård och ska visa sig på styva linan hela tiden.