Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 2013 ggr
Ketang
0

Räkorna förökar sig som ogräs!?

Nu har jag haft körbärsräkor i 7-8månader och bytta grus i det karet dom bor i för ett tag sen. Då strök det nog med ett hundratal och minst hundra stycken fick flytta till mitt stora kar. Frågan är nu, finns det någonting jag kan göra för att dom inte ska föröka sig så enormt mycket? Nu bor dom i ett 56liters och ett 220liters. Det stora delar dom med "vanliga" fiskar (molly, Svärdbärare osv) och tre praktbotior så där tror jag inte att dom kommer bli så extremt många framöver även om räkorna nu klarat sig där i flera veckor än så länge!

Men i det lilla karet har jag bara ett par Guppy och några Svärdbärare samt snäckor och där är det ingen som rör räkorna alls så dom kan ju föröka sig fritt där…

ivanhoe81
0

du kanske ska försöka sälja lite räkor när de förökar sig som du säger

Ketang
0

Fast alla som har räkor säljer väl inte? Frågan var ju om man kan begränsa dom lite så att dom inte blir så sjukt många så himla fort. Jag ska skicka lite nu och lämna in en del till djurmagazinet i framtiden.

MarieEriksson
0

Jag har Körsbärsräkor men jag säljer inte. Får jag för mycket av något i mina kar skaffar jag något som håller nere antalet.

Hitta balans helt enkelt. Som mina scalarer, dom köpte jag för att hålla nere antalet på mina endlersyngel. Men har växter som yngel kan gömma sig i så jag kommer alltid ha några yngel som överever.

Antar att scalarerna tar en o annan räkling oxå.

Ketang
0

Fast nu har jag ju praktbotior som inte verkar bry sig om räkorna :-) Men dom kanske inte kommer att föröka sig så enormt i det stora karet. Det får tiden utvisa. Men i det lilla karet kan jag varken ha praktbotior eller scalarer. Frågan är vad man kan ha i ett 56liters som inte ger sig på mina äppelsnäckor Obestämd

Ratata
0

Jag ordnar kräftskiva åt malawisarna när det blivit lite väl många räkor Oskyldig

[Evisen]
0

Kolla när din akvarieklubb har storauktion och om du som privatperson får sälja där.

På Bollmora Akvarieklubb's storauktioner brukar det finnas räkor och de går åt rätt fort.

Ketang
0

Okej! Någon som vet om det finns någon i Jönköping?

[Evisen]
0

Jag googlade lite snabbt och det verkar som det har funnits en akvarieförening i Jönköping, dock inte aktiv just nu som jag uppfattade det som.

Din zooaffär kanske vet något om aktiv akvarieförening, hör med dem:).

Ketang
0

Det ska jag göra! Tack för tipset!