Höja pH - hur?
Jag skulle behöva höja pH-värdet något i mitt kar, är det någon som har några bra tips på hur jag kan göra det?
Det finns Ph-buffer, ett pulver som höjer pht. sen kan man ju också använda bikarbonat (stavning) :)
-Rasmus 🌈
Lika så tillföra kalcium :)
Äggskal från vanliga ägg, krossade och spridda bak i akvariet eller lagda i pumpen, brukar hjälpa. Lika så snäckskalskross till höns :)
Som #2 säger så kan man använda äggskal, Det använde jag när jag hade äpplen :) billigt också!
-Rasmus 🌈
#1 Tack för tipset men jag vill helst försöka med "snällare" metoder då invånarna som kommer strax är lite känsliga.
#2 Var kan man hitta snäckskalskross? kan det finnas på Granngården? och behöver det bytas med jämna mellanrum?
Ska de vanliga äggskalen vara från kokta eller råa ägg? Hur ofta ungefär behöver man byta äggskalen?
Nästan alla djuraffärer har det :) Det är bra till burfåglar, tillexempel. Kokt ägg eller ej spelar ingen roll, men man måste få bort all hinna på insidan. Annars ruttnar det i vattnet och gör mer skada än hjälp.

Jag har i en stor kalksten i mina malawikar för att höja pH. Stenen behöver jag inte byta, men den blir ju indre med åren (löses upp), dock går det väldigt långsamt. Kan tänka mig att det är samma med snäckskal, inte byta utan snarare fylla på om det skulle behövas.
Tack så mycket för hjälpen allihopa!