Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1737 ggr
sallad
0

Könsskillnad?

Hur ser man skillnad på könen på klogrodor (dvärg)?

-Rasmus 🌈

[dynamitella]
0

http://www.groda.tk/

Klicka på "Hane eller hona"

Amoz
0

Jag fick upp att en trojanskhäst försökte komma åt datorn när jag klickade på länken…

[dynamitella]
0

Jag har ett väldigt känsligt antivirusprogram, och får inte ens en varning när jag öppnar sidan.

Här är i alla fall texten + bild.

KÖNSBESTÄMMA

Unga grodor kan vara svåra att könsbestämma, men så snart de blivit könsmogna är det lätt att se skillnad. När du har vant ditt öga kommer du att se skillnad direkt på grodorna.

KROPPSFORM

Det snabbaste sättet att särskilja könen, men kanske också det osäkraste. Honan är ca 20% större än hanen, vilket förståss bara ses när de ligger sida vid sida. Man kan också se hur den könsmogna honan har en mer päronlik kroppsform, något som framträder extra tydligt under parningstiden. Lägg märke till hur hanen har en mer markerad midja än honan.

På bilden ses honan nederst. Tyvärr är skillnaderna inte helt uppenbara på detta fotot, jag hoppas kunna publicera en bättre bild snart.

Klicka på bilden för en uppförstoring.

KLOAKEN

Kloak kallas den öppning genom vilken både urin/avföring och ägg släpps. Hos båda könen är den mycket tydlig, och liknar i det närmaste en svans. Hos honorna är den dock vid en jämförelse både spetsigare och större.

Kloaken bjuder på en chans att särskilja könen redan vid ung ålder, före nio månader, men kräver också ett vant öga. Vid en jämförelse är det dock lättare att se olikheterna.

POSTAXILLÄR SUBKUTAN KÖRTEL

Trots det krångliga namnet är detta det lättaste och mest definitiva sättet att könsbestämma grodorna. Som namnet antyder är det en körtel placerad relativt ytligt i armhålan. Körteln syns bara hos den könsmogna hanen och ser närmast ut som en rosa vårta i armhålan. Körteln uppträder runt nio månaders ålder, och är extra påtaglig runt parningstiden. Den senaste informationen från forskarna är att denna körtel utsöndrar ett hormon som lockar honor.

En groda med en postaxillär subkutan körtel är alltid en hane. En groda utan denna synlig kan vara antingen en hona eller en ung hane.

sallad
0

Tack! Mina grodor gömmer sig just nu så jag får vänta tills dom kommer fram :)

-Rasmus 🌈

sallad
0

Det verkar vara 1 hona/1hane :D

-Rasmus 🌈

[Wijsa Kaberg]
0

Vad kul! Skrattande