Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 9112 ggr
jonnson
0

Simblåsan?

Hur vet man om en fisk har fel på/problem med simblåsan? Och hur mycket lider dom av det isf?

Jag har en slöjstjärt här hemma som betett sig lite annorlunda sen han kom hit för en månad sen ungefär. Har alltid varit otroligt social och tam (strukit sig mot mitt finger om jag stoppat ner det i vattnet), han upptäckte för någon vecka sen att pumpen är världens roligaste leksak (han "ställer" sig på stjärten och åker med i strömmen från pumpen, och gör om detta gång på gång). Så hans beteende förvånar mig inte så mycket egentligen. Men nu för någon dag sen, så har han börjat att ligga på sidan uppe vid ytan. Men nuddar man honom lite, så simmar han iväg helt normalt. Och det är inte det att han bara är uppe vid ytan eller så heller, för han simmer ofta nere på botten också. Det är just när han ska vila, som han frivilligt simmar upp till ytan och lägger sig på sidan (ser inte ut som att det är en rörelse som händer ofrivilligt). Det senaste dygnet har han dessutom legat helt böjd uppe vid ytan, som en banan/ledsen mun.

Varför gör han såhär? Lider han av det? Han är pigg och så i övrigt, äter som han brukar och är lika social mot både mig och dom andra fiskarna som han brukar. Jag kan inte se några som helst skador eller tecken på att han mår dåligt.

Eftersom det här är min favorit av alla fiskarna (dels för att han är så tam och sen trodde jag att han skulle dö precis innan jul eftersom han var hängig i ett par dagar då, men blev normal sen igen), sen är han lite mindre än dom andra och jag har alltid haft otroligt stor sympati för såna som det är synd om. Alltså vill jag gärna ha kvar honom så länge jag bara kan, men lider han så tar jag självklart bort honom. Klarar inte av att se djur lida!

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta problemet. För jag har ingen aning om vad jag ska göra med min lille Gustav Wasa (han heter så).

[dynamitella]
1

Det kan vara så enkelt att han fått i sig luft:)

När du matar honom, så se till att du blöter allt foder först, så att han inte äter från ytan.

Om han inte ligger uppochner eller flyter runt olyckligt, så hade jag inte avlivat honom :)

Du kan prova och se om han tycker om ärtor också. Guldfiskar som fått för mycket protein kan bli sjuka eller bete sig konstigt. Ärtor utan skal jämnar ut proteinet :)

[dynamitella]
1

Om det inte går över, så får du avgöra om han lider eller inte. Men om det inte syns någon märkbar skillnad på humöret (ja, haha, våra slöjstjärtar är också väldigt personliga och sociala), så kör på som du gjort innan bara :)