Färg på äppelbebisar
Min förklaring är att den gula hanen hade antingen en blå eller en vit förälder :) När min gula och blåa parade sig fick jag gula, blåa, vita och jade. Alla ungar bar på både blå-anlag och gul-anlag.
gul = vit fot + gult skal
blå = blå fot + vitt skal
vit = vit fot + vitt skal
Så det kan vara en rimlig förklaring :)
Gula hanen är köpt på en djuraffär så jag har ingen aning om vad han har för bakgrund, men visst ser ena snäckan vit ut?
minavitas.wix.com/kennel
Okej :) Då är det säkert så. Annars kunde det vara underliggande gener om det var en linjeavlad.
Jodå, det är en klockren vit!
Hur stor procent är de olika färgerna? :)
Procent?
Nej du det kan jag inte svara på, visste inte att man räknade färger i procent på äpplen.
Köpte mina första äpplen i oktober så nu vet jag inte vad du pratar om
minavitas.wix.com/kennel
Alltså. Om du har en av tio som är vita, eller en av hundra. Eller om det finns lika många av samma färg :)
Ju större procentsats per färg, ju lättare är det att veta hur föräldrarnas gener är :)
Exempel:
50% gula
40% rosa
10% vita
Aha ok
10% vit
45% gul
45% rosa
Ungefär jag har inte räknat dom, det kan vara färre vita, men det verkar vara ungefär lika många gula som rosa
minavitas.wix.com/kennel
Då är allt som det borde :)
Lite synd, med tanke på hur eftertraktade de vita är. Ack så fina :)
Ja dom är jätte vackra. Tänkte spara de jag har och hoppas på att de blir fler.
Dom vita ska få gå i ett separat kar men jag vet inte vilket, jag har rosa i ett, rosa randigt i ett annat, lila i ett tredje och gul i ett fjärde. Ska starta upp ett eller två till kanske om nån vecka, men det är inte helt säkert…
minavitas.wix.com/kennel
Eftersom inga av ungarna kan få 100% ungar i en enda färg, så måste du inte göra så om du inte vill :)
Så du tänker på det bara, och inte startar massa kar i onödan!
(Men ja, vem har dött av fler akvarium? Haha)
Sparar jag en färg i ett akvarium så kommer jag hålla på i flera generationer att få dom helvita, antar att det kommer funka tids nog
minavitas.wix.com/kennel
Jadå :) Till slut. Det är så man fick fram färgerna från början (som du beviseligen vet) :)