Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1176 ggr
Amoz
0

Skräpsnäckor

Jag har i det lilla akvariumet fått skräpsnäckor (lugn ni som köpt växter, de kommer från det stora där jag inte sett några tendenser  för snäckor ^^), såna där "kanelsnäckor" hur kan man enkelt bli av med dom? I värsta fall får de helt enkelt vara kvar men om det finns något lätt sätt. Jag vet att det finns snäckätande fiskar och snäckor men tanken är att ha äppelsnäckor i detta sedan så då funkar det ju inte, dessutom är fiskarna inte större än 2-3cm och det bor räkor här och de vill jag ju inte bli av med ^^ (därav får snäckorna i värsta fall finnas kvar om det inte finns andra enkla sätt)

Mysisa
1

Jag plockar helt enkelt bort kanelbullarna när jag ser dom. Finns kemikalier att köpa som ska ta död på snäckorna men dom tar oftast död på fiskarna också så det är inte att rekomendera.

Nu när jag har äppelsnäckor konkurerar dom ut kanelbullarna så det blir aldrig nån riktig invasion här, enda gångerna jag hittar nån enstaka är när jag nyss köpt en ny växt.

Du kan ju alltid köpa en helena snäcka  och antingen sälja den när du blivit av med snäckproblemet eller så kan du ha ett kar med helena och ett med äpplen.

minavitas.wix.com/kennel

Amoz
0

Kollade helena på zoopet "Små räkor (speciellt yngel) kan också ligga i farozonen för att bli uppätna." de känns lite riskabla då :/ Visst att någon räkbebis kanske går åt (förhoppningsvis inte så många?) men hur stora behöver räkorna blivit för att vara "säkra"?

nickiee
0

jag hade såna med i mitt ena kar  .men ja köpte 1 st snäckätande snäcka  den äter upp äggen  från dessa som dom lägger över allt i akvariumet  + ja köpte praktboticka  med  .men man måste plocka bort dom man ser för hand  ,jag blev kvitt mina på 2-3 månader å mitt kar är på 110-120 liter  men räckte å köpa 1 sån för ja vill ej ha massa såna sen där i .+ jag gjorde rent karet precis innan ja köpte den  å då fick ja bort många med sköljde  av växter å sand mycket noga ..köpte den snäckan på bromma zoo..nu är ja fri från dessa hemska snäckor … lycka till

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Ketang
0

Nu är ju inte det något enkelt sätt. Men jag tömde karet, skållade gruset och pumpen i varmt vatten och spolade av alla växter noga. Sen fick jag starta om karet igen. Men då hade jag MYCKET skräpsnäckor och dom la ägg överallt!

Lite roligt dock är att jag flyttade över en del räkor i mitt stora kar och där har jag praktbotior 3st men dom rör inte räkorna!

nickiee
0

men köp den snäckan ja skrev om

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Amoz
0

I inlägget över ditt skrev jag om den snäckan ^^ Jag vill som sagt inte riskera att den tar räkorna med.

Amoz
0

Det var ju inte så enkelt nej ;P Då låter jag de hellre hållas ^^