Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2080 ggr
tesselituss
1

i helgen får jag hem 2 st zebror!!!

Kul att få lite snygga malar i diskuskaren! :D

I ena karet går de 5 st 066 och nu kommer de alltså hem 2 st L046 som kommer gå i mitt andra kar! :)

Hoppas även få med mig nått snyggt lekpar Diskus hem:)

Är de förresten någon mer här som skall gå på malmös akvarieföreningens jubileum i helgen. Då är det även Diskushampionat! :)

jag kommer vara där o spirnga runt o kolla i alla baljor! Och lyssna på bra föreläsare med spännande föreläsningar!!

Kram /Tess

Zabbio
0

Hehe.. satt inne på ridsport och såg ditt inlägg till höger: "I helgen får jag hem två zebror!" Var ju tvungen att klicka.. :P

Kan inget om fisk, men grattis :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tesselituss
0

haha! Borde kanske ändra rubriken så de stod L046 :)

Sorry! :)

Men tack! :)

Kram /Tess

GuUuLd
0

Kul! Lycka till! :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

tesselituss
0

#3 Tack! Har nog hamnat lite i malträsket :P

Kram /Tess

GuUuLd
1

#4 Det är lätt hänt! Men det kostar en del pengar i längden ;)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

#5 de gör Diskus med! Men de e de ju värt! o Hade ju inte hållt på med de om man inte haft råd att lägga en slant på de varje månad. :)

Mkt billigare än hålla på emed hästar :D

Kram /Tess

GuUuLd
0

#6 Det beror på hur pass intresserad man blir + att fiskarna faktiskt dör ibland.. Har säker lagt uppåt 100 000kr på malar av olika slag om inte mer om man skulle räkna ihop det och då har jag väl hållt på med malar i ca. 3-4år :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

# Jo men de e sånt man får räkna me tyvärr. Men men, så länge man har de pengaran och tycker de e kul så varför inte :)

Inte så att jag kommer satsa på odla malar, utan de e Diskus som är huvudsakliga intresset!

Dock så kommer de nog resultera i att vi måste köpa hus om de går i denna fart! :p

Och då kan de bli dyrt! :S

Kram /Tess

GuUuLd
0

Precis det kan bli dyrt, dyrare än man tänkt sig :P Eller skaffa lokal Kanske lite billigare än att köpa hus :P

Vi har 19 akvarier igång nu och ska man vara helt ärlig skulle det behövas fler :P Men näe någonstans måste man dra en gräns..

Jag skulle också vilja ha discus men har inte plats för det, så varnade min arb.kamrat mig för att inte köpa några.. Så jag inte skulle drabbas av discus feber ;P

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

#9 ja lokal är väl med påtänkt men roligare med hus då vi ändå kommer skaffa de inom framtiden! :)

Nä de e nog så sant, har man väl börjat med Diskus så blir de nog lätt en sjukdom! :)

Jag gick från 8 Diskus till 12 till 14! :P Och med ett bortfall så har jag nu 13 st i olika storlekar från 5-10 cm! I 4 olika färger! 

Och nu är jag som sagt sugen på ett lekpar! Och ryktena säger att Stendker kommer sälja av lite av sina fiskar i Malmö i helgen! Tjohooo! Bara att ladda plånboken med pengar och ta med ett par hem :P 

Oj så massa kar, de var inte dåligt! men du hade ju fina ställningar juh! Jag har  bara möbelkar! Så gissa om de kliar i fingrarna att köpa ställning med 150 liters baljer och några större, typ 450 liters för fisk under uppväxt! Vill ha nuuuuu!

Kram /Tess

GuUuLd
0

Precis, det kan lätt bli en sjukdom :P Min arb.kamrat hade själv discus för ca. 10år sedan och han hade "discusfeber", han sa att han tänkte inte på något annat än discusen inte ens när han var på jobbet!

Så för min del får det räcka med "L-malfeber" annars är jag nog snart fattig! :P

Jaha vad kul, hoppas du får med dig nått fint par hem då :) Vet fler discustokar som hoppas på att få med sig fina discus därifrån.

Förstår att det kliar i fingrarna på dig, det gör det på mig med fast man har så många och vet att man inte ska köpa fler.. Men är man en shopaholic så är man :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

#11 Ja de e lite samma för mig, man funderar på hur ens bäbisar har de hemma! Haha och kollar ständigt efter nya objekt i form av kar o så!

Ja hela diskussverige kommer väl vara där! :D Så man fåtr nog rycka snabbt i firrara om man vill ha nått me sig hem!

Kram /Tess

tesselituss
0

Sådär ja, två älsklingar med mig hem från malmö! Ca 4 resp. 5 cm :) bilder kommer när vi e hemma med dem! :)

Kram /Tess

tesselituss
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dålig bild men de e den större av dem! :)

Kram /Tess

Be-Bopz
0

Vad får du ge för en sådan?

Hade själv en sådan för några år sedan, kostade mig en hundring :)

tesselituss
0

800 gav jag per st. Så du måste fått ett bra pris!

Kram /Tess

GuUuLd
0

De kostade mindre förr, priserna är inte samma idag som för 10 år sedan.. Min arbetskamrat hade förr och han köpte för 250kr/st.. Idag ligger priserna på 700- ca. 3000kr/st beroende på var man köper och hur stora de är.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

Den stora e ju dryga 5 cm och den lille 4 cm. Sedan så får man ju betala lite mer om de e snygga exemplar med raka linjer och utan defekter. mina såg tydligen bra ut enligt de som kikade på dem. i butik här i borås går en såfan i samma storlek på 3400:- så jag kom billigt undan! :)

Kram /Tess

GuUuLd
0

Jaså såpass dyra har jag aldrig sett, fast har själv aldrig sett några i butik. Linjernas rakhet brukar inte göra så mycket på priset utan det är snarare defekter som plattnos och krokiga fenor. Såna kan man få för ca. 200kr/st, men det finns folk som försöker få ut riktiga överpriser på defekta zebror för att det är just zebror..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

Vi har en butik som har en eller två hemma som kostar så mkt. sjuka priser! :)

Kram /Tess

GuUuLd
0

Ja, de är inte gratis precis :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

Men nu har jag två snyggigar i kart minsann!

Kul detta med malar med juh! :)

Blev dock inget par Diskus nere i från mlmö, blir att hämta lite snygga fiskar i trollhättan i helgen istället! :)

En helt ny grupp! Inte bestämt mig vilka färger eller nått jag vill ha.. så de får vi se vad de kommer hem för nått! :)

Kram /Tess

tesselituss
0

Den lille!!!

Kram /Tess

tesselituss
0

Sjuka priser man fick när man sökte på dessa på akvaielagret… de tar via imazo 2187 :- för 4 cm…. Galet! Likadant inom Diskus. på djurkompaniet tar de 1900-2200 för EN blue diamond i dålig form i storl 14 cm… skandal! När man kan köpa ett snyggt lekparav toppkvalite för 2500 privat. galet galet med butikers priser!

Kram /Tess

GuUuLd
0

Fast det är inte så konstigt, de måste ju slå på 25% moms, ta ut extra för lokal och personalkostnader. Det är ju sånt som en privatperson inte behöver tänka på. Är det då en fisk som är ganska dyr även privat så blir det ju inte bättre i butik. Dedär priserna du nämner har jag sett många gånger, sen är det klart att det även skiljer sig mellan olika butiker men det är för att alla inte har samma kostnader för lokaler och personal osv.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

Men de e ju sjukt! visst med omkostnader o så visst. men aldrig att jag skulle köpa fisk för de pengarna, särskillt inte när de är någon kvalite på dem.

Kram /Tess

tesselituss
0

nu utökar vi zebrabeståndet med 7 st zebror till! :) och en bild på den ena som jag hämta i november :)

Kram /Tess

GuUuLd
0

Antar att det är de från han på loricariidae.se, då äger jag föräldrarna till dem :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

ja de e de!!! :) Nämen åh så kul! :) antar att de ser bra ut! :) hur gamla e dem? inte hunnit fråga så mkt om dem utan bara bestämt att de flyttar hit nästa helg! :)

Kram /Tess

GuUuLd
0

Ynglen är runt 2år gamla, har ett par av ynglen också och de är riktigt fina. Är en seriös säljare iaf :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

okioki!!! :) kul att höra!!! :)

Kram /Tess

GuUuLd
0

Gissar väl dock på att det är de minsta som fanns som är kvar nu, de hade iaf minst 20-25st "yngel" när vi var där i varierande storlekar. Men fina är de iaf.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

okioki! Då växer de alltså väääldigt långsamt i början? för mina jag hämtade i november har ju växt jätte mkt sen jag fick hem dem, då var de ju ca 5 cm. då borde de med vart runt två år! :)

Kram /Tess