Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1615 ggr
Ketang
0

Prakt botia som ligger på rygg?

Jag har tre stycken var av två är helt normala. Den tredje kryper in i ett hål och ligger där 23timmar/dygn och det senaste har den börjat ligga halvvägs ute ur hålet på ryggen. Knackar man på glaset simmar den snabbt in igen fast fortfarande på rygg! Jag funderar på om det är något del på den? Jag vet att dom simmar in i hålor i det vilda men på rygg? Ibland ser den död ut :-(

ivanhoe81
0

det är normalt att de ligger och ser döda när de vilar, en kompis praktbotior har lurat honom väldigt ofta på det sättet och mina dvärgbotior gör likadant

Ketang
0

Okej. Men mina andra två gör inte så. Dom lägger sig på sin höjd uppe på en rot eller ett stort blad och vilar på magen.

Hm, ja ja. Då vet jag att den inte är sjuk i alla fall!

[dynamitella]
0

Jag tror att den kan vara sjuk.

23 timmar per dygn är överdrivet även för en Praktbotia. De ska också kunna vända på sig, såklart :) Simmar den normalt när den simmar runt? Äter den?

Våra ligger på rygg eller på sidan i kortare stunder, men har aldrig betett sig som din. Så du kan ju hålla ett öga på den, så att det inte fortsätter eller förvärras.

Lycka till!

Ketang
0

Den ligger på magen också. Men det sista ligger den mer på rygg än på mage. När jag matar kommer den oftast ut och äter och den simmar helt normalt så den ser ju inte sjuk ut för övrigt.

Jag älskar ju mina praktisar så jag hoppas verkligen att den inte är sjuk…

[dynamitella]
0

Då verkar det inte vara något allvarligt :)

Hade den däremot bara legat på rygg hela tiden och inte kunnat simma eller äta, hade det varit läge för att oroa sig.

Men de är riktiga clowner! Så den chillar säkert bara på botten.

Ratata
0

Just det där vilandet på sidan/ryggen är så himla charmigt hos praktbotiorna! Kan inte vara många fiskar som brukar göra det. Vet att jag ofta får höra att havskatterna på jobbet är "döda" för att de ligger på sidan bland stenarna. Då får man förklara att de precis som botiorna gillar att lägga sig skönt och ta det lugnt :)

23 timmar/dygn? Det låter väldigt mycket. Är du säker på att den inte är ute och busar när alla sover då? ;)

Tror som övriga att det inte är någon fara med den med tanke på att den simmar normalt i övrigt och äter som den ska.

Ketang
0

#6 23 timmar per dygn kanske var lite att ta i. Men vi har öppenplanlösning och ser akvariet både ifrån köket, vardagsrummet och matplatsen. Dessutom går vi för bi det när vi ska till sovrummen, toaletten eller tvättstugan. Så vi ser det ju nära på jämt! Och det kanske händer var tredje dag att vi ser att den är ute och simmar och det är bara väldigt korta stunder. Sen går jag alltid upp till dottern på nätterna och tittar automatiskt efter den där praktbotioan då och den ligger nästan alltid där när jag går upp på natten med. Men just nu i skrivande stund väntar dom på mat och alla tre simmar upp och ner som tokiga :-)