min kampfisks bo..
Min hane ligger i lekkaret och gör massa skum, men inte alls sammanhängande utan han slänger de lite varstans.
La i honan som är supertjock och man ser det vita "röret" vid baken väl.
Men hanen jagade mest iväg henne och hon verkade bara bli stressad så jag tog ut henne..
Nu bygger han lite smått igen, nån som vet hur länge man ska vänta med att stoppa i henne igen?
Tacksam för svar 
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Innan jag eller någon annan kommer med tips, hur mycket har du läst? :) Alltså, har du prov-odlat artemia, och har rätt vattentemperatur, matat upp paret i några veckor, flytväxter, ingen pump osv?
Så att vi inte famlar i blindo :)
Du kanske redan gjort en tråd som du kan hänvisa mig till?
Mvh Dani
Ja det har jag absolut gjort, ingen fara med det :) Honan är riktigt fet och hanen är ordentligt bred över ryggen. har massa flytväxter, ca 28 grader utan pump. Har tre akvarier här hemma :)
Har inte gjort nån tråd här inne tidigare!
Okej :)
Har du visat henne för honom? Alltså i en glasburk, yngelkasse eller bredvid hans akvarium?
Det kan trigga igång ett ordentligt byggande! "se men inte röra".
Är de lika stora? Har du en bild? (mest för att jag är nyfiken).
Se bara till att få honom att bygga ett ordentligt bo som håller, så ska det nog gå sen. Det är viktigt att du har belyst odlingskaret och att han kan se honan hela tiden :)
jag har haft honan i en påse bredvid honom innan jag släppte i henne, men ska han alltså se henne under hela bygget?..
För det jag läst är att om han ser honan för mycket så kanske han inte blir "attraherad" av henne när det väl är dags..
Det roliga är att han liksom slänger små bubblor lite överallt, bygger ett litet bo under ett blad, forsätter vid ett annat tvärs över akvariet osv ;)
Jo honan ska han kunna se under hela tiden han bygger. Du får heller inte släcka under den tiden, då under natten så bygger han inte på skumboet och då hinnner det försvinna.
Nåt som är helt oundvikligt är arr hanen kommer jaga henne tills hon ser ut att vela dö. Det händer alltid. Men, man kan minska jaganden genom att lägga ut gömställen åt henne. Men efter ett tag så kommer honan bli lekvillig och inom 1-3 dygn så kommer de troligtvis para sig. Skulle det vara så att hon är allvarligt skadad eller bara flyter runt så ta ut henne. Men annars så kan en hona vara riktigt misshandlad när de väl börjar leka.
så jag kan släppa i henne igen? För det gick ju helt okej när hon var i, jag tänkte bara att han kanske inte VILLE bygga mer när hon var där, för att hon "störde" eller nåt..
Men då kan jag släppa i henne igen då?
Vi har beställt infusorier till de möjliga ynglen som ska komma på måndag..
:)
ska man forstätta att mata honan under tiden hon är med hanen i lekkaret?
Nej, ingen mat får röra lekkaret :)
Men jag skulle inte släppa ner honan igen förens du har ett stort skumbo. Sätt henne hellre i en syltburk bredvid akvariet tills du ser att han bygger ordentligt.
Om hon kommer dit när där bara är lite bubblor kan hon simma fram och paja det för honom :) Hon vill ju ha kvalité! :) Så det är kanske lättare om han redna börjat och är taggad.
.. För övrigt är jag impad av både din attityd till det hela och kunskap :) Snygga exemplat också! Hoppas att det fungerar för dig.
här är ett litet bo han gjort senaste timmen under ett blad.. :)
Låt han se henne (och hon honom) några timmar innan du släpper ihop dom igen. Så han kommer igång med bobyggandet igen. Släpp inte ut henne förens han har byggt ett redigt skumbo.
Infusorier tycker jag är helt onödigt, det ska vara att ynglena är ovanligt små. Men annars så är det bäst att börja med artemia redan dag 3-4 efter kläckning. Visst man kan ju mata med infusorier under den tiden men för mig har det gått bra utan.
Mata ska du inte göra i lekaret över huvud taget, därför ska man alltid mata upp innan. Annars så blir det giftiga nitriter i vattnet av avförningen då du inte har filter, och det är inte bra alls för ynglena.
vågar jag lämna henne i en liten burk bredvid lekkaret under natten eller hinner vattnet kallna ordentligt då?
Jag tänkte inte på att det är vinter. Hennes burk kan alltså vara i akvariumet istället.
Eller i en yngelkasse eller annat. Men lägg något löst lock på så att hon inte skuttar ut :)
då ska jag försöka lägga burken i vattnet! Men är det vanligt att hanarna slänger bubblor lite överallt? 
Det är vanligt att hanarna bubblar lite sporadiskt ja :) Han visste nog inte riktigt vad som förväntades av honom.
Ser han honan kanske han blir taggad :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gör så här istället så blir det inga nivåskillnader eller onödigt skak i vattnet när han väl byggt skumbo:
Ta en petplasta, skölj den ordentligt. Skär av bottnen och ta bort korken. Sen her du den bara över honan i akvariet så kommer den hålla sig på plats. Den kommer inte kunna tippa. Ha korkdelen uppåt.
Så här kommer det se ut då:
Bra sagt Linda!
Jag ser inga flytväxter. Hur många har du? :)
Du har allderles för lite växter och gömställen. Det hade varit bra om du skippade sanden också.
Jag har dock sand där men märkte att han missade en hel del ägg, det var bara tack vare att han la skumboet över ett stort mandelblad som han lyckades hitta romen.
Det är ingen sand, det är bara lite grusrester från växterna! jag har en massa i ett hörn, sen ligger det några lite överallt.. Men jag lägger dit en stor sten till som gömställe!
Det är viktigare att du lägger i massa växter, de behöver inte vara fästa i bottnen utan bara flyta omkring. En sten kan hon inte riktigt gömma sig under så han inte ser henne, du har möjligtvis inte nån keramikkruka? Men med det där stora glaset som du sedan ska både ta ut och sedan hälla i honan, om han då har byggt ett skumbo så kommer det totalförstöras av strömmen som blir och vattennivåskillnaden.
glaset får stå kvar, jag har en minihåv som jag tar ut henne med sen bara :) Slänger i lite fler växter nu!
nu är det fler växter! Såg nu att han har börjat bygga ett till litet bo mitt i allt liksom, så han verkar bli peppad av honan! 
Sådär ska det se ut ;) Låt henne vara där över natten så ser du ju imorrn om han har fått till ett redigt bo, det ska vara minst 1 cm högt och minst 5x5 cm brett.
okej men då känns det bra nu!:D jag ska iaktta fiskarna från soffan , han spenderar dock mycket tid med att spänna sig för honan just nu ;)
Han kommer nog till slut börja bygga oftare och oftare på sitt bo ju längre tiden går :)
okej!:) Uppdaterar imorn hur natten gått! 
Jag hade röstat för fler flytväxter så det blir lättare för honom att bygga, han försökte ju på ena bilden foga ett skumbo runt ett blad där! :)
natten har inte gått bra han har knappt gjort något.. behövs det verkligen ännu mer flytväxter?
det enda han gör är att vara runt glaset med honan i!
Honan är inte lika fet längre heller,men det beror väl på att hon inte får mat nu kanske..
Hm, jag tror din hane skulle behöva mandelblad så han får lite mer naturlig miljö och mer lekinstinkt ;)
Om honan inte är fet när hon inte är matad så är hon inte redo på lek. Hon ska vara väldigt fet även om hon skulle ha fastat i 2 dygn. Det är ju romen som ska ta plats, inte maten.
det finns ju så otroligt lite flytväxter på affärerna!! Bor i sundsvall och jag har varit på varenda djuraffär i stan..
De fick för övrigt flytta hem till sina akvarier igen, och bli lite fetare!
Jamen bor du i Sundsvall (Haga) så är det bara att komma förbi mig så kan du gladeligen få med dig en näve gratis hem! ;) Får slänga ungefär en halv kasse musselblommor varannan vecka…
Ja hua! Jag bor också i Sundsvall (bosvedjan) Och har hur mycket som helst över!
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
men det låter ju superb :D