Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1450 ggr
ivanhoe81
0

vad för växter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

var ner till min akvariebutik och frågade om han hade några växter som han skulle slänga fick med mig några men glömde fråga vad det var för växter så jag frågar er istället

första växten som jag fick en av

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sedan den växten som jag fick några krukor av

sallad
0

Första är nog en sumpväxt :)

-Rasmus 🌈

ivanhoe81
0

oki vad innebär sumpväxt?? när man skriver sump så tänker jag på träsk

[Psst]
0

planta 2 kan vara en "selaginella wildenowii", borneo fern

[dynamitella]
0

Jag är ledsen att behöva förstöra för dig, men ingen av växterna du har fått med dig hem är riktiga akvarieväxter.

Den första är en helt vanlig krukväxt (dracena). Jag satte mina i fönsterkarmen när jag kom hem och upptäckte det.

Och den andra växten är en selaginella wildenowii och är giftig för räkor. Jag köpte dessa två växter i somras, satt ner till mina räkor, och 30 minuter senare var vartenda räka död.

Jag har pratat med folk på redbee som har upplevt samma utgång hos räkor och småfisk efter att ha tillsatt selaginella wildenowiin. Satans lurendrejare i affärerna som säljer sumpväxter som submersa.

.. Så jadu, jag skulle absolut inte använda dem i akvarium. De dör också efter bara några månader (om du har otur, några veckor).

.. Men lycka till med resten, du! Jag är ledsen att komma med tråkiga åsikter och nyheter denna gången :(

ivanhoe81
0

bara bra att du säger det, jag hade ju funderat på att ha dem i räkornas akvarium men då skiter jag i det

[dynamitella]
0

Skönt! Där kunde det gått illa >.<

ivanhoe81
0

sådär nu har jag slängt de giftiga växterna och gör ett test just nu det var 2 växter med den krukväxten, har satt en i jord och en i ett akvarium för att se vilken som lever längst

pratade nyss med en som ringde mig om det med krukväxter i akvarium, han sa att det går bara de får vänja sig sucksesivt till vatten för så har han gjort och de har levt i flera år

[dynamitella]
0

Löjligt av honom att inte erkänna att det inte är submersa växter bara. Du kan väl för bövelen inte vänja en växt "litegrann" vid vatten? >.< När folk kommer hem stoppar de ner dem i akvariet, och sen är det inte mer med det.

Men prova det du. Jag tippar på att krukväxten överlever.

Jag kan ta en bild på mina två dracenor sen. De har levt utan att visa tecken på att må dåligt sen tidigt i somras :) Medans de jag haft i akvariet varade i 3 veckor, sen började de att tråda sig i bladen och bli gråbruna.

Jag fick i alla fall ersättning i form av riktiga submersa växter :)

ivanhoe81
0

jag har inte betalat ett öre för dessa växter men får väl köpa några växter nästa helg som är gjorda för akvarium

[dynamitella]
0

Då gör det inte så mycket :) Jag betalade en hundring för några av dessa.

Här har du en länk till de senaste annonserna på plantswap. Jag kan garantera att här bara finns akvatiska växter ;)

http://www.plantswap.se/viewforum.php?f=13

ivanhoe81
0

oki får spara den länken och kolla nästa vecka