Växter som prynad?
Joo, jag har fått en liten rolig idé! Jag tänkte köpa någon akvarieväxt och ha som prynad!
Tänkte mest kolla om någon annan har de här. Jag funderar i nuläget på bacopa amplexicaulis eller eichhornia crassipes. Om jag nu går igenom idén så tänkte jag köpa någon fin vass/kruka i glas och ha på fönsterbrädan, de lär ju inte behövas någon lampa om jag väntar tills soltimmarna är lite längre. Sedan, borde jag köpa någon växtnäring, jag vet att jag inte behöver någon pump och att jag bara behöver fylla på det avdunstade vattnet.
:)
Angelica
Ha inte en vas med akvarieväxter och växtnäring i solljus, du kommer bara få en massa alger på det sättet
minavitas.wix.com/kennel
Hur tycker du då att jag ska ha det ?
Angelica
Ställ vasen i en bokhylla eller liknande med inbyggd lampa.
Har själv lekt lite med tanken att ha en växt i en vas men inte kommit på vart den ska stå än så att jag slipper så mycket solljus
minavitas.wix.com/kennel
har också varit inne på idee´n om akvarie växter i en burk el snygg glaskruka.
kommer följa denhär tråden för å se om några bra råd ges.
ni som redan kommit till skott visa gärna bilder på hur ert vattenväxts grupp/arrangemang ser ut.
Om du vill köpa växter eller kolla växter så kan du kolla på plantswap.se.
Jag har en bok som heter Akvariet som är ifrån Bonniers bokförlag, där finns en del växter till både söt- och saltvatten, ett tips bara :)
Angelica
vatten hyacint skulle jsg kunna tänka mig i en vas!
Kram /Tess
Man kan ha vissa växter emerst :)
Exempelvis anubias och andra hårdbladiga växter är ju sumpväxter. Om du har en vas med jord, och några centimeter vatten, och täcker toppen på vasen med plastfolie, så kommer det bildas kondens i vasen. På så sätt fuktas växterna, och alger kan inte bildas ovanför vattenytan!
Hmm, något och tänka på. Får se hur jag gör, har ett 10L shrimpset hemma på fastlandet, så de får kanske flytta hem till mig :)
Angelica
#7 De kan bli snyggt, sånt gjorde man på lågstadiet med kruk-växter och kallade de för "evighets burk" ganska kul facktist.
Man kan oxå ta en stor burk med skruvlock eller en sån tät "syltburk" med gummilist runt glaslånget om man inte lyckas få foliet tätt.
Ja, det var faktiskt det jag kom att tänka på. När man gjorde så i skolan, eller hemma när man skulle på semester.
Det enda negativa är ju kanske att det inte kommer in koldioxid, eller att det blir så fuktigt att man knappt ser växten.
Kanske om man gjorde små hål i plasten? Jag vet inte riktigt om hela idén skulle försvinna då med själva fukten.
Jag får nog prova. Har ett par anubias här som skräpar :)
#10 exakt, de tar nog några försök inann man får till rätt vattenmängd för att de inte ska bli för blött på insidan, men tanken är nog att de på nått vis bilas annat i burken oxå som skapar koldioxi? borde de va för en sån burk kan hålla i år om man gör rätt.
Spännande idé. Växterna själva bildar ju koldioxid under natten, när det är mörkt och de utför den så kallade cellandningen då de andas som vi :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#12 juste de stämmer, och de är nog de som håller de hela igång
Angelica
Har en vas som står i fönstret med bland annat javamossa och vattenpest, har inte haft en enda alg, inte ens under sommaren. Får dock klippa en del och slänga/plantera i akvarierna med jämna mellanrum för det växer som f*n. Fint.
#15 de va bra växter att ha, för dom är snabbväxande och konkurerar med algera och tar näringen =)
om man har en öppen skål/vas så kan man ha flytväxter oxå, de är nice!
Härligt att det fungerar :) Vilket väderstreck fönstret vetter emot spelar nog roll också. Norrfönster får ju knappt någon sol alls.
#15 Det låter jättefint :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Hmm, va tror ni om man kör med någon "seg växande" växt och kastar i lite java mossa eller någon annan snabbväxande växt, så kanske det klara sig :D
Angelica
#18 de låter bra! man får prova sig fram =)
#15 har du nån bild?
skulle vara kul å se hur det ser ut.
#16 Ja, därför jag valde dem. :)
#20 Nej, men kan kanske fixa.