Mina äppelsnäckor har lagt ägg!
Hej!
När jag höll på att fixa med akvariet såg jag en liten klase och undrade vad det var, sedan insåg jag att det var ägg!
Är det något jag ska tänka på nu? Eller bara låta de vara?
Hur lång tid tar det innnan de kläcks? :)
Kan förresten inte fiskar skada dem när de är kläckta? Kan flytta dem om det behövs!
Tackar för svar! 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det är ägg!
Så om 2-3veckor så blir det små snäckor!
Hoppas någon annan svarar när det gäller fiskar, för det vet jag inte. Har själv bara snäckor och räkor.
#2 Åh vad glad jag blir! 
Tror min kusin kan ta fiskarna om det skulle behövas ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag har tetror tillsammans med mina snäckor som har lagt ägg och det tycks fungera…
#4 Okej! :)
Jag antar att klasen kommer "växa" och jag undrar om det måste vara över vattenytan hela tiden? Alltså, måste jag tömma ur lite vatten ibland?
// Anka
Den måste vara ovan vattenytan.
#6 Tack!
Första snäckorna och första äggen så är lite hispig nu ;)
// Anka
Jag väntar också på mina första snäcklingar. Ska bli skoj! Då borde våra klasar kläckas samtidigt!
Skoj!
Vad för färger har dina snäckföräldrar? :)
Mina är elfenbensvita!
// Anka
Vit och blå. Har även lilarandiga men de är nog inte könsmogna ännu så vit och blå alltså :)
är klasen alltid sådär rosa?? isf vill man ju bara ha massa klasar som prydnad till akvariet hehe..
#10 Åh! Blå!! Får du blå bebbar så vill jag ha en ;)
#11 Det vet jag faktiskt inte
Första "kullen" för mig! :)
// Anka
Jag har ju två snäckor… (och ja äggen då också) och den ena är mycket större än den andra. Jag antar att det då är en hona och en hane, men kan man veta vilken som är vilken? 
// Anka
Honan är den större än hanen.
Vi har tre här hemma, men våran tredje är vi osäker på. Men tror att det kan vara en hona då den blivit lika stor som våran hona.
#12 Dermot, du kan absolut få en blå om det blir några! 
Jag kan inte se skilllnad på hane och hona, bara när de…ja ni vet har rajtan tajtan
. Som jag fattat det ska man kunna se könet på snäckans högra sida under skalet (alltså inte den sidan där sifonen sitter) men jag har aldrig lyckats.
#14 Okej, då kan de i alla fall få namn! :D
#15 Ja, vad fint!
Hehe, okej har också hört att man kan kolla så, men det är ju stört omöjligt, enligt mig i alla fall…
// Anka
Men åh! Kan de inte kläckas snart? 
// Anka
Min klase låg plötsligt på botten av karet här om dagen
så det bidde inge med den. Trist. Vet inte varför den lossnade men jag antar att det blir flera. Har plockat bort ett antal redan eftersom jag väntade på kläckning, men men…
Dermot, har din klase vuxit något? Tyckte inte att min gjorde det alls…
#18 Nej vad tråkigt :(
Njaa… det vet jag inte, inte mycket iaf.
// Anka
Klasarna växer ju inte :) Haha.
Det är bara det att bebisarna på insidan förbrukar slemmet som var i äggen från början, och ersätter det med sin växande kropp och skal. Därför ändras färgen på insidan. I själva verket är klasen på så när som på millimetern lika stor när den torkat som när ungarna kläcks.
Till och med skalet på klasen är samma färg, det är bara snäckornas färg som syns igenom :)
Eh hehe, nej så klart. hade jag ju kunnat räkna ut om jag hade tänkt lite
men jag bjuder på den, hihi
Någon som vet hur många man bör ha i 400 L ??
#22 Tror man brukar räkna 10L/snäcka, så då kan du ha 40 snäckor där, haha ;) Nej, men jag vet inte vad som är lagom ?
// Anka
ja, läste det jag oxå! :) men 40 snäckor känns ju lite väl… ;)
10 snäckor kan gå däri utan problem :) men det blir lätt plottrigt med massa snäckor överallt (lita på mig. Haha, jag har fött upp dem).
tänkte just att kanske 10…
ja, men det gör inget! :)
ett tipps är att försicktigt ta klasen från glaset och sen lägga den på en fucktig frigolit bit som flyterr på ytan.
det gjorde jag när jag fick mina snäckägg för att dem inte skulle trilla ner och drunkna.
Fast det går nog oxå bra att låta dem sitta kvar där dem är ;)
Säljer du några äppelsnäckor?
#28 Ja, det kommer jag sen när de är stora nog :)
// Anka
Alltså… Kan jag ta bort klasen nu?
Har inte hänt ett skvatt… 
// Anka
Oj vid det här laget ska dom ha kläckts för länge sedan, ca 4 dagar ska det ta bara.
Kanske din klase var obefruktad eller så kunde snäcklingarna inte ta sig ut själva.
Nu är den bara att kasta.
Om du vill vara helt säker att du inte kastar små snäcklingar så lägg in klasen i frysen ett dygn så dör garanterat eventuella överlevare
minavitas.wix.com/kennel
4 dagar? Va? Mina tog ju säkert två veckor varje gång. Jag brukade hjälpa dem ut efter 11 dagar.
menade 14 dagar, mitt tangentbord är trasigt, glömde att 1an som jag brukar använda inte funkar.
minavitas.wix.com/kennel
Då förstår jag! :) Bra, så att ts inte går och kastar alla efter 4 dagar :)
Haha nä, tur att du såg mitt misstag, synd att man inte kan rätta till fel i efterhand här
minavitas.wix.com/kennel
Ja.. Man kan ju bara använda "hantera-knappen" i ett par minuter.
Ooops… Den hade jag inte sett alls :/
Då hade jag ju kunnat fixa till felet om jag hittat det på en gång.
minavitas.wix.com/kennel
Ja :) Då vet du det nu (jag blev överlycklig när jag upptäckte den!).
Det är bra om man råkar trycka enter utan att antingen tänka på språket eller stavningen :)
Okej, då slänger jag den ^^
Men till nästa gång… Hur hjälper man de ut`:)
// Anka
Vänta minst 11-12 dagar innan du petar på dem :) Sen tar jag en tandpetare, hårnål eller synål. och "lyfter" av varje skal på äggen. Där luftbubblan är i ägget ska man peta. var försiktig så du inte dödar snäckan.
Fast ibland har jag tagit en tallrik med vatten, och försiktigt löst upp klasen med fingrarna så att snäckorna faller till botten.
#40 Tack för hjälpen! :)
Är det bara att "släppa ut" de i akvariet sen?
// Anka
Japp :) Om du inte har elaka fiskar som äter dem (såklart).
Men tänk på att du inte behöver hjälpa dem. Om de är färdiga, och du har tillräckligt med fukt i luften, så räcker det att försiktigt peta på klasen.
Om du gör ett misstag och tar ut dem för tidigt kan de ha svårt att överleva. Precis som med andra bebisar.
Lycka till!
Har inga fiskar alls just nu :-)
Tycker att det är väldigt fuktigt där. Ska göra mitt bästa!
// Anka
Jag har aldrig hjälpt mina klasar att kläckas utan de kläcks själva efter 14 dagar de sitter ett tag vid klasen o släpper sedan taget o glider ner i vattnet.
Men är det fuktigt och bra så går det till som janedoe säger.
Jag var tvungen att hjälpa mina, eftersom jag inte har täckglas till mitt välvda hörnakvarium (och rampen är sönder). Så jag hade inte möjlighet att hålla dem varma och fuktiga.
Okej, jag har ljusramp, och rättså varmt i vattnet. Så blir rättså fuktigt. :)
// Anka
Nu är där fler ägg! :-) Hoppas på bebbar denna gången då!
// Anka