vad för sorts räkor är detta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För ett par dagar sedan köpte jag tre söta, röda fina räkor. De går med mina dalmatinermollys och tre snäckor. I akvariet är der ungefär 22 grader varmt för jag sänkte temperaturen när räkorna kom, de vill väl ha högst 25 grader vad jag förstått?
Hur ser man skillnad på könen? Och vad är det egenltigen för sort? Min okunniga gissning är Körsbärsräkor?
Körsbärsräka ja :)
#3 Kan man se skillnad på könen?:) Och är 22 grader ok?
#4 honorna får typ en sadel på ryggen och är större och färgstarkare än hanarna..
#5 Aha! Då ska jag försöka kolla efter detta, fast jag tycker de ser likadana ut alla tre;)
hej .. mycket vackra Körsbärsräkor du fått tag i ..
men nu undrar jag vad är det för snigel art du har på bild 2 den är mycket vacker vill försöka få tag i såna ..mvh nickiee
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Ja, jag håller med. Dessa är väldigt snygga för att vara vanliga körsbär :)
Honarna ser ut såhär(bulligare under stjärten/magen): http://farm4.static.flickr.com/3328/3486937162_32690812fe.jpg
Hanorna såhär(smalare under stjärten, och oftast lite mindre färggrann): http://farm3.static.flickr.com/2129/2387908954_6a3233ca96.jpg
Fina räkor - grattis :) 22 grader är bra för dessa räkor, men är 22 grader bra för de övriga invånarna? I så fall kan du höja lite - vet dock inte hur mycket du kan höja.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#7 det är en tigersnigel (hahah…) eller zebrasnigel Jag har haft en sån, skaffar jag aldrig igen tyvärr. Den lämnar små vita prickar över hela akvariumet, hade svart sand och det satt vita prickar överallt, på rötter stenar ja u name it. Men dom är väldigt fina :)
Ja precis, zebrasnäcka köpte jag dem som:)
Vita små prickar har jag i akvariet, jag förstår inte vad det är egentligen:P
Jag har 23 grader i akvariet nu och alla verkar trivas, men kan jag alltså höja ännu mer?
De vita prickarna är ägg ifrån neritasnäckorna (zebrorna) :) De kommer aldrig kläckas, då de bara går att kläcka i bräckt vatten (tyvärr).
Så det blir till att peta bort dem så gott du kan om de stör synen :)
Jag skulle inte höja mer än 2 grader :) De flesta räkor går finfint i rumstemp, och det går ju upp till 25 varje sommar utan problem. Men mer än så, så riskerar du att tappa vattnet på syre och kanske skada räkorna.
Men till 25 borde inte vara problem :) Lycka till!
#12 Tack!:)
Inga problem :)
tack för svaret om vilken snäcka det va ..
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Äggen gjorde mig galen! Peta bort dem men det dök upp miljoner nya varje vecka! Sitter som berget gör dom med, men snäckan i övrigt är tokfin.