Slutat äta- helt!
Hej på er!
Mina föräldrar har ett gäng malawi ciklider bla. Metriaclima Estherae Minos Reef, 2 stycken har dom av den "arten", vi köpte alla av uppfödare och dom Metriaclima Estherae Minos Reef vi köpte så va den ena en hona och andra en hane, hanen va störst och det är fler än uppfödaren som har sagt att det är en hane. Nu har han slutat äta totalt, gömmer sig nästan hela tiden och "tuggar" jämt. Vad jag läst så slutar honorna äta när dom munruvar och att dom tuggar, är det en hona vi har då? Senast uppfödaren va hos oss så va även den andra en hane, åh vi blir så förvirrade! Mina föräldrar är väldigt oroliga att han blivit sjuk eller nått, jag tycker bara att han har blivit lite tjockare på magen och lite under "hakan"..
Är det någon som har erfarenhet av dom fiskarna?
Om den tuggar o fått en påse under hakan då är de med största sannolikhet en hona. de smalnar dock av om magen när de ruvar. De gömmer sig och försöker koma bort i från hanen som oftadt jagar dem.
Kram /Tess
Lägg gärna upp en bild på dem!!! :)
Kram /Tess
Okej, så då måste det va en hona :P
Här är en bild min mamma tog i början när vi fick dom 2, på bilden är det honan/hanen :)
Svårt o avgöra på den bilden men ioch medvatt den verkar ruva så måste de ju va en hona. alla tecken stämmer. risken nu är att hanen jagar ihjäl henne så hon skulle behöva eget kar. min hona blev ihjälstressad av sin hane tragiskt nog :(
Kram /Tess
Jo, fast dom andra fiskarna har vart rätt lugna med henne, hon är i bilen hela tiden och ingen kommer liksom åt henne. Så hoppas det håller sig så, synd att vi sålde det gammla karet annars hade vi flyttat henne :/
Va tråkigt att det blev så :/
Håller gummarna att allt skall gå bra! Jag sålde precis i väg min första kull som vi hann få innan han stressade ihjäl henne.
Kram /Tess
Pratade med en uppfödare i närheten och han sa att det kunde va bukvattenssot eller förstoppning just för att magen blivit större :/ Antar att det gått för långt och han får nog vandra vidare :/