Dvärgkulfisk?
Skulle vilja ha så mycket fakta som möjligt om dvärgkulfiskarna, Carinotetraodon travancoricus. Är riktigt sugen på att skaffa någon sån. Har ett akvarium på 30 liter som jag tänkte ha kulfisk i. Så nu vill jag veta ALLT om dom (läser självklart på om dom också, men litar faktiskt mer på folks erfarenheter). Funderar på att ha finkornig sand, alltså "sandstrands sand". Skulle en kulfisk trivas med det? Det står i stort sett överallt att det är en aggressiv enstöring. Men jag tycker det känns så elakt att ha en ensam fisk. Kan man ha flera kulor ihop, om dom växer upp tillsammans? Eller mitt kar kanske är för litet då..? Kan man ha en kula ihop med någon annan sorts fisk? Är det en svår fisk att ha och sköta, att få att trivas? Sen är det det här med saltet, har läst på flera sidor att dom gärna vill ha bräckt vatten, men samtidigt har jag läst att flera personer på olika forum skrivit att dom absolut inte vill ha salt i vattnet. Hur är det egentligen? Något annat jag ska tänka på när/om jag skaffar kulfisk?
Dessa har jag varit inne på flera gånger :)
Jag kom fram till att små grupper verkade bäst, och att 30 liter (som jag hade), var lite för trångt för flera individer.
Men jag hade en riktigt bra sida där det fanns massa info! Ska se om jag hittar den.
Här är den :) Uppdatera gärna om du skaffar några!
#1 och #2 jag har redan varit inne och lusläst en hel del på den sidan om kulorna. Har iaf inrett det som ska bli deras akvarium. Tänkte att jag testar att ha 2, funkar det inte så får jag väl sälja en/lämna tillbaka till butiken. Men jag hoppas det funkar med två, tycker så synd om dom när dom är ensamma - även om det är så dom vill ha det. Han som säljer kulorna, tyckte att jag kunde köpa dom redan på torsdag när jag ändå ska dit och köpa växter till mitt stora, nya kar. Han vet om att jag har inrett kulornas idag, men tyckte ändå att jag kunde hämta dom då. Så så får det nog bli. Ska bli sååå spännande! Hoppas för allt i världen att dom trivs bara, och funkar ihop :)
Häftiga fiskar, har också varit inne på såna ett flertal gånger :)
Vem är det du handlar av?
Jag köpte 4 st i affär, andra dagen på morgonen var 2 döda, sen efter ett tag så var jag tvungen att ta bort dem då de inte åt ngt som jag matade dem med, tyckte synd om dem när de magrade av så mkt, tyckte själv fisken var svår att ha….
Vad matade du dem med?
Regel nummer ett med dessa småttingar är ju tyvärr att de är kräsna. Ofta kräver de levande föda.
Provade det mesta 
Okej. Något levande foder?
Jag vågade inte köpa dessa småttingar, eftersom jag inte har plats att odla micromask och mygglarver och så.
Men vissa har lyckats finfint med att vänja dem vid frysfoder och snäckor.
Nej inget levande, men tror jag provade ALLT fryst som gick att få tag på. Sen även flingfoder, testa går ju alltid.
Dödade du dina fiskar för att du inte hade lust eller tillgång att prova levande foder?
Det står ju på alla sidor på internet att de i vissa fall kräver levande föda. Visste du inte det kanske?
Aja, gjort är gjort. Jag är inte här för att gnälla över någons fiskmat. :)
Inte för att jag inte hade lust, för att den info jag fick sa inget om levande föda…
Men gjort är gjort tyvärr….
Jaha, så pass. Vilken otur :(

Tyvärr får kulfiskar i fångenskap ofta för lång näbb, vilket leder till att man antingen får klippa den eller se fisken sakta svälta till döds. Läste lite snabbt på länken i #2 att detta även gäller dvärgkulfisken. Himla tråkigt om det skulle hända =/ Har av denna anledning inte vågat mig på kulfiskar, men visst har man varit bra sugen läääänge, sötare fisk får man leta efter!
Jag gav ju mina skräpsnäckor och det ska ju hjälpa dem.
Min är också extremt kräsen och det enda som slinker ner är röda mygg och levande snäckor. Vill testa levande räkor någon gång också, men det blir så dyrt i längden… Räkor i djuraffär kostar runt 30:-/st häromkring.. :/ Om jag får tag i billigare så ska jag absolut ge min!
#13 Näbben på dvärgarna brukar inte bli för lång om man tillåter dem att jaga levande snäckor/räkor någon gång ibland. Samma sak gäller dem större arterna som måste ha levande räkor, större snäckor och annat gott med hårt skal. Men självklart är det inte ovanligt att det händer att näbben blir för lång, men då har man oftast inte gett rätt kost.
TS, sand är ett mycket bra bottenmaterial till Dvärgkulfisk, så kör på det! Som jag skrev i din andra tråd så är de sötvattenslevande men tål nog lite salt. I ett 30 liters fungerar 3-5 individer bra, de stannar ju trots allt bara på 2,5 cm. Se till att vara noga med vattenbytena bara! De är VÄLDIGT känsliga mot nitrit.
/ Emma
Ja, de har väl inga fjäll? Utan en jämn yta? :)
#16 Kroppen menar du, eller? I så fall ja, de är helt släta över kroppen :)
/ Emma
Tack så mycket alla för era åsikter och tips. Hoppas att jag lyckas ta hand om mina små kulor på bästa möjliga sätt. Hur gör ni alla med snäckor förresten? Kulorna ska ju äta såna lite då och då. Men vart ska jag ha dom innan dom får ätas upp? Har ett till litet kar, men det har inget täckglas så jag är rädd att dom kanske klättrar ur. Och i det stora kommer det bo botior som då också äter snäckor.. Känns ju nästan som att jag kommer behöva odla egna snäckor, för mat till kulorna. Eller vad tror ni andra? Hur gör ni? Hur hade.ni gjort om ni var jag? Är det svårt att odla snäckor?
Har nu varit iväg och köpt en ny pump, eftersom den jag hade till mitt lilla kar verkar ha lagt av. Den är gammal som gatan (fick akvariet med allt tillbehör -94, sen dess har vi bara hållit efter alla grejerna) men eftersom pumpen nu började krångla massa så tyckte jag det var bättre att köpa en ny.
Två Ancistrus fick följa med hem också, en liten på några cm bara, och en lite större. Tänkte att dom får bo i det lilla karet till imorgon isf, när jag satt igång det nya, stora. Min förhoppning är att kulorna ska vara såpass snälla, så den lilla ancistrusen kan få vara kvar där hos dom. Den stora få flytta över till det stora karet sen när det är igång. Fick även med 5 snäckor från affären, såndär som dom har bland växterna och bara vill bli av med typ. Tänkte att 2 av dom får vara kvar när kulorna flyttar in imorgon, men dom andra 3 släpper jag över till slöjstjärtarna i karet utan täckglas. Får hoppas att dom inte kryper ur..
Ska jag be om att få med fler snäckor imorgon när jag köper kulorna? Eftersom dom ska äta ett par stycken i veckan, så känns det som att dom där rackarna kommer gå åt rätt fort. Vore ju bra om dom hann föröka sig lite också liksom, så jag slipper åka till affären och tigga till mig nya hela tiden :P
#4 har totalt missat att svara på din fråga. Jag köper från Falskogs Akvarium, som ligger en dryg mil utanför Borås, åt ulricehamns-/jönköpingshållet :)
Ju fler du börjar med, ju fler avkommor får du på kortare tid, tänk så :)
Har du ingen vas på några liter att ha i fönsterkarmen eller bredvid ett akvarium? Jag har ibland haft en tuss mossa och en växt, lite akvarievatten och en bunt snäckor i en IKEA-syltburk. Bytte vatten en gång i veckan bara, och matade med en bit broccoli eller morot.
De klättrar enligt mina erfarenheter inte ut. Jag har inte ens täckglas till mina äppelsnäckor.. Om de når övre kanten av akvariet så vänder de tillbaka :)
Eftersom det är "vanliga skräpsnäckor" eller vad dom nu kallas, så tänkte jag att dom kanske är annorlunda än "finare snäckor" på något sätt? Någon som vet hur fort det går att odla upp såna?
Jo, jag har en vas på någon liter. Men jag ska "inreda" den då antar jag? Räcker det med någon växt och kanske lite sand (för växtens skull om inte annat) eller vill dom ha något mer däri? Typ javamossa som du skrev? Vad för typ av växter vill snäckorna ha, finbladiga eller andra, eller det kanske är skitsamma?
När jag matar med broccolin och moroten, kokar du den först då, eller slänger bara i som den är? Fryst eller färsk? Mosad, eller en hel bit?
Jag finner dessa små skitdjur att föröka sig som kaniner! ungefär i takt med posthornen, om inte snabbare.
Jag rekommenderar posthorn och physa, då "kanelbullesnäckor" kan vara lite för hårda för små kulor. Alla tre sorter mår finfint i en vas dock. Du borde få hundra stycken på en månad, om du börjar med mer än 10 stycken.
Ja, två centimeter grus/sand och en växt går bra. Gärna en du inte är rädd om, som växer snabbt (exempelvis hornsärv eller vattenpest). Mossa går lika bra. Snäckorna verkar inte bry sig, sålänge de har något att tugga på.
Kokt är alltid bäst, då det är mjukare för dem. Kokt och sen fryst morot/broccoli/blomkål/zucchini/babyspenat/brysselkål går att köpa i affärens frysdisk :) Sätt 2x2 cm (ungefär) på en grillpinne och sätt ner i vasen, och byta ut varannan dag. Det går bra att låta dem vara utan mat ibland också såklart.
De äter också algtabletter och fiskmat och sånt, om du inte orkar dalta med morötter :)
#22 då passar det mig perfekt, eftersom dom lär gå åt som smör i solen :P och om det visar sig att kulorna inte hinner äta alla, så har jag ju 3 botior som säkert gärna får en snäcka då och då.
Jag vet tyvärr inte vad för sort det är på mina snäckor. Men dom ser inte kanelbulleformade ut.. Dom är snare ganska långa och lite halvspetsiga i skalet.. Ska se om jag lyckas få kort på dom.. Har just nu 5 stycken, men ska tigga till mig fler imorgon tänkte jag :) visserligen har jag bara hittat 3 i karet just nu, som fått flytta över till vasen som dom provisoriskt ska bo i. Tycker egentligen den är lite för liten, på 2 liter bara.. Har en stor cylindervas på 12 liter tror jag den är, där det nu bor 3 slöjstjärtar VÄLDIGT provisoriskt! (men dom har pump och sånt iaf, annars hade jag aldrig velat ha dom däri) Tänkte att snäckorna kan få den vasen så snart den blivit ledig, vilket är om typ 2 veckor..
Just nu har dom fått i en växt som tidigare varit hos slöjstjärtarna, men den har sett lite hängig och ledsen ut ett tag nu. Så om snäckorna tyggar sönder den gör det inte så mycket :)
Kan jag ge dom av alla dessa grönsaker du skrev upp? Kan ju vara kul för dom med lite variation tänkte jag.. Men då tar jag upp en sån fryst grönsak, och kokar lite lätt eller? Låter svalna, delar till rätt storlek och sen stoppar i vasen, på en liten blompinne?
Hur är det med snäckor, vill dom ha större stenar eller rötter också, eller räcker det med en växt?
Funderar på om jag kan ha något i den stora vasen sen när slöjstjärtarna flyttat ut, eller om jag bara ska ha massa snäckor däri. Tänkte om jag ändå har en liten pump som funkar bra och så.. Det är ungefär 22-23 grader däri och 12 liter då som sagt. Finns det någon sorts fisk eller något annat vattenlevande djur som kan tänka sig att leva där, förutom snäckor då..?
Jag har räkor och snäckor i min 10 litersvas :) Några dåligt färgade Körsbärsräkor och posthorsnäckor. Det enda viktiga är att inte slarva med vattenbyten.
Det låter bra som du tänkt dig! Jag har odlat skräpsnäckor i drickglas, så de är väldigt tåliga små djur. Äppelsnäckorna är mina bebisar, så de skulle jag inte göra så med, men just physor (googla dessa), och kanelbullesnäckor är väldigt tåliga.
Så både tvålitersvasen och 12-litraren borde fungera. Däri kan du utan problem ha posthorn också. Jag köpte mina för en krona styck typ :) Leopardfläckiga/bruna. Köpte hundra stycken åt botiorna. Det finns alltid folk som behöver bli av med en handfull av dem (plantswap, zoonen, redbee osv).
Vill du ha lite pointers om räkor och så så hjälper jag gärna dig. Jag har en uppfödning här hemma med körsbär och rainbows (och crystal reds inom kort).
Mvh Dani :)
#24 När jag byter vatten i dom små vaserna, då gör jag som akvarierna va, byter typ 30% en gång i veckan, och då häller jag i vanligt kranvatten? Ska dom ha i sånt där blått medel också (häller alltid i en LITEN skvätt sånt när jag byter vatten hos fiskarna) ??
Vad skönt, då ska nog till och med jag lyckas odla dessa djur då :) Får hoppas jag får massa små snäckbebisar snart då. Annars ska jag helt klart gå in på någon av dom sidorna du rekommenderade, och se om jag hittar några små snäckor. Vet inte om det är physor jag har heller förresten.. När jag googlade dom, så såg det ut som att dom var lite mer runda över skalet än vad mina är.. Men, spelar det någon roll om jag ska odla, vilken art jag har? Tänkte om det ändå är "skräpsnäckor" liksom, dom ska ju bara bli mat ändå..
Ja jag tar gärna emot alla tips och råd jag kan få, om typ allt egentligen :P Hade lite små funderingar på att skaffa fiskar igen nämligen, och fick bli fiskvakt åt en kompis tre slöjstjärtar eftersom hennes andra fiskar tuggade på fenorna och hon väntade på sitt nya akvarium (har btw dragit ut på tiden något enormt med det, hon skulle tagit tillbaka fiskarna vid nyår, och nu ska dom stanna till månadsskiftet). Och eftersom jag hade en stor cylindervas (12-litarn) som jag inte använde för tillfället, så fick fiskarna bo däri. Köpte en liten pump och inredning, så dom får ha det fint under tiden dom bor här. Och nu helt plötsligt har jag köpt mig ett 150-liters som jag ska hämta imorgon, och startat igång mitt gamla 25-liters som jag hade när jag var liten. Och nu dessutom en vas till snäckorna :P Så jag är nybörjare på det här kan man lugnt säga, eftersom jag inte haft fisk på 9-10 år.
Men, det här med räkor.. Finns det någon art som är ganska liten (eftersom vasen inte är så stor tänkte jag..) och lättskött? Om den är lätt att odla så är det bara kul, men jag ska mest ha dom för att ha något mer i vasen än snäckorna. Så om du har något tips på någon bra "nybörjar-räka" så säg gärna till :) Sen om du har lust att dra lite snabb fakta och "att tänka på" så vore jag evigt tacksam! :)
Jadå, en tredjedel i veckan räcker fint :) Jag använder inget medel alls till mina, men har du något medel som kan neutralisera klor och metaller så är det såklart bra (snäckornas svaghet).
Vad roligt!
Hm, är det malaysisk sandsnäckor du fått då? De som är vanliga är physa, kanelbullar, posthorn och äppelsnäckor (och malaysisk sandsnäcka). Men sandsnäckorna är nog för hårda för små kulor :( Man kan inte ens krossa dem om man trycker allt vad man kan.
Jag skulle bara rekommendera Körsbärsräkor :) De är billiga och tåliga (för att vara räkor). De fungerar bra i rumstemperatur, och äter det mesta och förökar sig bra.
Jag började med 30 stycken i våras och hade nyss över 200. Senare, när du fått koll på allt och fixat med vasen, så kan jag nog sälja en handfull till dig om du vill. Mellan 6 och 10 tror jag skulle vara bra, eftersom de tycker om sällskap.
De skulle tycka om någon form av rörelse (inte alls mycket, då de kan blåsa iväg ganska ordentligt med ett filter), men en liten luftpump som bubblar runt vattnet lite. Förutom det, och växter, så kan jag inte komma att tänka på något viktigt de kräver :)
såg att du handlar från falskog. då bor du i mina trakter. måste tyvärr säga sjukt dyr o har tyvärr inte koll på allt han säljer… tyvärr!
Kram /Tess
#26 Vet faktiskt inte om mitt medel fixar sånt.. Det är något blått medel som jag fick med i djuraffären när jag köpte pumpen till slöjisarna. Han som jobbar där sa att jag skulle hälla i ett par droppar varje gång jag byter vatten, för att det skulle bli bättre vattenvärden. Det heter Sera Aquatan, Water Conditioner. Ingen aning om vad det är bra för, och eftersom det står på tyska och franska, enbart, så är det inte så lätt att läsa sig till vad det gör heller.. Men någon här kanske vet?
Nej, såna är det inte heller, dom är FÖR spetsiga. Mina är mer som physorna, men lite mer ovala. Ska se om jag lyckas få ett kort på dom, så är det lättare att se vad det är för sort kanske.. Sen har dom nog ganska mjukt skal, för han i affären råkade mosa två stycken när han skulle ta upp dom ur deras kar och ge till mig.
Ja jättegärna! Jag skickar ett pm till dig så snart jag fått ordning på vasen, när slöjisarna flyttat. Blir väl någon gång i början av februari skulle jag tro.
Men då låter det som att dom ändå är ganska lätta att ha hand om. Får se om jag lyckas hålla dom i liv, och få dom att föröka sig något. En konstig fråga kanske, men kan kulorna äta små räkbebisar? Det ska ju vara bra för dom med något med hårt skal och sådär..
#27 Jag bor i Borås. Vart bor du?
Jaså, har han inte det? Ja jag vet inte.. Har flera kompisar som handlar där och är nöjda med honom, så därför ska jag dit också. Vart rekommenderar du att man köper ifrån då? Om vi nu bor i samma trakter.. Har varit inne i alla djuraffärerna här i stan, för att köpa lite sand och liknande. Köpte även två Ancistrus på Arken idag, och fick med några snäckor. Men den ena ancistrusen har redan dött tyvärr. Inte säkert det är butikens fel iofs, kan ju vara mitt vatten eller så också. Men eftersom det ligger döda fiskar i några kar, i varje djuraffär här i stan, så tycker inte jag att någon av dom verkar så bra.. Tänkte jag ska testa Akvariebaronen på norrmalm i borås någon dag också, har inte varit där än..
jadå, de älskar räkor :) De skulle nog döda stora räkor också. Så får du överskott är det bra foder :)
jag bor på kristineberg. har två Ancistrus från falskog du kan få. två hanar som vi köpte i från falskog som par vilket som sagt e två hanar. nä jag e absolut Inte nöjd med falskog faktist! fisk köper jag numera av privata odlare/importörer eller utav akvariebaronen(som är bäst i borås) han tar hem fisk till dig på beställning. i övrigt så köper jag mkt på arken då jag anser att de är väldigt duktiga på akvarie och fiskar. Döda fiskar i kar kommer man tyvärr aldrig ifrån. vad har du för fisk i övrigt? :)
Kram /Tess
Det är ju perfekt! :) Har läst på flera ställen att dvärgkulorna åtminstone kan vara ganska kräsna (kom på nu att det tom stod i denna tråden) så då kan det ju vara bra att ha lite extra goda grejer dom kan få äta ;) Att fjäska lite med någon som matstrejkar är alltid bra. Åtminstone om man vet vad dom FAKTISKT äter. Kan ju visserligen vara svårt innan man hittat vad det är som dom är helt galna i..
#30 Det beror lite på hur stora dom är.. Köpte en stor och en liten på arken idag, med tanken att den lilla skulle vara i mitt 25-liters och den stora skulle vara i det 150-liters jag ska hämta imorgon. Men om dom du har inte är allt för stora, så kan jag vara intresserad av dom.
Är det bara pga detta som du inte gillar falskog, eller är det andra grejer som gör att du inte gillar dom?
Oj, då får jag helt enkelt traska upp till honom snart och kolla in läget då. Bor på norrmalm nämligen, så det vore ju perfekt om han vore bra, tar max 5 minuter för mig att gå dit :)
Ja, dom är duktiga på Arken. Är där och handlar mycket till hunden, och än så länge en hel del akvarietillbehör.
Som jag skrev i ett inlägg (#25) längre upp, så har jag precis startat igång det här intresset med fiskar igen. Har en vas med 3 slöjstjärtar som jag passar åt en kompis, sen körde jag igång ett litet 25-liters igår, där jag nu har en Ancistrus och ska stoppa i två dvärgkulor imorgon. Imorgon ska jag även köpa ett 150-liters. Har inte bestämt mig helt hundra vad jag ska ha däri, men 2 fjärilsciklider, 3 silvermolly, 3 praktbotior och någon/några Ancistrus är det tänkt. Sen blev det ju, väldigt impulsivt idag, så att jag fixade till en liten 2-liters vas att ha snäckodling i, sådär en onsdagskväll :P Tanken är att snäckorna ska flytta över till vasen som slöjstjärtarna är i nu på 12 liter, så snart dom flyttat ut - vilket är om några veckor. Då ska jag även stoppa i ett par räkor i den vasen, ör att det inte ska se så ödsligt ut med bara massa små snäckor. (Snäckorna är för övrigt odlade enbart för att vara mat till framförallt dvärgkulorna men också till botiorna.)
Det är physor :) Precis som mina. De är nog en av de bästa att använda som foder :)
#36 nej men vad bra! Då hoppas jag att mina kulor tycker om dom sen då :) och att dom rackarns snäckorna förökar sig bra. Från hur tidigt kan man ge dom till kulorna? Eller aa, hur stora ska dom vara? Har 4 här nu som ser ut att vara jämnstora, och en som är MYCKET mindre (den i #35). Antar att dom 4 stora är typ fullvuxna, och färdiga att ätas av någon fisk?
Du kan ju prova dig fram :)
De kan vara "färdiga" redan vid 1 mm.
Allt beror på om kulan ser den eller inte :)
Å andra sidan, skulle det vara någon som är lite mindre, och kulan inte ser den så kan man ju se det som att det är dens lucky day. Då får den väl bo kvar i kulornas kar tills någon av dom ser den :P och dom dör nog inte om dom inte får äta en snäcka ena gången. Tänkte att dom får varannan dag eller så, så tanden hinner nog inte bli såå stor över ett par dagar bara :)
dom är väl ca8 cm långa skulle jag tippa! nä de e inte bara dörför. köpte Diskus som visade sig vara skräp. mina först Diskus som jag såg som projekt. så jag la inte mkt pengar per fisk men att de skulle bli sånna problem med dem. han har ingen direkt aning om de han säljer. lmalar som inte är rätt benämning. Sedan hans överpriser!!! sedan om man frågar nått man vet o får fel svar minskar ju förtroendet för de än mer. jocke på baronen är inte stor men har bra koll på sina fiskar. tyvärr inga ciklider hemma men plockar hem på beställning! :) jo några fjärilsciklider tror jag han hade tagit hem till nån men som inte blivit avhämtade. han håller bra priser på fiskar o säljer inte nån som ser dålug/hängigut utan avråder då att avvakta istället!
Kram /Tess
#40 men då skulle dom nog vara lagom till mitt stora kar. Kan ju pma dig om att komma och hämta dom sen? :) Jaha, ojdå. Aa, jag har som sagt bara gått på rekommendationer från vänner som är nöjda med honom. Men då ska jag helt klart traska upp till baronen istället :) är ju kanske mycket pengar man lägger ner på akvariet, så det vore surt om den man köper från inte kan sin sak. Har inte såå gott om pengar så jag gladeligen slänger dom i sjön precis. Vore ju bra om det man köper funkar/överlever liksom :)
jag har nog lagt ner ca 40 000 på mina kar. har 5 st kar, de minsta är 80l och de största är 540 liter. Så man är nog mer noga med o välja ut bra fisk då de lönar sig i längden. :) Ja pma mig om de så löser vi de!!! :)
Kram /Tess
Det blev inga kulfiskar idag.. :( han i butiken tyckte att jag skulle vänta en vecka till, eftersom akvariet inte varit igång så många dagar. Visserligen smart, och det visar ju att han bryr sig om fiskarna han säljer. Men samtidigt längtar jag ju ihjäl mig efter fiskarna. Ska dit i slutet på nästa vecka och köpa dom tänkte jag. Får se om det blir fler till samma kar som följer med hem, eller om jag bara köper några till det stora. Blev iaf lite mer växter och en rot köpta till kulornas kar, och bestämt (till 95% iaf) vad för mer fisk jag ska ha i deras kar :)
vart var du nånstans? :)
Kram /Tess
Var ute på Falskogs. Och jag tyckte han har duktig iaf. Men det är väl olika från person till person, vad man tycker :)
okooki! jo.men prata kan han! men allt info e tyvärr inte korrekt om fiskar. men men! :)
Kram /Tess