Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2285 ggr
Torreador
0

Coola små Triops!

Jag har precis köpt ett startpaket med Triops. Jag hade ett 20 liters kar över så jag tänkte att de kan få bo i det. Jag har lagt i två små plastbyttor som flyter i karet nu. Jag har batterivatten i den ena skålen och mineralvatten i det andra. Tänkte hälla några ägg i varje och se vilket som funkar bäst.

Man skulle ha en bit krossa morot i vattnet, stämmer det? Ska den tas bort sedan när de kläcks?

När kan jag flytta över dem till det vanliga karet?

Har ni andra tips och råd så kläm fram dem :-) Bilder är alltid kul också!!

Läs gärna mer om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok.

www.bondmoran.nu

Välkomna in!

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Sarah E]
0

Jag vet verkligen inget alls om detta men bara undrar: Batterivätska! Är inte det frätande/giftigt? Verkar liksom inte passa ihop med akvarium.

Man lär så länge man frågar :)

ivanhoe81
0

#1 batterivatten är destilerat vatten alltså ej frätande, hade det varit batterisyra så hade det varit frätande

MajaL
0

De är väldigt känsliga för vattenbyten och flyttar.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Sarah E]
0

#2 Haha!! Jadu, där ser man vad obildad man är. Platsar i tråden "Saker man säger…" Flört Ska inte säga att det där visste jag egentligen Tungan ute

[dynamitella]
0

Ts:

Jag skulle nog inte våga mig på att "förstöra" vattnet med morot, då jag själv märkt hur känsliga de är..

Men det ska nog gå bra när de ömsat ett par gånger och kommit upp i en säkrare storlek :)

Torreador
0

Ok, får se hur det går då. Det stod i bruksanvisningen att man skulle krossa en bit morot och lägga i. Men jag ska ta bort den i den ena burken och se hur det går.

Det här ska bli spännande!!

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[dynamitella]
0

Jaha, jag visste inte att det stod på själva bruksanvisningen :) På min står det att absolut inget annat än ägg+ vatten får vara i skålen.

Men det är ju så olika :)

Torreador
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De har legat på kläckning nu i 2 dagar och ingenting har hänt

Jag testade två olika vatten, ett med batterivatten och ett med mineralvatten. Lade i en bit krossad morot i varje burk som det stod på bruksanvisningen. 

Temeraturen ligger på runt 24-25 grader. 

Så här ser det ut där jag har dem

Läs gärna mer om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok.

www.bondmoran.nu

Välkomna in!

/Bondmoran

[dynamitella]
0

Min enda som kläcktes kläcktes inte förens efter 53 timmar.. Och den överlevde inte första transformationen, utan var fortfarande en liten loppa när den dog..

Jag vet hur besvikelsen känns >.<

MajaL
0

Bestämde mig för att skippa dessa. Då de låter lite för krångliga.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[dynamitella]
0

Ja, jag har låtit bli att prova med mina andra ägg.

Jag funderar på att leta fram hemmaodlade, från någon som har en perfekt teknik för att kläcka sina småttingar.

Det verkar ju som att våra köpta ägg har legat för länge.

MajaL
0

Aha, du tog de gamla?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[dynamitella]
1

Nej, men de har ju lagts på påse i USA för år och dar sen, och sen skickats hit och legat i coolstuffs lager i ett år :)

Så när jag väl fick hem dem kan det vara så att de redan är utgågna, så att säga.

Jag drog en rövare nyss och la i 4 ägg i kampfiskens akvarium i en burk med ingånget men rent akvarievatten. Jag tvivlar starkt på att något kommer hända, men det är bättre än att låta dem bli ännu äldre :)

Torreador
0

Ja det är ju bara att testa! Friskt vågat hälften vunnet… ;-)

Jag ger mina ägg ett par dagar till så får vi se sedan.

www.bondmoran.nu

Välkomna in!

/Bondmoran

Torreador
0

5 dagar nu och ingen har kläckts :-(

[dynamitella]
0

Samma här :(

Jag gav upp idag. Imorgon tömmer jag ut vattnet och satsar vidare på räkorna.

Reby28
0

Alltså vad är de för något? Skaldjur, fiskar, insekter/leddjur? De ser ju ut som.rymdvarelser!

Ratata
0

#17 De är ett sorts kräftdjur :)