Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1118 ggr
[filippa99]
0

Djuraffäärer -.-

Jag var på en djuraffär idag… Typ alla fiskar var sjuka och vissa till och med låg på båtten. Jag frågade hon som stod vid kassan " Har de här fiskarna värkligen fått till räckligt med mat?" Då sa hon " Ja, vi matar de en gång på morgonen och så väntar vi tills näs nästa morgon ". Jag är såå trööött på djuraffärer !-.- Iaf de som inte kan sköta djuren ordentligt!

[dynamitella]
0

Men det är ofta inte maten det är fel på. I våra djuraffärer häromkring får fiskarna mat två gånger om dagen, i form av artemia, flingfoder, mygglarver och vegetabiliskt till herbivorerna. Men ändå ligger det ofta döda djur.

Det är vattenkvalitén, brist på utrymme, stressfaktorer, enskilda sjuka djur som inte isoleras och ren okunskap hos personalen som tar död på fiskarna.

Jag blir själv ganska arg när jag ser hur mycket dödsfall som går att undvika. Därför köper jag 90% av alla mina djur från hobbyodlare och vänner.

Reptile-Lovers
0

Problemet är all import fisk som man stoppar i karen.

Mycket blev sämre när Simontorp stängde.

Ingen för karantän längre.

Man stoppar i fisken byter vatten o säljer direkt av fisken som kommer tex från tjeckien eller thailand

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

[filippa99]
0

#1 Ja, men hon sa altså att de matar dem en gång på morgonen varannan dag. Vi matar våra fiskar två gånger per dag. Så jag tycker att det är överdrivet lite.

Reptile-Lovers
0

Där jag har jobbat har vi matat 1 gång innan kunderna kommer.

Är det ny fisk matar vi 1 gång på kvällen efter stängning oxå

OlleA
2

De flesta fiskar klarar sig utmärkt med mat en gång varannan dag. Undantag är möjligen små yngel, som helst ska simma i mat nästan hela tiden för att växa bra. Annars är det nästan omöjligt att svälta ihjäl fiskar, risken är mycket större att de dör av övermatning. Antingen att de föräter sig eller (oftare) att matrester blir kvar och förstör vattnet. Har man vuxna, välnärda fiskar, kan man mycket väl lämna dem utan mat i 1-2 veckor om man åker bort. Med detta menar jag förstås inte att fiskar SKA svältfödas, bara att det är mycket större risk att man matar för mycket än för lite. Dynamitella har helt rätt i att det ofta är vattenkvalitet, trängsel mm som gör att fiskar mår dåligt i zooaffärer. Ofta ser man t ex fiskar med helt olika vattenkrav tillsammans.

Olle

GuUuLd
0

#2 Akvariteknik körde iaf. Karantän på sin fisk för ett par år sedan vet jag.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Reptile-Lovers
0

Hej ja jag missade att skriva att det är endast dom som gör det

[Psst]
0

jag vet själv inte hur det fungerar "bakom kulliserna" på zoobutikerna eller hos importörerna förutom hos min egen lokala butik. jag hoppas bara att ni som skriver här sitter inne med säker info för annars känns det bara osmakligt med en massa antaganden och fingerpekanden, tills någon rättar ens uttalanden och då korrigerar man  sina fakta litegranna.

"assumption is the mother of all f#*k-upps"

Reptile-Lovers
0

Jag har själv jobbat i 2 butiker så det är inget antagande utan ren fakta.

Varit ansvarig över akvarie avdelningen på båda butikerna

[Psst]
0

Bra, då vet du ju hur det fungerar i landets butiker. för vi ska väl utifrån den vida erfarenheten utgå från att det är så det går till.

Reptile-Lovers
0

Ja att 90% är import fisk

För mig veterligen är det endast akvarieteknik som har karantän nuförtiden

[dynamitella]
0

Menar du nu i din stad?

Våra två affärer i Landskrona och Lödde har båda karantän. Nya fiskar sätts i bakre rum tills kusten är klar, så att säga.

.. Så om du vill påstå att endast akvarieteknik i hela sverige har karantän, så får du nog hosta upp lite bevis :)

viciouscircle
0

5# Jag har hört att det där om att mata ihjäl fiskarna även det är en myt..?

[dynamitella]
0

Vad som kan hända är att de blir förstoppade av fel sorts mat, få luft i magen av att äta från ytan, och dö av nitritförgiftning efter övermatning.

Men i regel slutar fiskar att äta när de är mätta.

viciouscircle
0

14# aah okej.. så då är det i regel sådant som tillkommer med matningen alltså och inte själva maten i sig :)

Reptile-Lovers
0

Det är den enda grossist

Jag talar om grossister vad andra butiker runt om i landet har kan jag inte tala om.

Då är det bra att dom har det i landskrona

På ena stället jag jobbade på hade vi en liten ställning bak dit vi flyttade fisken vid sjukdom för att inte kunderna skulle se det.

Men det är otroligt få tror jag som har en karantänställning bakom butiken .

Men det är mina tankar o erfarenheter

Host host

[dynamitella]
0

Ja :)

Det kan säkert vara så att någon haft en korkad liten fisk som de matat och matat och matat tills magen inte pallat trycket, och därmed orsakat ett dödsfall, men jag tror ju helt klart på de vanliga teorierna!

Så som jag upplevt det är det främst slöjstjärtar som tar skada av fodret, antingen genom att förtära för mycket protein och bli förstoppade (ärtor botar detta ganska lätt), eller genom att svälja så mycket luft att de vänds uppochner och dör(att blötlägga fodret eliminerar risken för detta).

Och resten av dödsfallen i samband med foder vore då övermatning --> ammoniak/nitrit --> death.

Så hur som helst, så går allt att undvika :)

[Psst]
0

jag tycker bara att man ska vara lite försiktig med sina "säkra" uttalanden. eller vara tydlig med var ens "fakta" kommer ifrån om man nu ska säga saker och inte bara slänga ur sig "oneliners".

vi har gått från "ingen för karantän längre" till. "men det är mina tankar och erfarenheter."

Vad importörerna gör känns bortom mig, men förhoppningsvis kan jag välja eller påverka min lokala butik.

Reptile-Lovers
1

Jag kan inte tala om andra butiker jag talar om grossister

O där är det endast akvarieteknik som karantärs för fisk nu mera

Simontorp har stängt

Det är inte oneliners

Vad handra butiker har o inte har kan jag inte säga

Det kan endast dom som jobbar där !

[Psst]
0

Suveränt. Då vet vi hur långt din erfarenhet och vetskap sträcker sig och vilken tyngd dina ord bär.

synd bara att DET inte var tydligare från början.

Reptile-Lovers
2

o där kom barnsligheten in eller vad du nu håller på med.

Tackar för mig