Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3832 ggr
[dynamitella]
0

Vad har du för växter? Byteshandel? :)

Här har vi nu en tråd där alla kan skriva upp vad de har för arter i sina akvarium och byta/sälja sina akvarieväxter. Det är en allmän tråd.

Det är fritt fram att fråga om byteshandel och efterlysa specifika växter.

Här är vad jag har. Jag har inte överskott av något för tillfället, men det som jag har mest av är de som är i fet text.

Ludwigia repens

Ludwigia palustris

Vallisneria spiralis

Blyxa japonica

Hydrocotyle japan

Rotala macranda

Rotala rotundifolia

Elatine triandra

Egeria densa

Anubias bartei

Cryptocoryne pontederiifolia

Cryptocoryne undulata

Cryptocoryne usteriana

Vesicularia dubyana

Pistia stratiotes

Myriophyllum aquaticum

Hygrophila polysperma

**Staurogyne repens
**

Här är vad jag söker:

Myriophyllum aquaticum

Hygrophila polysperma 'Rosanervig

Anubias nana (petit)

tesselituss
0

Toppen! Då vill jag efterlysa TigerLotus :) skrev en köpesannons för ett tag sedan men ingen nappade på de då, får se om jag har bättre tur nu?! :) Jag har mest vallisneria både jätte och en mindre modell som jag kan byta med. men köper gärna med :)

Kram /Tess

sallad
0

1.Vallisneria (min favo)

2.Vattenpest

3.Hornsärv

4.Ludwiga ???

5.Anubias nana

6.Svärdplanta?

7.ANDMAT! O_O'

8.Okända växter 2st

9.Java mossa

10.Java ormbunke

Sen har jag säkert några fler växter :D jag orkar inte ta reda på latinska namnet på dom andra :)

-Rasmus 🌈

[Sarah E]
0

Kanonbra initiativ med en sån här tråd!

Okej, dessa växter efterlyser jag:

Hydrocotyle "japan"

Sagittaria subulata (dwarf)

Marsilea hirsuta

Det jag har nu är:

Pistia stratiotes (trodde det var frogbit, men det är ju musselblomma)

Limnophila sessiflora (gälört)

Anubias ??? (bladen är små så kanske "nana"?)

Hydrophila polysperma

Sen har jag en anubiasliknande växt med stora mörkgröna blad och lite rödaktiga bladskaft. Den är planterad i gruset men växer på liknande sätt som anubias.

Har även en snabbväxande växt med små runda ljusa lite "knubbiga" blad blad.

[dynamitella]
0

Sarah E : Jag rensade precis bort en näve japan! Vill du byta det mot några små anubias?

Jag tänkte byta ut javamossan hos min kampfiskhane och binda fast några anubias på roten istället. Är det något som du vill ha kan jag lägga med det också (jag har inte skickat paketet än med repens än, så det är inte försent)

Mvh Dani :)

[Sarah E]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Här är mina anubias. Vet ju alltså inte vilken sort det är, bara att de är rätt små.

[dynamitella]
0

Dina är nog normal-stora tycker jag allt.

En liten anubias nana är ju såhär små:

http://img402.imageshack.us/img402/4384/tree1.jpg

Så du, vi kan strunta i det :) Jag slänger med den andra växten som bonus till dig istället, gratis.

Jag kommer nämligen behöva så små som på bilden :) Så jag ska se om jag kan leta reda på någon som kan sälja typ 10 till mig.

[Sarah E]
0

Men oj! Tack vad gullig du är! Ska bli kul att plantera!

Hihi, ja de var ju lite mindre än mina. Jag är ju okunnig på detta som du ser ;) Men..man lär så länge man frågar Glad

[Sarah E]
0

Vet någon vad detta är för en växt?

[dynamitella]
0

Det ser ut som en vanlig anubias barteri :)

Jag har en sån som är 35 cm hög och 40 cm bred i mitt stora akvarium :)

[dynamitella]
0

Ett växtpaket till är nu tillgängligt. Kolla i säljes-delen!

Jag har också 3-4 portioner med javamossa som blev över efter kampfiskens re-make idag.

Och ca 5 portioner Staurogyne repens :)

Påsarna är 8x12 cm.

Staurogyne repens = 35;- / påse (10-12 skott)

Javamossa = 25;- / påse

Reby28
0

Har nu klippt bort skott från min Limnophila heterophylla, när skotten får egna rötter säljes de för 30kr/st eller bytes mot Anubias nana eller någon röd växt jag anser passar (kan inga röda växters namn så släng upp bild om ni har någon så bedömer jag om det är intressant).

[dynamitella]
0

Vad köpte du dina plantor för?

Jag har haft Limnophila heterophylla och sessiliflora många gånger, och har aldrig betalat mer än 40 kronor för 15 skott. Kanske har jag fått det billigt.. Men 30 kronor skottet är lite saftigt :)

Reby28
0

Oj bild kanske..

Reby28
0

#12 50kr betalade jag!

Men visst jag kan sänka till 20kr, ingen biggie (;

[dynamitella]
0

# 14

Det var allt dyrt!

Men det är klart, det skiljer ju sig från butik och privatperson. Jag känner själv att jag är billig jämfört med affärerna, men dyr jämfört med vad en fjuttig växt borde kosta.

Reby28
0

Alltså skotten är ju långa och jag buntar ihop dem så menade inte riktigt 30 per skott ;o sorry haha blev lite virrigt.

EDIT: Men okej folk får buda själva istället för jag kommer ändå inte gå back, den växer hela tiden så det kommer alltid att finnas!

[dynamitella]
0

Det är inte min ensak vad du tar betalt! Det var inte så jag menade :)

Jag tänkte mest om du gått och fått betala överpris förut :) Det är alltid bra att veta på ett ungefär var man kan få tag i lite bättre priser!

Plantswap.se är superbra om du ska sälja eller köpa :)

Reby28
0

#17 Ja inte fan var det 15 buntade i växten jag köpte, typ 4-5 kanske. xD

Men however så blir den ju stor fasen på bara några veckor och får nya skott hela tiden så vad man än betalar så tycker jag det är värt det för en finbladig växt, med tanke på att den inte dillar av sig lika mycket som Cabomba och är dessutom snyggare än Hornsärv, Gälört osv (;