Hur får man tetrayngel?
Hej alla!
Jag har en fråga, hur kan man egentligen få tetrayngel? Jag har haft fiskar sedan jag var 2 nu är jag 12 och har haft tetror hela tiden, men jag har aldrig fått tetrayngel :-/ Skulle gärna vela veta hur man kan göra. Väldigt tacksam för svar! / Filippa
vilken tetra är det?
jag tror inte man kan få neontetrayngel. ja tror de odlas på nå konstigt sätt :P
Ok, det var det jag undrade :-p För det tar ju aldrig liksom slut :p
jag har för mig att de är silverklassade, så omöjligt ska det nog inte vara, bara man är envis 
min kompis har neontetror och ibland kommer det ut nån klump som ser ut som rom men det blev aldrig nånting av de så de kanske har något med de att göra :)
aa, Tack! :)
Visst leka kan de göra, men risken är stor att de själva äter rommen. Sen är det även så att rommen är ljuskänslig och ska vara i mörker för att inte bli förstörd.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Aha, tack alla som svarade! :-)
Men hur kan man se skildnad på hona & hane?
Honan är oftast lite större och har en bredare rand. (Ganska svårt att skilja dom enligt mig)
kardinaler går nog inte, de är guldklassade.
Jag har en vän här i stan som odlar både kardinaler och neontetror. Jag kan förklara hur han gör, men det kommer inte hjälpa oss normala människor :)
Det krävs ett ljustätt rum, speciella odlingstankar och yngelfoder och så. Lite för jobbigt för den lilla inkomsten när man säljer avkomman!
Det är samma sak som hur svåra de är att odla. så guld blir svårast och sedan bara nedåt.
Så har jag förståt det iallafall
OKej, Ja då lär nog Guppy var lagom kronglgit för mig då =)
Ja. Lyckas du att INTE få yngel av dina guppys, då är du duktig. Haha.
#16 Stämmer bra det 
Guld kräver oftast väldigt speciella förhållanden, olika anordningar, odlingsbassäng eller liknande om jag fattat rätt. Inget man kan förvänta sig i hobbykaret.
Silver kan man få fram om man engagerar sig och gör vissa anpassningar, enligt min egen tolkning.
Brons är lättodlat, typ Ancistrus. Krävs typ hona + hane + grotta 
Mina yngel klarar sig inte längre i sällskapskaret. Pappa sa idag "men Daniella, varför är där inga yngel? Nej nu får du sätta upp en barnkammare minsann!".
Så idag åkte ett nytt litet akvarium upp till de dräktiga honorna. Kanske om du gjorde så också?
På så sätt kan du reglera maten så att alla får vad de behöver, och eliminera all risk för kannibalism :)
Rommen från neontetror drabbas lätt av mögel om de hamnar i ljuset, samt att de äter upp rommen om de kommer åt. För lääängesen fick jag upp ett yngel, men akvariet var överfullt av täta låga växter. Antar att något romkorn hamnade ljusskyddat och lyckades överleva.
Min slutsats: Det var ren tur, och troligen så skulle jag aldrig lyckas igen ens om jag försökte!
#22 Vi har ett lite mindre akvarium för ynglerna det är nog ett 20 liters akvarium :p Fast jag vet inte exakt xP
.
Har du fått några yngel? :D
#27 Aha :)
Jag har själv nyss fått tillåtelse att sätta upp ett kar till våra guppysar :) Honorna får vara däri och föda, och sen tillbaka i det stora.
Mycket bättre än yngelkass! :)
vet du när man vet att dem ska föda
Jag plockar mina exakt ett dygn innan de föder, men det är väldigt svårt att pricka in det så noga.
Om du kollar uppeifrån ner på fisken, så ska du kunna se stora bulor på sidorna, som en tjock kossa :)
Sen brukar många honor bli lite fyrkantiga om magen i profil precis innan de ska föda. Men du måste nog observera dem 2-3 kullar innan du vet precis när de ska föda.
Man kan se yngelna i magen på henne framför analfenorna.
.. Men lägg ut en bild på henne om du vill, så kan vi kanske hjälpa dig att avgöra när hon ska ha smått :)