Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 5963 ggr
MarieEriksson
0

Alkottar.

Ja, Jag HAR Googlat Flört

50 liter dvärgciklid planer/drömmar.

Lågt ph och färgat vatten. Har alkottar men sen då? Har läst att man kan koka och/eller skålla kottarna. Men då blir man väl av med endel av kottarnas syfte. Känns helt fel att bara släppa ner dom i karet utan att först ha dödat eventuella kryp och bakterier.

Eller?

Funderar på att köra dom i micron eller ugn ett tag innan.

Någon som vet?

[dynamitella]
0

Haha! Jag kände piken! :)

Jag slängde bara i mina. Men jag hade inga dyrbara fiskar :)

Du har ett par val:

1. Koka dem i ett par dl vatten. Koka tills det stormkokar och vattnet blivit alldeles brunt. Frys in vattnet i kuber eller liknande, eller förvara i burk. Dosera sen med detta för att sänka pH.t (detta är lite opålitligt, men fungerar).

2. Lägg dem på en plåt i ugnen och bränn i 180 grader i 10 minuter. Släpp ner ett par i akvariet och mät pH under en vecka.

3. Släpp ner dem och hoppas på det bästa :)

(jag lägger min röst på ugnen).

Ps. Jag föredrar eklöv, eftersom de skapar ett snyggt vilt intryck, och inte sänker pH.t så drastiskt som alkottar (en alkotte i 3 dl vatten sänkte från 7.5 till 5.5 på fyra dagar här hemma)

sallad
0

Jag gillar också eklöv :) och mina corysar och grenmalen älskar dom!

-Rasmus 🌈

MarieEriksson
0

Tack…

Jag har än så länge ingen aning om vad fiskarna kommer kosta.

Läste att det kan va lurigt att veta dosering och att det är bra att börja försiktigt och mäta sig fram.

Ganska säker på att det kommer bli ugnen. Kan lätt se kottarna på botten som en inredningsdetalj.
Alternativ 1 är inte heller fel. Kottarna kan ju ligga på botten även om jag har "de goa" från dom i frysen och doserar med tinade isbitar.

Alternativ 3 går bort, käns riskabelt.

MarieEriksson
0

Jo eklöv ingår i planen. Vill ha det riktigt vilt sådär.

theraphosa
0

Jag säger oxå eklöv, de blir fin färg på vattnet och sänker inte ph värdet så hasstigt. Och de ser nice ut =)

Stoodyear
0

Och eklöven kör ni också i ugnen? Det är toksnyggt med!

[dynamitella]
0

Haha, nej, här sköljde jag av dem med skållhett vatten bara. Men ja, ugnen är ju grymt rekommenderad :)

Stoodyear
0

Dom kan ju bli snygga i ungen med! GrilladeCool

Måste man vara framme på hösten å plocka eller går det göra något med färska blad? Lägga på tork? Eller blir det massa näringsämnen och sånt kvar då?

MarieEriksson
0

På tal om grillade löv. Senast jag o familjen va på en fisketur, med grill såklart. Så grillade jag björklöv och sa till min son att det är naturchips. Gissa om han glodde när jag åt upp ett. Haha…

Glömde bort alkottarna i ugnen. Kom på dom när jag kände en mysko lukt. Ups… Släppte ner tre stycken och dom flöt en lång stund. Provade att koka dom och då sjönk dom och kokvattnet blev aningen färgat.
Men jag kokade vatten och kottar som jag la obehandlade i vatten igår. Vill få ner ph och få lite fäg fort. Och nu är det svagt tefärgat.

Ska iväg snart och köpa rötter, lite skiffer, annat smått o gott och kanske även några små ciklider. Skrattande

theraphosa
0

#9 kocka inte rötterna så får du massa ferg! Och gå ut förök hitta ek löv, men inte nära en väg för då kan de finnas avgaser och salt på dom =)

[dynamitella]
0

Jag gör tvärt om. Färgen försvinner gradvis när jag kokar dem.

theraphosa
0

#11 ja exakt och hon vill ju ha färg, därför ska hon inte göra de…

Stoodyear
0

#9 vilka små ciklider står på önskelistan??

[dynamitella]
0

Jaha! Jag uppfattade det som att "koka inte rötterna, då blir det färg".

Men färgen försvinner ju inte bara för att hon kokar dem en gång :) Jag kokade mina i 17 timmar under en veckas tid, och blötlade i ytterligare en månad. Efter det gav de fortfarande ifrån sig svagt tefärgat vatten.

theraphosa
0

#14 ne de vet jag oxå men sa bara att om hon inte kockar dom alls och bara sköljer så får hon massa färg och om hon tycker de blir för mycke är de bara att ta ut roten när de är lagom och kocka ur den ordentligt och sen i igen…

[dynamitella]
0

Hon får praktiskt taget svartvatten utav alkottarna.

Jag tror att kokning bara behövs för att hjälpa roten att sjunka. Färgen kan hon få på annat vis :)

theraphosa
0

#16 Hon sa ju att hon INTE fick så mycke ferg av kottarna och ville ha mer, därav mitt tipps om att inte kocka roten för den ger en jätte fin brun ferg på vattnet.

[dynamitella]
0

Kottarna kommer färga vattnet brunare på tre dagar än vad en rot kommer göra på tre veckor :)

Därför säger jag som jag gör.

Ts. Om du vill (och vågar sänka pH.t), kan du lägga en handfull kottar i en nylonstrumpa, och använda som te-påse utöver de du har på botten. På så sätt kan du reglera både färg och surhet väldigt enkelt. Kottarna blir inte "gamla" på flera år :)

http://www.pmdd.se/zoopet/alkottar/alkottar.jpg

theraphosa
2

#18 Jag fick väldigt brunt vatten när jag gjorde som jag sa på några dygn men de kanske va en inbilning då. Vilken tur att du finns dynamitella, vem skulle annars ge än dryga komentarer och antyda på att ens knep är värdelösa? :)

[dynamitella]
1

Ja tänka sig. Utan mig kunde ingen uppfatta mina tydliga och fakta-baserade kommentarer som personliga påhopp.

theraphosa
2

# 19 Men du prata ju till mig, du komentera de jag skrev för att DU missuppfatta. LÅT MIG VA vill Ts inte ta minn knep så gör hon inte de, varför ska du av alla prata med mig. Prata på om kottarna ist och inte till mig utan till Ts.

[dynamitella]
0

Det är ett forum. Om du tar illa upp av att jag påstod att alkottar färgar vatten mer än rötter, så har vi allvarliga problem.

Jag hyser inte agg mot dig, och ser inte varför du gör det heller när jag inte är elak mot dig.

Jag kan sluta att tilltala dig helt om det hjälper.

theraphosa
0

#22 Hur är de ett alvaligt problem? och nej jag tar inte illa upp för att kottar fergar vatten mer än rötter men jag tar illa upp/blir arg när du ska vara dryg mot mig, jag tål inte sånt blir lack på 2sek.

Tycker du att kottar är bra så skriv de, men inte till svar på min komentar, för de har inte med saken att göra.

Du och jag har ju hafft dispyder tidigare så varför ska vi komentera varnadras komentarer? låt mig va, jag komenterar inte den här tråden för att få höra ditt babbel om kottar och drygheter.

[dynamitella]
0

Alla kommenterar olika människors kommentarer. Jag väljer inte ut dig av en anledning.

Det är du som väljer att ta det negativt och sen skälla på mig.

Så ja, det är en bra idé. Jag behöver aldrig kommentera något du skriver igen. Inga problem. Så länge du gör det samma :)

[dynamitella]
0

Sorry Marie. Det var inte meningen att ta över tråden med gnabb!

theraphosa
0

#23 Ne de påstog jag inte heller. Jag har dyselexi men så otydligt ka jag inte skrivit så att du fått de till de?

Ja de är ju du som har börjat båda gångerna så de kommer ju hjälpa :)

Stoodyear
0

#26 Du verkar ganska känslig, hon var väl inte så bitchig? Uppfattade det inte alls som någon kritik emot dig eller som att dina knep var värdelösa!

Haha, hon som börjat? Är vi i sandlådan nu eller? Flört

MarieEriksson
0

Oj oj… Min tråååd, haha… Har bara skummat igenom gnabbet…

MEN… Obehandlade alkottar färgar massor. Vet inte om jag dödade kottarna i ugnen, kanske dom bara behöver mer tid innan dom vaknar.

Rötter färgar ja! Men vad jag har läst är det väldigt olika hur mycket rötter färgar eller inte färgar. Vissa färgar massor i flera månader, andra inte alls. Vissa flyter i flera veckor, andra sjunker direkt.

La min nyköpta rot i badkaret under tiden jag tvättade skifferplattorna jag köpte. Roten sjönk direkt, det har alla mina rötter gjort, me like.

#8 Stoodyear, det blev det jag suktat efter i flera veckor. Fjärilar! Skrattande

Vääääldigt bleka och små, för små för att säkert kunna avgöra kön. Min förhoppning är att jag köpt en hane och två honor. Är det så illa att det är två eller, hemska tanke tre hannar så får dom flytta till mitt 220liters.

#10 Givet att inte plocka nära väg men bra att nämna! Skadar inte att ta med en sådan sak, kanske inte är självklart för alla som kommer läsa tråden.

Risk att det blir rörigt nu… Men dom två alkottarna som jag la i en liten skvätt akvarievatten igårkväll, som jag sen kokade, ligger i karet nu. Känns lite skäry så kommer mäta ph dagligen nu i början.

Första gången jag läste om fjärilar så insåg jag att det inte v något för mig för dom är så känsliga och svåra.
Men nu vågar jag. Har läst, läst och läst.

Så, för att få till det där vilda i karet, som är på 54liter, kanske inte nämt det tidigare, så är det alltså dessa två alkottar men inga löv än.
Endel växter, några stenar, bland annat två svarta blanka och ett gäng rötter. Och jag är så nöjd med hur murrigt det redan ser ut.
Tror dom kommer trivas.
Min sambo tvivlar på att vi kommer se dom, haha.

Bild kommer så småningom…

Jag har fjärilar!!!!Skrattande

[dynamitella]
0

Åh vad roligt! :)

Och du kan ju ha mer än 2 alkottar i 50 liter. Närmare 10 nu i början. Det går ju att ta ur när du har fått en passande miljö :P

theraphosa
1

#27 o varför lägger du dig i ? Haha kalla de vad du vill, men dynamitella vet vad jag menar.
Ne jag är inte känslig men blir för lätt irriterad och tål inte när folk är dryga i onödan. Men hon och jag har löst de så du behöver inte leka polis =)

Stoodyear
0

Man kan ju få lämna tillbaka nån om du skulle fått fler hanar, så att du får ett par! Det hände mig och dom tog tillbaka en hane och så fick jag en hona Tungan ute Gud vad roligt, nu vill jag höra hur det går! Låter som du har värsta drömkaret för fjärilar ;) Jag har också skifferplattor, lägg de så gömda som möjligt så blir det perfekt lekplats ;)

Stoodyear
0

#30 Tycker du överreagerar extremt, och helt i onödan. Har inget med att leka polis att göra.

theraphosa
0

#28 de blir nog toppen! fjärilar är söta. Ja rötter kan va så olika, jag gillar dom som är massiva och har en ljus sida och en mörk typ  =)

MarieEriksson
0

#31 Frågade hur det va med o lämna tbx om det va "fel" kön på dom och det gick inte.

Skiffelplattorna är inte direkt gömda. Hmm… Men det får va som det är nu. Händer det inget får jag möblera om.

Vill såklart få dom att leka.

Stoodyear
0

Synd! :/ Ja, testa dig fram! :) Jag möblerade om flera ggr och ingen ggn tyckte de om det utan tog och la äggen på ett blad liksom, vilken diss.

theraphosa
0

#34 va konstigt de brukar man få göra :S

MarieEriksson
0

Nu är dom ikoppade och har fått lite mer färg. Glad

MarieEriksson
0

Orolig uppdatering…

En av dom jagar dom andra två. Varken bråk eller lek så det är väl ingen större fara. Men dom två som blir jagade är mycket blekare än den tredje. Bleka, allmänt slöa och magra. Tittade på dom noga i affären och bleka va dom alla tre då men dom såg ok ut i hullet.

Har matat dom med tubifex och flingfoder. Ingen av dom visade något intresse för tubifexen men flingfodret såg jag två av dom äta, spotta ut, äta och så. Hoppas alla fick i sig något.

Men dom magra krakarna orar mig. Några råd???

Stoodyear
0

Mja alltså det kan ta ett tag för dem att vänja sig vid kosten, skulle rekommendera röda mygg bara för att få dem att börja äta. Annars kan man bara vänta och hoppas på att dem tillslut vänjer sig vid maten, vilket de brukar göra. Mina vägrade käka maten jag erbjöd först, och sen matade jag in dem på röda mygg för att sedan stegvis gå över till annan mat!

När man väljer i affären ska man helst ta väldigt gott om tid på sig, så att man väljer det största mest färgglada paret, och kika noga så att man ser ifall de verkar vara ett par. Just den delen är svårt när dem är små, då det finns risk för att de inte "parat" ut sig än. Man kan då, som det låter lite på dig, ha fått sig en dominant hane som mobbar de andra två oavsett om det är honor eller hanar. Att dem tappar färger är helt naturligt, starka färger = dominant, så de bleknar för att visa den dominanta att han/hon är bossen. Skulle du flytta dem skulle färgerna vara tillbaka på fem min.

Hoppas något var till hjälp, bilder på var och en hade hjälpt att avgöra om det är honor eller hanar du har :)

MarieEriksson
0

Ny mat är sällan poppis direkt, vad det än är för delikatess. Det va därför jag gav dom flingfoder, tänkte att det är väl vad dom är vana vid att äta i djuraffären.

Har fryst mat till dom som jag ska ge dom idag. Kanske blir röda mygg, det är fyra olika sorters foder i samma förpackning och dumt nog står det inte vilka bitar som är vad.

Jag vet att det finns lite planearier och andra småkryp hos dom men jag vill att dom ska äta ordentligt.

Tog väldigt god tid på mig när jag valde dom. Såg inga tendenser till att några av dom hade valt sin partner. En av dom som håvades upp hade inga bröstfenor så den fick komma tbx till dom andra.

Läste på en sida om att det bästa sättet att avgöra kön på dom är att kolla på den mörka fläcken. Om det är blåa prickar i den så är det honor, hanarna har inga blå prickar i den.
Bra sätt eller inte?

På en av dom magra fiskarna ser jag inte ens den fläcken. På den andra kraken kan jag se den och det är blå prickar i den, och på den tredje är det ingen tvekan om att det är blå prickar i fläcken.

Ska försöka ta kort på dom. Tyvärr är jag dålig på att ta kort på akvarium.

Stoodyear
0

Röda mygg brukar få igång nästan alla fiskar som matvägrar! Om det är fyra olika så bör det "rödaste" vara de röda myggen isf, även om de kan vara lite knöligt att se när det är fryst.

Nä precis de kan ju vara för unga för att ha bildat par än och det brukar då vara omöjligt att se. Man får ha en rejäl skopa tur helt enkelt! Ang. könsbestämmning av dem med hjälp av fläcken på sidan tycker jag personligen inte räcker riktigt då även det kan vara otydligt! Kombinera alla sätten brukar ge en klarare bild.

Så på en hane då, där är frampartiet högre och kroppen skarpare sluttande bakom ryggfenan, honan är mer spolformad i formen. Honan har röd fläck på magen, det har hon alltid även om hon inte är på lekhumör. Hanen saknar helt röd fläck och hela han skiftar mer åt det blåa hållet. Pricken mitt på omges på hanen av små blåa prickar men dessa är oftast på kanterna eller framförallt precis under den svarta pricken, medan hos honorna så hittar man blåa prickar inuti den svarta pricken. Problemet är att hanarnas prickar kan ligga väldigt nära så att man nästan tycker att dem ligger i. Men som sagt så hjälper en bild, även om den inte är toppenkvalité jättemycket! :)