Framtidsplaner, kluven...
Hej!
Jag håller nu på att inför framtiden ta reda på och lära mig så mycket som möjligt om hur man sköter akvarium. Och jag har bestämt mig för att det absolut är mödan värt med saltvattensakvarium!
Men jag har förstått att det kan vara lite knepigt att hitta divese fiskar som passar ihop. Dels att fiskarna ska komma över ens, men också att de inte ska äta av befintliga koraller osv osv.
Både jag och pojkvännen (som hållit på lite med sötvattenfisk för flera år sedan) är helt inne på att verkligen ha ett stort, eller flera mindre akvarium som en del av vardagsrummet då det blir rätt tomt med enbart soffa och tv och vi skulle då vilja fylla upp i princip en hel vägg med akvarium.
Frågan är, just i och med detta att det kan vara svårt att få alla fiskar att "samsas", om det är mer praktiskt med 3 x 200 liter, eller om man ska ha ett 600 liter? Givetvis ser det ju coolt ut med ett enda stort akvarium, men är det kanske lättare och roligare med flera mindre just för att kunna variera sig mera med valfria fiskar så att säga…?
Tycker ni att det är ett problem och att akvariumen faktiskt kan bli "för stora", eller är det "bigger is better"?
Hur skulle ni resonera om ni fick välja? Skulle ni ha ett stort eller flera små akvarium? Varför?
Hakuna matata!
Bättre med stort så tar ju fiskarna sina revir. Anser jag! :)
Kram /Tess
STORT! Så sjukt snyggt med stora saltkar! Praktiserar i en djuraffär just nu och där har de ett stort saltakvarium med flera olika arter som samsas jättebra :) Nackdelen är ju dock att det är så himla dyrt.. även svårt att få tag i tillbehör, fiskar etc. Annars har affären jag är i en hemsida man kan beställa saker ifrån: http://cyberzoo.se/Akvarium/Saltvattens-Akvarium.htm.
Några "Doris" & "Nemo" är ju ett måste ;) Haha!
/ Emma
Jag personligen tycker att det inte är så jättefint med flera kar bredvid varann, så jag skulle satsat på ett stort. Eller möjligtvis flera kar i separata rum/platser :)
Snyggheten på så vis är ing problem. Frågan är om det är värt att ha ett stort och bekanske behöva kompensera mellan olika fiskar man vill ha, meda med fler akvarium så kanske man kan ha lite större urval mellan både rovfiskar oxh mindre sällskapafiskar. Liksom har ni aldrig fått gett upp en fisk för en annan så att säga? :)
Hakuna matata!
De är väl från två sidor kanske, klart man kan variera en del då om man har flera. Men har man ett stort kan man ändå välja på mycke mer då många roliga fiskar behöver större kar t.ex :) Annars går det ju å ha ett på typ 400l å ett på 200l eller nått så går det att ha lite större fiskar i det ena å mer små sällskapsfiskar i det andra :)
om ni har massor med pengar så skulle jag köra på stort- men STORA saltkar kan gå på tiotusentals*+ kronor. Först själva karet- sen all levande sten, fiskar, koraller osv.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Fler kar mkt större kostnader….
Kram /Tess
Tänkte just slatvatten. Ett sötvattenskar för 10.000 allt som allt bir väl rätt lätt det dubbla eller mer om det är motsvarande saltvatten? :) Mer så jag tänkte. Så om man har en snygg ställning som i butiker med flera kar- så är det väl billigre med flera små, nån med salt, resten söt och man kan skapa flera små olika världar och få utlopp både för kreativitet och skönhet. Mjoe.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Saltvattenkar finns ju i otaliga mängder på blocket osv (i.af Uppsala och ev stockholm då), för en bråkdel av nypriset, typ 5, max 10 kr/liter. Så det oroar jag mig inte för :) För visso kanske man behöver silikona om dem för säkerhets skull, men det är ju inget problem för den händige…
Har även sett kompletta saltvattenakvarium (350 l~), med levande stenar, koraller och fina fiskar och fungerande vatten för runt 10-15 000, helt sjukt vad folk tröttnar på och "dumpar" bara man orkar komma och hämta det i ett stycke =)
Men det får väll kanske bli ett stort kar att "börja med", och skulle vi helt frälsta så har jag även en mindre del av en vägg på andra sidan där ett 300 liters får platts, och kanske ett sötvattenskar i datorrummet sen 
Det kenske låter som att jag hr storhetsvansinne och att jag borde börja mindre… Men med tanke på hur pass mycket jobb osv det är ändå med saltvatten så tycker jag det är lika bra att fixa ett stort på en gång, efter som det är lättare att få balans i större kar, och just det att man inte behöver bry sig om storleken på "drömfisken" :)
Nu är jag inte alls särskiltl kunnig på fiskarter, men är det vanligt att rovdjursfiskar kan bo tillsammans och hålla sig till sina "revir", eller går det bara ha en eller två sådana ofta i ett akvarium?
Hakuna matata!
För övrigt… Hur vet man om man köper ett beganat om det fungerar till saltvatten?
Jag har förstått att man inte ska ha metallramar till saltvatten, men gäller detta bara om metallen är på insidan, eller kan det sitta en yttre ram av metall?
Skiljer det något på silikonet mellan söt och saltvattenskar?
Hakuna matata!
Jag tycker att du först ska bestämma dig för hur mycket pengar du vill lägga ut på ett saltvatten och sen avgöra utifrån det hur stort akvarium du vill skaffa.. Ett saltvattensakvarie i den storleken du pratar om kostar en hel del och om du inte vet vad du ska kolla efter kan det ju vara riskfyllt att köpa begagnat(skulle säga det är mer riskfyllt att köpa begagnade saltvattensakvarium än sötvatten eftersom de slits snabbare, saltkar är känsligare mm)..
Själv tycker jag det är mycket mer givande att ha ett lagom stort/litet saltvattensakvarium som man har råd att fylla ut än ett för stort saltvattensakvairum med bara några få koraller och fiskar. Många som startar saltvatten börjar med för stora burkar, sen har de inte råd att fylla dem med levande sten eller koraller, man kanske drar sig för att lägga ut pengar på teknik mm och sen börjar burken krångla och personen tröttnar och säljer på blocket(levande sten är viktigt för balansen i akvariet och det kostar endel i inköp.. Man brukar säga minst ett kilo sten per 10 liter vatten, säg att du ska ha ett 600Lakvarium och stenen kostar ca 100-150kr/kg, då får du lägga ut 6000kr bara på stenen, sen tillkommer kostnader för teknik mm). Då tycker jag det är mer givande att börja med ett mindre akvarium som man har råd att köpa tillräckligt med sten, teknik osv till.
Och ang. fiskar så har vi ett 300L salt och visst finns det några fiskar jag gärna skulle vilja skaffa som inte får plats, men det finns å andra sidan oerhört många intressanta fiskar och andra djur man faktiskt kan ha också :) Dvärgkejsare(centropyge) tex är ju oerhört vackra. Vad är det för rovfiskar du vill ha?
Hur du än gör så har du rätt i att saltvatten absolut är mödan värt!
Hur har det gått med dina planer förresten?
#11 Ja att altvatten kostar både en och två slantar är jag väl införstådd i, men är man två som bor ihop och har bra lön och inga större utgifter så är det "lätt" att skrapa ihop till på några månader bara.
Jag vill nog eneltigen inte ha fiskar så mycket för själva hobbyn i sig, utan för att det är så fantastiskt vackert. Och då ett saltvattenakvarium är vackrare (enligt mig) och kräver mindre regelbundet arbete (när man väl fått det att fungera) så känns det som det bästa alternativet.
Se det som en "dyr" tavla som man ser dagligen, med skillnaden att fiskarna rör sig och det är kul att se vad de har för sig. Sedan kan man pula lite med olika fiskar, växter osv för att få en förändring, och att få se akvariumet utvecklas och bara bli finare och finare med åren (försöka få olika växter att etablera sig).
Med andra ord vill jag inte bara ha ett litet akvarium i ena hörnet för att ha något roligt att göra, utan ska jag änså skaffa det kan jag lika bra göra det stort och sedan veta att man blir nöjd med det (hur många vill inte utöka sitt mindre akvarium hela tiden liksom ;)
Våran bröllopssemester är redan bestämd vart den ska gå (dock inte giftemålet ännu (A) och det kommer vara att åka till stora korallrevet vid australien eller möjligtvis i ansen och dyka. Med andra ord fixa dykarcertifikat här hemma först. Och tills resan blir av, och som en minne när vi varit där så vill jag ha akvariumet för att kunna fachineras av det dagligen. Färgerna och formerna är vackrare än något annat som går att köpas för pengar…
Hakuna matata!