Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1568 ggr
JaneDoe
0

Jagande platyhanar

Jag har en liten fråga om platyhanar o jakt.

Jag fick i julklapp en ny hane, hade en sen tidigare men den gamla (hane 1) jagar den nya (hane 2 ) väldigt mycket så fort han får syn på honom jagar han honom över hela akvariet o naffsar efter honom med hane 2 får inte äta för hane 1.

Så för att lugna ner det hela lite införskaffades idag hane 3, efter att jag läst att 2 hanar är en dålig ide 1 eller 3 (eller fler) ska däremot gå bra.

Men nu är det ännu mer jagande. Hane 1 jagar både hane 2 o 3, dessutom jagar hane 2 hane 3.

De naffsar efter varandra med men ser inga bett skador. men är detta ett normalt beteende kommer de alltid att jaga runt på varandra?

Tycker det r ganska svårt o se till så de jagade hanarna får mat de får ju inte vara med vid matstället o äta.

Hane 1 jagar in hane 2 i växterna ok där kan jag  fixa mat, men hane 3 får inte vara där o äta för hane 2 jagar bort honom med.

Kommer det o lugna sig om ett tag eller kommer det alltid o vara så här?

Amoz
0

Hur många honor har du?

JaneDoe
0

Jag har 5 st honor, har en hel del yngel o det är tänkt att spara nån/några honor av dessa så med.

Jellyfish
0

Jag har märkt att mina platyhanar har också haft en tendens att jaga och mobba andra platyhanar i ungefär samma storlek. Så jag försöker bara ha en hane per akvarium, de får varsinn grupp honor i matchande färger :) På så sätt kan jag också inrikta mig mer på färgavel.

JaneDoe
0

Jag försöker få fram en speciell färg o det var därför jag behövde en ny hane, har honor i rätt färger men hanen jag enbart en färg efter sig, så behövde en i annan färg för o få yngel i rätt färger.