Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 6849 ggr
tvättäkta bybo
6

malawiciklider + papegojciklider

går dessa att ha i samma kar?

har ca 400 L

[dynamitella]
1

Jag skulle inte blanda dem, tack vare att gojjorna helst bildar par i en grotta eller liknande, och blir revirhävdande :)

Malawis brukar man ju (tyvärr), hålla väldigt trångt. Det är absolut ingen hälsosam hållning för papegojor :)

tvättäkta bybo
0

okej…

vad finns det för andra stora färgglada ciklider man kan ha med papegojor? :)

[dynamitella]
0

Det vågar jag inte svara på :)

Har aldrig varit så förtjust i ciklider, då jag föredrar att hålla fiskar i par, eller eventuellt harem. Malawis hålls ju nästan alltid väldigt tight inpå varandra :)

Dessutom ska man undvika att skapa en fisksoppa i onödan. Dessa fiskar är ju sydamerikanska, inte afrikaner.

Vad jag tror att de kan passa ihop med är danios, barber, pansarmalar,  silver dollars, och andra sydamerikanska ciklider (Kanske Cleithracara maronii?)

tvättäkta bybo
0

Ja, vad tror ni skulle påfåglar funka? Eller jag kanske har för litet kar? Har förresten någon varit med o m att. papegojor har fått yngel? Här blir det bara rom…

[dynamitella]
0

påfåglar går ju så länge de är unga. Men du kan inte ha vuxna oscars med papegojor i ett 400 liters :)

Eliinn
0

#4 Det finns många diskussioner om papegojcikliden är steril eller inte, vissa hävdar att dem är sterila pga att dem är hybrider och framavlade.
Andra hävdar att bara vissa och sterila. Medan en del andra säger att det finns framgångar där dem faktiskt fått fram yngel.
Min egna erfarenhet är att dem lägger ägg, vaktar dem ganska flitigt i början men sen "tröttnar" dem och ger upp.

Jag har alltid hört att man inte kan få yngel av två papegojor och att man alltid korsar andra ciklider för att få fram papegojcikliden, men efter att läst på lite mer så verkar det som det finns de som lyckats.

Ett mysterium verkar det som och nån annan som vet bättre än mig får gärna berätta hur det är :)
Men min erfarenhet är att de lägger ägg och sen blir det inte så mycket mer av de tyvärr…

Jag har haft papegojor med malawi ciklider men då dem äter allt, förstör allt och inte passar ihop med malwisarna alls så fick dem flytta, men bor numera med malwi yngel/unga malwi fiskar i ett annat akvarium och fungerar utan problem.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

dragonstar
0

Få in här och kolla dom har bilder och fakta om flera olika cilkider och deras sjjöar. Då kan du kolla vad som kan passa i just ditt kar.

http://www.ciklider.se/

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

Har sett 3 gojor på djruafären som jag blivit intreserad av. Tycker om dom då dom är stora och att dom gärver runt tycker jag är kul.

Men vad kräver dem? Storlek på kar? PH värden och kan man ha dem med andra fiskar? Snäcklekare, stimfisk Guppy eller slukas allt?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

fiskargrabben
0

Med papegojciklider går det att ha zebraciklider, Jack dempsey, Guldsömmciklid, Blåciklid, Påfågelsciklider mfl även Jaguarciklider om de får växa upp tillsammans. Eftersom jaguarcikliderna blir mycket större men det brukar gå endå eftersom de har ganska lika temperament . De flesta ciklider i samma storlek från sydamerika brukar gå att hålla med papegojciklider. skulle dock inte blanda dem med tex eldbukar då de är väldigt mesiga (Mycket mesigare än vad många anser, Jag lovar!).

De gillar mycket rötter i akvarierna om du ska skaffa en biotop.

MVH//Mikael

Eliinn
0

Enligt Zoopet så kräver dem följande:

25-29 grader
pH 6-8
Ett akvarium på 130cm till 300 liter

Tänk på att dem kan bli upp till 25 cm stora, små och jättegulliga i djuraffären men stora blir dem och gräver och rycker upp växter.
Fast du skrev ju att du gillade att dem blev stora ;) tänkte mer på att man inte har för lite akvarium från början.

Vissa hävdar att dem är aggressiva men jag har haft en hel del och ingen utav dem individerna har vart aggressiva mot andra fiskar eller egen art, möjligen att dem blir aggressiva när dem försvarar rommen, har en papegoja som t.o.m hugger en i fingrarna om man stoppar när händera i akvariumet när det är lekdags men det är den enda individen jag haft som gjort de. Men det ingen feg fisk som backar undan om det finns kaxigare fiskar i akvariumet. Men aggressiv vill jag inte påstå att den är som djuraffären påstår. Har gått tillsammans med småfisk utan att dem blivit middag till papegojorna.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

theraphosa
0

Hehe jag "avliva" nyligen mina papegojciklider då jag tröttna på deras röjjande! De är kul i början med deras grävande, ägg vacktande och andra beteenden men sen när dom för hundronde gången slitit upp samma jävla planta och på två dyng vänt upp och ner på de nystädade akvariet är inte så kul längre… Och dom är sjukt gluppska! så har du fiskar som är mesigare med maten så kommer dom troligen att dö för dessa äter som hästar.

Men tycker du ändå de värkar spännande o kul så rekomenderar jag ett stort och långt akvarie typ 300-400 liter men grus, mycke gömställen och många individer papegojciklider. Dock ínga växter om du inte dagligen vill peta ner dem i gen, och välj inte finbladiga växter för de äter dom gärna upp!

#6 helt koreckt.

tvättäkta bybo
0

#11 de där med växterna har jag märkt… hehe… :P (har papegojor)