Slöjstjärt + Ciclid
Hej! Jag har två slöjstjärtar som är ca 10 centimeter långa och bor ensamma i ett akvarium. På mitt jobb (äldreboende) så har de ett jääättestort akvarium, med en del cilider i och en stor gul mal. Alla ciclider är rätt små, (de är gula) men de har tre stora (10 cm ca) blåa cilider också. De är inte moori, utan någon annan randig typ.
Akvariumet har mycket plats för alla fiskarna , gömställen, växter med mera, och eftersom att jag ska flytta till norge i september och inte vet vad jag ska göra av mina små sjölstjärnar undrar jag om de kan gå ihop med cicliderna?
Hur är det med temperaturskillnaderna?
Tack för svar!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Cikliderna kan jag tänka mig kommer bita på slöjstjärtarnas fenor. Har du någon aning om hur stort karet är? Slöjstjärtar behöver nömligen MINST 250-300 L då de blir som störst ca 30 cm.
Temperaturskillnaden blir nog ett problem, ciklider vill ha det ganska varmt medant slöjisarna vill ha ca 20 grader bara.
Om du har svårt att bli av med dom kan du i värsta fall ge bort dom till en djuraffär, men då kommer de nog hamna i ett litet 50 L eller nåt… Försök att sälja/ge bort till någon här på forumet ist som kan :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, tack !
Hej igen. Jag har nu igen börjat fundera över att flytta slöjisarna till de stora karet på jobbet. deras kar är 350 liter och alla ciklider där i är väldigt skygga. tycker ni att jag ska testa att låta dem bo där? Annars, vem vill köpa två vackra slöjisar på 12 cm?

Hur stort akvarium går dem i nu? Jag kanske är intresserad. Vart finns ni?
MVH Erika :)
jag bor i Lund, var bor du?
de går i ett litet på 30 liter för tillfället
Jag skulle inte göra det! Jag hade en slöjstjärt som fick gå med mina ciklider, det slutade inte väl, han fick flytta till ett eget akvarium, härmdagen så fick jag 3 st guldfiskar som även dom blev tvungen att bo med cikliderna en kortare stund…. Ciklider gillar fenor om man säger så. Prova att skänka bort dem till någon som har guldfiskar sen innan.
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
jo jag har nog insett detta också. just nu är planen att sätta mina tre moori ciklider i ett kar på 350 liter på jobbet med flera andra (mindre) ciklider, gott om plats, och gömställen. om detta fungerar bra så får mina slöjisar flytta in i deras gamla 100 (ca) liters kar med en knorrmal på ca 12 cm. fungerar det bättre?

#5 Uppsala så det blir tyvärr för långt :(
MVH Erika :)